جراحی بینی | رینوپلاستی | انواع جراحی بینی

آشنایی با جراحی بینی یا رینوپلاستی و انواع آن

جراحی بینی یکی از رایج‌ترین جراحی‌های امروزه است که در بین بسیاری از خانم‌ها و آقایان ایرانی شایع است. این افراد با هدف داشتن ظاهری زیبا اقدام به جراحی زیبایی بینی می‌کنند. ولی در صورتی که جراحی بینی توسط یک جراح متبحر و با تجربه انجام نشود ممکن است برای بیمار خطر آفرین بوده و عارضه‌های دیگر و مشکلاتی مانند افتادگی نوک بینی، قوز بینی، زاویه دار شدن بینی، یکی نبون سوراخ‌های بینی و دیگر ناهنجاری‌های بینی را به دنبال داشته باشد. اگر تصمیم به جراحی بینی دارید در ابتدا بهتر است اطلاعات خود را از این جراحی کامل کنید و با تمامی شرایطی که قبل و بعد از جراحی بینی  ممکن است برای شما به وجود بیاید آشنا شوید.

 رینوپلاستی | جراحی زیبایی بینی

رینوپلاستی بینی | عمل زیبایی بینی | انواع بینی گوشتی

جراحی بینی (rhinoplasty) ساختار ظاهری بینی را زیبا و مناسب می‌کند و بین بینی و دیگر اجزای صورت ارتباط مناسبی برقرار کرده و بینی با چانه، گونه لب و دهان و ساختار کلی صورت هماهنگ می‌شود به دلایل گفته شده هیچ وقت در جراحی بینی ، بینی به صورت تنها و مجزا بررسی نمی‌شود بلکه رابطه تنگاتنگ با دیگر اجزای صورت به گونه‌ای است که اگر در هریک از این اجزا نقصی به وجود بیاید در ظاهر دیگر اجزا نیز تاثیر قابل مشاهده‌ای خواهند گذاشت. برای مثال می‌توان گفت اگر فردی دارای چانه کوچک باشد بینی شخص برآمده تر به نظر می‌رسد. اگر جراح بینی به سایر اعضای صورت توجه کافی نداشته باشد نتیجه به طور قطع برای بیمار رضایت بخش نخواهد بود.

جراحی بینی گوشتی

در ابتدا باید با جراحی بینی گوشتی آشنا شوید و بدانید که چگونه می‌توان گفت یک بینی گوشتی است یا خیر؟
بینی‌هایی که که دارای پوست ضخیم هستند، غدد سبابه در آن زیاد بوده و دارای سوراخ‌های بینی بزرگ می‌باشند بینی‌های گوشتی نامیده می‌شوند. این بینی‌ها دارای غضروف‌های ضعیف هستند و بیشتر حجم بینی را پوست، چربی و غدد سبابه تشکیل داده است. بینی‌های گوشتی نوک افتاده ای دارند. جراحی بینی گوشتی برای افرادی که از ظاهر پهن بینی خود رضایت کافی ندارند موثر واقع می شود. برخی از تبلیغات دستگاه‌هایی برای کوچک کردن بینی گوشتی را به این افراد پیشنهاد می‌کنند اما عملا می‌توان گفت این دستگاه‌ها هیچ نتیجه‌ایی نخواهد داشت و تنها یک جراح بینی که با تمامی جزییات بینی آشنایی داشته و بافت بینی را به خوبی می‌شناسد می‌توانند این افراد را راهنمایی کنند و نتیجه را به بهترین حالت ممکن تغییر دهند.

جراحی بینی گوشتی | رینوپلاستی | انواع رینوپلاستی

جراحی بینی گوشتی | رینوپلاستی بینی | جراحی بینی استخوانی 

مزایای جراحی بینی

جنبه زیبایی بینی، فقط یکی از مزایای جراحی بینی است، این جراحی می‌تواند برای جنبه‌های دیگری نیز کاربرد داشته باشد. مثلا افرادی که مشکلات تنفسی دارند یا دچار انحراف بینی هستند مجبور می‌شوند که جراحی انجام دهند، گاهی نیز به دلیل صانحه یا اتفاقاتی ممکن است برای بینی فرد مشکل پیش بیاید که در این مورد هم جراحی بینی لازم است. رینوپلاستی گاهی برای تقارن بینی و تناسب بینی با اعضای صورت انجام می‌شود، پهن بودن سوراخ‌های بینی و قوز روی بینی نیز با این جراحی اصلاح می شود.

  1. تعادل: ممکن است که بینی در حالت عادی تقارن و تعادل کافی را روی صورت نداشته باشد و با انجام جراحی زیبایی بینی این تعادل به دست می آید.
  2. درمان جریان تنفسی: در بیشتر موارد جراحی بینی به منظور بهبود جریان تنفسی انجام می شود و حکم درمان دارد نه صرفا زیبایی.
  3. بالا رفتن اعتماد به نفس شخص: با انجام این جراحی زیبایی و رسیدن به نتیجه دلخواه فرد احساس اعتماد به نفس می کند.

 جراحی بینی یا رینوپلاستی و انواع آن

بهترین جراح بینی گوشتی | رینوپلاستی بینی گوشتی | عمل بینی استخوانی

تکنیک های جراحی بینی گوشتی

در گذشته برای جراحی بینی گوشتی به مقدار زیادی از غضروف‌های بینی کم می‌کردند با برداشتن بیش از اندازه غضروف‌های بینی فضای زیر پوست خالی می‌شود و مشکلاتی همچون فرورفتگی ،به وجود آمدن اسکار برای شخص پدیدار می‌شود. دیگر اقدامی که در این جراحی صورت می‌گرفت برداشتن پوست بینی بود بدانید که برداشتن پوست، اثرات زخم را تشدید می‌کند و به هیچ عنوان روش مناسبی برای بینی‌های گوشتی نیست. بهترین روشی که برای جراحی بینی گوشتی موثر واقع می‌شود استحکام بخشیدن بافت غضروفی و استفاده کردن از غضروف تیغه بینی جهت تقویت نوک بینی و بافت غضروفی است.
cullomella strut یا استرات کولوملا قسمتی از غضروف تیغه بینی است که جراح آن را درآورده و در قسمت نوک بینی قرار می‌دهد با انجام این روش نوک بینی را به سمت بالا برده و آن را محکم می کند.از دیگر مشکلات جراحی بینی سوراخ‌های بزرگ بینی است که با اقدامی به نام الار بیس برطرف می‌شود در این تکنیک پره‌های بینی به شکلی دقیق برداشته شده تا پره‌های بینی به اندازه مناسب کوچک شود.

افرادی که دارای بینی‌های گوشتی با پوست ضخیم هستند روش باز یکی از بهترین روش هاست.چون در روش بسته دسترسی به نوک بینی سخت بوده و نوک بینی به خوبی دیده نمی شود پس برای جراحی بینی گوشتی مناسب نخواهد بود.افراد با بینی گوشتی باید از جراحی زیبایی خود یک انتظار واقع بینانه داشته باشند و نباید خود را با کسانی که دارای بینی با ویژگی‌های دیگر هستند مقایسه کنند. زیرا بافت بینی‌های گوشتی به گونه‌ای است که جراح خیلی نمی‌تواند نتیجه جراحی را باسلیقه شخص منطبق کند و در صورتی که فقط فاکتورهای ظاهر بینی در اولویت قرار بگیرند ممکن است سلامتی شخص به خطر بیفتد.

تکنیک های جراحی بینی | عوارض جراحی بینی

میزان موفقیت جراحی بینی گوشتی

میزان موفقیت جراحی بینی گوشتی به این موضوع بستگی دارد که انتظار فرد از عمل بینی چیست و آیا به بهتر شدن فرم بینی و سلامت تنفسی خود می‌اندیشد یا تنها فرم ایده آل بینی را مد نظر قرار می‌دهد. پزشکی که عمل بینی را انجام می‌دهد باید صادقانه نتیجه عمل را برای بیمار توضیح دهد و امید واهی به بیمار خود ندهد و تلاش خود را به کار بگیرد که بهترین نتیجه از جراحی حاصل شود.

جراحی بینی استخوانی

همان طور که گفته شد بینی از پوست ،استخوان و غضروف تشکیل شده است و بینی‌هایی که دارای غضروف محکم بوده و تیغه بینی از استحکام بالایی برخوردار است، بینی استخوانی گفته می شود.
معمولا در جراحی بینی استخوانی قوز و یا برآمدگی روی بینی برداشته می‌شود و افرادی که دارای بینی استخوانی هستند بدانند لزوما بینی با برداشتن قسمت‌های برآمده زیبا نمی‌شود بلکه در کنار آن جراح بینی باید اقداماتی را جهت ترمیم بینی و تقویت بافت‌های بینی در قسمت نوک بینی انجام بدهد تا بینی بعد از گذشت مدتی از جراحی بینی با عوارض مختلف رو به رو نشود واستحکام بینی با گذشت زمان برقرار باشد. مشکلاتی نظیر انحراف تیغه بینی، کجی بینی، پولیپ بینی و شکستگی بینی را در جراحی بینی استخوانی می‌توان رفع کرد.

نتیجه جراحی بینی استخوانی

مهم ترین عاملی که در جراحی بینی تاثیر گذار است پوست بینی بوده به طوری که هر چه پوست از ضخامت کمتری برخوردار باشد جراح بینی دارای محدودیت کمتر بوده و با انجام اقدامات مختلف می تواند یک نتیجه رضایت بخش که با سلیقه بیمار هماهنگ است به دست آورد. اما جراح بینی باید دقت داشته باشد چون پوست بینی نازک است تمامی اقدامات کار شده روی بینی نمایان خواهد شد و کوچکترین بی نظمی بعد از بهبود ورم ها و گذشتن دوره نقاهت جراحی بینی دیده خواهد شد.پوست ایده آل برای جراحی بینی پوست با ضخامت بین نازک و ضخیم است که می تواند نتیجه جراحی بینی را با خلاقیت جراح بینی نیز ایده آل کند.
از مزیت هایی که بینی های استخوانی دارند جراح بینی به دلیل شرایط موجود می‌تواند نوک بینی را به شکل طبیعی تغییر دهد تا به اصول زیبایی شناسی نزدیک باشد در صورتی که پوست بینی سست باشد نوک بینی گرد و پهن تر خواهد شد و دوره بهبودی و کاهش تورم ها با سرعت کمتری پیش می رود.

نتیجه جراحی بینی استخوانی می‌تواند طبیعی، فانتزی و یا عروسکی باشد و افراد باید دقت داشته باشند که علاوه بر نتیجه‌ایی که برای بینی خود در نظر گرفته‌اند باید به تناسب بینی با دیگر اجزای صورت دقت کنند.

جراحی ترمیمی بینی

در صورتی که قبلا جراحی بینی انجام داده‌اید و بینی شما نه تنها به شکل ایده‌آل شما در نیامده است بلکه دچار مشکل هم شده است باید به پزشکی مراجعه نمایید که تخصص و تجربه خیلی بالایی داشته باشد چون جراحی بینی ترمیمی خیلی حساس تر از جراحی بینی برای بار اول است. بعد از یک سال باید جراحی بینی را انجام دهید که زخم های ناشی از جراحی اولیه برطرف شود قبل از این مدت جراحی بعدی را انجام ندهید زیرا ممکن است که بینی شما بیشتر دچار مشکل شود.

جراحی ترمیمی بینی | جراحی بینی | رینوپلاستی

جراحی بینی در مردان  | مراقبت های بعد از عمل بینی | رینوپلاستی


در چه مواردی نیاز به جراحی ترمیمی بینی است؟

  • زمانی که اسکلت بینی به اندازه کافی قوی نیست و نوک بینی افتاده است که در این صورت یک جراح مجرب می‌تواند مشکل را حل کند.
  • در موردی که برجستگی پشت بینی ( قوز )به طور کامل از بین نرود. 
  • اگر یکسال بعد از جراحی زمانی که به بینی خود نگاه می کنید همچنان کج باشد.
  • اگر غضروف‌های داخل بینی اجازه عبور هوا را به اندازه کافی ندهند.

دلایل نیاز به جراحی بینی

دلیل اینکه اشخاص احساس نیاز می کنند که باید جراحی بینی انجام دهند زیبا شدن حالت بینی آن ها است که این حالت بینی یا از ابتدا مشکلاتی داشته است و یا اینکه در یک حادثه دچار مشکل شده است.

دلایل رینوپلاستی عبارتند از:

  • تغییر زاویه بینی
  • تغییر شکل نوک بینی
  • باریک شدن بینی
  • صاف کردن برآمدگی بینی
  • تغییر اندازه بینی
  • رفع پولیپ بینی 

جراحی بینی توسط دکتر ثابت

جراحی پولیپ بینی | رینوپلاستی بینی استخوانی | آلار بیس چیست | انواع بینی

رینوپلاستی ترکیبی چیست؟

جراحی زیبایی بینی که به صورت ترکیبی رینوپلاستی می‌باشد شامل بیش از یک تکنیک یا عمل می‌باشد. این روش هم اهداف بهبود زیبایی و هم عملکردی را هدف قرار می‌دهد و هم شکل و هم عملکرد بینی را اصلاح می کند.

رینوپلاستی ترکیبی شامل شکستگی استخوان‌های بینی، تغییر شکل غضروف بینی، زیبایی نوک بینی و سایر روش‌ها است. این روش ممکن است نیاز به اصلاح در سپتوم داخل بینی نیز داشته باشد. این جراحی می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به جراحی بینی از جمله افتادگی نوک بینی، انحنای بینی، برجستگی پشت بینی، عدم تقارن سوراخ های بینی، انحراف تیغه بینی و مشکلات تنفسی را برطرف کند.

روش ترکیبی رینوپلاستی به صورت جداگانه طراحی می شود و بسته به شکل، اندازه و ویژگی‌های ساختاری بینی از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود. این عمل معمولاً با استفاده از تکنیک جراحی بینی کاملاً باز انجام می شود، اما گاهی اوقات ممکن است روش جراحی بینی بسته نیز ترجیح داده شود. روند بهبودی ممکن است بسته به شرایط فرد و وسعت عمل متفاوت باشد.

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :