اقدمات قبل و بعد از جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش یک نوع عمل زیبایی است که، به منظور تغییر شکل، سایز و مکان گوش انجام می‌گیرد. جراحی گوش (otoplasty) می‌تواند به دلایل مختلفی انجام بگیرد. جراحی گوش با هدف درمانی و همچنین زیبای برای افراد انجام می‌گیرد. افراد ممکن است در طول زندگی بر اثر اتفاق‌های گوناگون با آسیب دیدگی مواجه شوند و یا اینکه به طور مادرزادی دارای نواقص گوش باشند. افرادی که گوش‌های بزرگی دارند یا گوش‌هایشان خیلی از سرشان فاصله دارد و موجب ناراحتی آن‌ها می‌شود، ممکن است به جراحی زیبایی گوش نیاز داشته باشند.

در جراحی زیبایی گوش، مشکلاتی از قبیل گوش‌های برآمده، ناهمسان، برجسته و بزرگ ترمیم وهمچنین نرمه گوش بزرگ اصلاح می‌شود و به فرد اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. 

در صورتی که اقدامات پیش از جراحی به درستی انجام شود احتمال مواجه شدن با مشکلات جراحی در حین عمل به حداقل خواهد رسید و در حالتی که مراقبت‌های بعد از عمل با دقت انجام بگیرد نتیجه جراحی به ایده آل بیمار و جراح خواهد رسید.

جراحی زیبایی گوش | اتوپلاستی

اتوپلاستی یا جراحی گوش | جراحی گوش | جراحی زیبایی اتوپلاستی

قبل از جراحی گوش باید به این نکته توجه داشت که بهترین سن جهت انجام آن، بعد از اتمام رشد کامل گوش یعنی پس از 5 سالگی می‌باشد، البته لازم به ذکر است که عمل جراحی زیبایی گوش برای افراد نوجوان و جوان نیز قابل انجام می‌باشد.

اقدامات لازم قبل از جراحی گوش

مهم ترین اقدامی که باید قبل از جراحی گوش انجام داد تحقیق و انتخاب یک جراح زیبایی گوش با تجربه و مناسب است. برای انتخاب بهترین جراح زیبایی گوش باید تخصص، تجربه، میزان مهارت و سابقه کاری او را در نظر بگیرد. در برخی از موارد به دلیل انتخاب نادرست جراح زیبایی، عوارضی در بیماران ایجاد می‌گردد که امکان جبران آن ها وجود نخواهد داشت.

بنابراین در انتخاب جراح گوش خود بسیار دقت نموده و با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و معیارهای یک جراح بینی خوب اقدام به انتخاب او نمایید.

دیدن نمونه کار جراحان گوش نیز روش مناسبی برای اطمینان حاصل کردن از میزان مهارت جراح در انجام جراحی گوش است.

  • پزشک قبل از جراحی گوش باید وضعیت سلامت روحی و جسمی فرد را بررسی نماید و اگر بیمار از لحاظ جسمی یا روحی شرایط لازم برای اتوپلاستی را نداشته باشد، باید از جراحی کردن گوش‌های او خودداری شود.
  •  پزشک باید سوالات لازم در رابطه با انتظارات بیمار از این جراحی زیبایی را از او پرسیده و اگر بیمار انتظارات نامعقولی داشته باشد سعی می کند تا او را منصرف و متقاعد سازد.

مراقبت های قبل و بعد از جراحی گوش

  • قبل از جراحی باید تمامی عکسبرداری ها و آزمایشات لازم را برای بیمار تجویز کرده و انجام گیرد.
  • از بیمار در مورد سوابق بیماری، مصرف داروهای خاص و داشتن حساسیت های دارویی او سوال شود.
  • قبل از عمل جراحی از مصرف داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن خود داری کنید، زیرا موجب رقیق شدن و اختلال در انعقاد خون می‌شود و در حین عمل گوش، فرد دچار خونریزی شده و به همین دلیل باید مصرف آن قبل از عمل گوش قطع شود تا بیمار در حین جراحی گوش خونریزی بیش از حد نداشته باشد.
  • قبل از عمل حتماً لیستی از داروهایی که نباید قبل از عمل زیبایی گوش مصرف نمایید، تهیه کنید. چرا که برخی از داروها ممکن است به روی گردش خون اثر داشته باشد و عمل جراحی زیبایی گوش را دچار مشکل کند.
  • به مدت یک هفته قبل از عمل زیبایی گوش از کشیدن سیگار و قلیان خودداری کنید و حتی در معرض دود سیگار و قلیان قرار نگیرید چرا که اکسیژن رسانی به عروق خونی را کاهش می‌دهد.
  • در صورتی که جراح زیبایی گوش داروی خاصی را برای شما تجویز نمود، حتماً داروها را به صورت صحیح و منظم تا پیش از انجام عمل گوش مصرف نمایید.
  • 8ساعت قبل از انجام عمل زیبایی گوش، غذای سبک میل نمایید و روز جراحی گوش ناشتا باشید.
  • برای احتیاط شب قبل از جراحی زیبایی گوش استحمام کنید و به منظور جلوگیری از عفونت پشت گوش خود را اصلاح نمایید.
  • روز عمل گوش یک ساعت قبل از زمان تعیین شده برای انجام جراحی زیبایی گوش با یک یا دو همراه به کلینیک مراجعه کنید. جراحی زیبایی گوش را تحت بیهوشی عمومی و در بیمارستان انجام دهد باید موارد فوق را رعایت کند.

اما در صورت تمایل بیمار، جراحی زیبایی گوش تحت بی حسی موضعی و در مطب نیز می‌توان انجام داد.

جراحی زیبایی گوش توسط دکتر محمد ثابت

هزینه جراحی گوش | جراحی اتوپلاستی | اتوپلاستی گوش 

بعد از جراحی زیبایی گوش چه اتفاقی می افتد؟

 بعد از جراحی گوش دور سرتان با نواری نرم پوشانده شده است این نوار از افزایش تورم جلوگیری می کند.همچنین گذاشتن این نوارها بر روی سر باعث می‌شود موقعیت جدید گوش تثبیت شود.

  • شما بعد از جراحی در همان روز می‌توانید به کمک پرستاران و همراهان خود به صورت آهسته راه بروید و مایعات مصرف کنید وهمچنین مراقبت‌هایی که باید در خانه انجام بگیرد توسط متخصصان به شما آموزش داده می‌شود.

  • نوارها سه روز بعد از گذشت جراحی برداشته می‌شود و سر بندهای مخصوص به شما داده شود.
  • بعد از جراحی گوش نباید هیچ گونه فعالیت و ورزش سنگینی داشته باشید، زیرا به گوش فشار وارد شده و باعث خونریزی در گوش‌های شما می‌شود.
  • بهتر است بعد از جراحی گوش یا اتوپلاستی رانندگی نکنید زیرا سربندها باعث کاهش شنوایی شده و همچنین نمی توانید عکس العمل‌های سریع سر و گردن داشته باشید.
  • شب‌ها به پشت بخوابید و به هیچ عنوان به پهلو و بر روی گوش‌های خود نخوابید. بهتر است هنگام خواب زیر سر خود را بلند کنید.
  •  جراحی زیبایی گوش‌ها باعث تورم شده و شما می‌توانید با قطع کرن مصرف نمک به بهبودی این ورم‌ها سرعت ببخشید و همچنین مواد غذایی مایع را افزایش دهید تا به دلیل کم تحرکی بعد از عمل دچار یبوست نشوید.
  •  سه تا چهار روز بعد از جراحی پوشش روی سر خود را خشک نگه دارید. شما می‌توانید به حمام بروید در صورتی که سر خود را به هیچ عنوان خیس نکند.
  • در صورت تجویز دارو آنها را به طور مرتب مصرف کنید.

نتیجه جراحی گوش بعد از از بین رفتن کبودی و ورم‌ها مشخص خواهد شد و شما نباید پیش از آن درباره نتیجه جراحی گوش قضاوتی داشته باشید .معمولا نتیجه جراحی گوش باعث رضایت مندی افراد می‌شود. درجراحی زیبایی گوش یا اتوپلاسنی نتیجه مطلوب باعث افزایش اعتماد به نفس بیشتر دربیمار می‌شود.

اتوپلاستی | جراحی زیبایی گوش

نکات مهم برای جراحی زیبایی گوش

قبل از انجام جراحی زیبایی گوش باید به سالم بودن روحی و جسمی خود توجه کنید، به نوشیدنی الکلی و دخانیات اعتیاد نداشته باشید، در دوران بارداری جراحی گوش را انجام ندهید، همه مراقبت‌های قبل از جراحی را به درستی انجام دهید، توقعات خود را به پزشک خود بیان کنید، پزشک معالج خوب و با تجربه ای را برای جراحی پیدا کنید. سن بیمار یکی از نکات مهم در جراحی گوش است. در صورتی که شخصی به صورت مادرزاد مشکل داشته باشد باید در سنین کودکی یعنی سن بیشتر از 6 سال، سعی کنید در صورت ضروری نبودن برای این جراحی را قبل از این سن اقدام نکنید.

افراد مناسب برای جراحی زیبایی گوش چه کسانی هستند

اینکه چه کسانی مجوز جراحی زیبایی گوش را دارند باید پزشک متخصص بررسی کند اما این جراحی محدودیت سنی ندارد. جراحی زیبایی گوش در کودکان قبل از 5 سال با رضایت والدین انجام می‌شود این جراحی برای افراد 13 سال به بالا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و افراد برای زیبای گوش خود به پزشک مراجعه می‌نمایند اما این نکته را در نظر داشته باشید که این جراحی محدودیت سنی ندارد و همه سنین می‌توانند آن را انجام دهند.

هزینه جراحی زیبایی گوش

هزینه جراحی زیبایی گوش به چند فاکتور مختلف بستگی دارد و براساس فاکتورهای مختلف، متفاوت می‌باشد. این جراحی تنها در صورتی شامل بیمه می‌شود که مربوط به کارکرد گوش باشد به عنوان مثال به شنوایی فرد ربط پیدا کند. در صورتی که جراحی به منظور زیبایی باشد بیمه، هزینه آن را تقبل نمی کند. اما در صورتی که این زیبایی به منظور رفع مشکلات و ناهنجاری های مادرزادی باشد ممکن است مقداری از آن توسط بیمه پرداخت شود.

اگر قصد انجام جراحی زیبایی گوش را دارید قبل از اینکه به هزینه‌های آن فکر کنید به دنبال پیداکردن بهترین کلینیک و بهترین پزشک متخصص برای جراحی گوش خود باشید و در صورتی که پزشکی که دارای تخصص و تجربه کافی است را پیدا کرده‌اید و هزینه‌های جراحی که این پزشک برای شما تعیین کرده است در حد توان مالی شما بود برای انجام این جراحی اقدام کنید. اما اینگونه نباشد که تنها به قیمت‌ها اهمیت دهید و از تجربه و تخصص پزشک مورد نظر چشم پوشی کنید. چراکه عدم تقارن گوش‌ها یکی از عوارض جراحی زیبای گوش است.

جراحی زیبایی گوش | دکتر محمد ثابت

جراحی گوش  | مراقبت های بعد از جراحی گوش | عمل گوش | جراحی زیبایی پلاستیک 

آیا بعد از جراحی گوش، جای زخم وجود خواهد داشت؟

از طریق ایجاد برش‌هایی در پشت گوش، جراحی زیبایی گوش انجام می‌شود. معمولاً برای چند روز پس از عمل گوش باید در بازه زمانی مشخص باند و پانسمان استفاده شود. بخیه ها تقریبا یک هفته بعد برداشته می‌شوند. این مدت برای بازگشت بیماران به فعالیت‌های عادی خود پس از عمل کافی در نظر گرفته می شود. برای جلوگیری از آسیب احتمالی به گوش، دستورالعمل‌های تکمیلی در مورد مراقبت‌های بعد از عمل داده خواهد شد.

از آنجایی که دوخت زیبایی بر روی برش‌ها اعمال می شود، جای زخم‌ها پس از ماه اول به سرعت از بین می‌روند. به دلیل زیست شناسی انسان، پس از هر برش، یک اسکار باقی می‌ماند، اما از آنجایی که این اسکار در جراحی‌های زیبایی گوش بسیار نزدیک به چین پشت گوش است، در شرایط عادی امکان دیدن آن وجود ندارد.

اگرچه ممکن است قرمزی، حساسیت و ادم در ناحیه اعمال شده پس از جراحی برجسته گوش وجود داشته باشد، اما این موارد در مدت کوتاهی از بین خواهند رفت. اسکارهای بخیه موجود در پشت گوش تا پایان ماه اول تا حد زیادی کاهش می‌یابد. با کمک کرم‌هایی که به بهبود کمک می‌کنند، اسکار به طور کلی در عرض 6 ماه به یک خط نازک تبدیل می شود.

آیا می توانم بعد از عمل گوش ورزش کنم؟

بسته به روند بهبودی پس از عمل، وضعیت سلامت عمومی فرد، پیچیدگی عمل جراحی و تکنیک‌های جراحی، ممکن است فرد بتواند ورزش کند. اما ورزش باید زیر نظر پزشک انجام شود. باید از فعالیت‌های شدید خودداری کنید. می‌توانید ورزش را با یک پیاده روی سبک شروع کنید.

 بیشتر بدانید: انواع جراحی پلاستیک

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :