ایا پروتز سینه مانع شیردهی به نوازد می شود ؟ | پروتز سینه و شیردهی

پروتز سینه و شیردهی

عمل پروتز سینه هیچ خطری برای بارداری ندارد اما چون در دوران بارداری تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد، سبب تغییراتی در اندازه و شکل سینه‌ها می‌شود و این تغییرات تا بعد از بارداری هم ادامه دارد چرا که ترشح شیر تا آن زمان ادامه دارد. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که قصد انجام عمل پروتز سینه دارند آن را بعد دوران بارداری و شیردهی انجام دهند تا پروتز سینه و شیردهی با یکدیگر تداخل نداشته باشند.

در حالت کلی پروتز سینه و شیردهی ارتباطی به هم ندارند. اما اگر هنگام جراحی، پروتز سینه را پشت نسج سینه و یا حتی پشت عضله پستان جای دهند و هیچ گونه ارتباطی با مجاری شیری نداشته باشد. اما اگر فرد همراه با پروتز سینه عمل‌های زیبایی دیگری مانند لیفت سینه انجام دهد و مجاری شیری دستکاری شود، ممکن است که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش در شیردهی ایجاد شود در نتیجه پروتز سینه و شیردهی با هم ارتباط پیدا می‌کنند.

گاهی بافت سینه بسیار کوچک است و نیاز به انجام جاگذاری  پروتز سینه بر روی سینه می‌شود. همین کوچک بودن بافت سینه باعث کم بودن شیر مادر می‌شود، شیر مادر چه قبل پروتز چه بعد پروتز کم خواهد بود و این ربطی به عمل پروتز سینه ندارد.

در عمل پروتز سینه، برشی دور هاله سینه، زیر سینه و یا زیر بغل ایجاد می‌کنند که اگر برش را در دور هاله سینه ایجاد کنند، ممکن است چند مجرای شیری قطع شود که بر میزان شیردهی تاثیر خواهد گذاشت و در اینصورت است که پروتز سینه و شیردهی با یکدیگر مشکل خواهند داشت.

ارتباط محل قرار گیری پروتز سینه و شیردهی

محل قرار گیری پروتز سینه به عوامل مختلفی همچون تشخیص پزشک، فرم سینه و هدف متقاضی عمل زیبایی سینه بستگی دارد، اما برای مادران شیرده قرار دادن پروتز سینه (breast prostheses) در عضلات سینه، بهترین گزینه است. تا در روند پروتز سینه و شیردهی مشکلی ایجاد نشود.

ارتباط محل قرارگیری پروتز سینه و شیردهی

جراحی بزرگ سازی سینه | پروتز سینه و شیردهی | ايا با پروتز سينه مي توان شير داد

مشکل اساسی جراحی بزرگ سازی سینه

اگر ایمپلنت‌های سیلیکونی یا سالین در داخل سینه قرار گرفته باشد، احتمال دارد که حساسیت نوک سینه‌ها کمتر یا بیشتر از حالت عادی شود.
بعد از زایمان و ورود شیر به سینه‌ها، ممکن است تورم سینه‌ها بیش از اندازه و حتی اغراق آمیز شود. همچنین ممکن است دچار مشکل بیماری ورم سینه، همراه با درد و تب و لرز شدید شود.

در صورتی که برای بزرگ کردن سینه‌ها از تزریق چربی و جراحی زیبایی سینه استفاده کرده اید و هنگام شیردهی دچار چنین مشکلاتی شدید حتما باید به پزشک مراجعه نمایید و کلیه توصیه‌های پزشک را رعایت کنید که در آینده دچار مشکلات بزرگ تر نشوید.

توصیه های لازم در مورد پروتز سینه و شیردهی

در صورتی که پروتز سینه انجام داده باشید و 5 روز بعد از زایمان شیر نداشته باشید یا اینکه کودک شما به اندازه کافی از مصرف شیر مادر سیر نمی‌شود و ادرار ندارد و روده کودک شما در روز کمتر از سه بار کار می‌کند، توده‌های سفتی در سینه خود حس می‌کنید، در حین شیردهی درد شدید در نوک سینه خود احساس می‌کنید یا هر گونه علائم نگران کننده ای مشاهده کردید به پزشک مراجعه نمایید.

تاثیر پروتزسینه در شیردهی

  • اینکه مادری با انجام پروتز سینه می‌تواند به نوزاد شیر دهد یا نه و یا اینکه پروتز سینه در شیردهی او مشکلی پیش خواهد آورد یا نه، به روش جراحی‌ پروتز بستگی دارد؛ بیشتر روش‌ها به گونه‌‌ای انجام می‌شود که با شیردهی زنان سازگار باشد و در پروتز سینه و شیردهی مشکلی ایجاد نشود.
  •  هر چه فشار پروتز سینه روی غدد شیرساز سینه کمتر باشد، شانس بیشتری برای تولید شیر وجود خواهد داشت. فشار بر هر غده ی بدن می‌‌تواند موجب اختلال در عملکرد آن غده شود. در مورد غدد شیری نیز در هنگام جراحی پروتز سینه باید دقت شود که فشار زیادی بر این غدد وارد نیاید.
  • محل برش سینه برای جاگذاری پروتز می‌تواند میزان آسیب به غدد شیری، مجرای لنف، اعصاب یا جریان خون را مشخص کند. اگر این برش در اطراف نوک و هاله سینه باشد، می‌تواند بر حس نوک سینه اثر گذاشته و موجب قطع عصبی شود که مسئول واکنش نوروهورمونی لازم برای تولید و آزاد شدن شیر مادر می‌باشداست. اگر برش در زیر سینه و روی چین افقی سینه انجام شود، دارای حالت تهاجمی کمتری است و آسیب کمتری به سینه وارد می‌شود و مادر می تواند پس از عمل به طور کامل شیردهی انجام دهد و پروتز سینه و شیردهی مثل حالت عادی خواهد بود و به علاوه اسکاری که در بعضی افراد در اثر جراحی به وجود می‌آید در این روش برش، کمتر دیده می شود.

 پروتز سینه و شیردهی

شیردهی پس از پروتز سینه | پروتز و شیردهی | آیا بعد از عمل پروتز سينه ميتوان شير داد

  • محل قرارگیری و اندازه پروتز نیز بر میزان فشار درون سینه اثر می‌گذارد. سینه از یک بافت غددی تولید شیر، روی لایه ماهیچه‌ای تشکیل شده است. اگر کیسه پروتز بین بافت غددی و لایه ماهیچه ای قرار گیرد، به احتمال زیاد به غدد و مجرای شیری فشار وارد می‌کند و در نتیجه جریان یافتن شیر دچار اختلال شده و تولید شیر کاهش می‌یابد.

  • جای زخم ممکن است موجب درد، کج و سفت شدن سینه شود و با رسیدن تا مجرای شیری، بر تولید شیر مادر تاثیر گذارد. در صورتی که شیر آزادانه از سینه خارج نشود،  مادرانی که قبل تر پروتز سینه انجام داده اند بیشتر مستعد آماس و ورم پستان می‌شوند.

  • سینه‌های برخی مادران پس از جراحی پروتز سینه، حتی نسبت به یک برخورد یا لمس جزئی بسیار دردناک و حساس می‌شوند. همین امر، شیردهی را برای آنان به شدت دشوار می‌سازد. سایر مادران ممکن است احساس کمتری در نوک سینه داشته باشند که بر واکنش نوروهورمونی مورد نیاز برای تولید شیر اثر می‌گذارد.

  • گاهی مادرانی که پروتز سینه انجام داده اند، از سینه شان شیر ترشح می‌شود بدون اینکه ربطی به شیردهی طبیعی یا گالاکتوسل داشته باشد. ترشح شیر معمولا ناشی از ورم سینه بعد از پروتز است که در این حالت پروتز باید برداشته شود.

نکاتی درباره شیردهی پس از پروتز سینه

شیردهی زیاد در اولین هفته‌ها پس از زایمان اهمیت فراوانی دارد، به همین دلیل بدن مادر، مدام پیام تولید شیر دریافت می‌کند. به منظور افزایش شیر، مشاور شیردهی ممکن است استفاده از شیر دوش را علاوه بر شیر دادن به کودک توصیه کند. به این ترتیب می‌توان حتی بدون داشتن شیر کامل، با روش‌هایی مانند قرار دادن دستگاه تامین کننده شیر درون سینه مادر یا شیر دادن با شیشه شیر، به فرزند خود شیر داد.

یکی از سوالاتی که در مورد عوارض پروتز سینه بر روی شیردهی مطرح می‌شود این است که آیا ممکن است که مواد پروتزی به داخل شیر مادر راه پیدا کرده و وارد بدن نوزاد شود؟ پاسخ منفی است. تحقیقات نشان داده است که در شیر بانوانی که پروتز سینه انجام داده اند، هیچ ماده مضری برای نوزاد وجود ندارد و تفاوتی بین شیر مادران با پروتز سینه و دیگر مادران وجود ندارد.

نکاتی درباره شیردهی پس از پروتز سینه

ايا پروتز سينه مانع شيردهي مي شود

عوامل موثر پروتز سینه در زمان شیردهی

از جمله عوامل موثری از پروتز سینه که بر شیردهی تاثیر می‌گذارد یکی برش پروتز سینه است که در صورتی که این برش در دور هاله سینه گذاشته شود ممکن است باعث قطع شدن چند مجرای شیردهی شود و دیگری محل قرار گرفتن پروتز باشد که ممکن است میان بافت سینه و عضلات قفسه سینه قرار بگیرد که اگر این پروتز زیر این عضلات قرار بگیرد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. این دو مورد می‌توانند بر شیردهی مادران تاثیر گذار باشند و برای اینکه هیچ گونه مشکلی برای مادر و نوزاد پیش نیاید باید کلیه نکاتی که پزشک توصیه می‌کند با دقت انجام بگیرد و مراقبت‌های لازم برای نتیجه بهتر پروتز سینه و سلامت مادر و فرزند صورت بگیرد.

عوارض پروتز سینه برای نوزاد

در صورتی که مادری جراحی پروتز سینه انجام داده باشد و به نوزاد خود شیر دهد هیچ گونه عارضه ای برای نوزاد ندارد و مشکلی برای نوزاد پیش نمی‌آید. برخی تصور می‌کنند که مواد پروتزی که در سینه مادر وجود دارد از طریق شیر مادر وارد بدن فرزند او می‌شود در حالی که چنین تصوری کاملا اشتباه بوده و اتفاق نمی‌افتد. اگر پروتز سینه بصورت دقیق و اصولی انجام شود هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر جراحی توسط پزشکی تازه کار و بدون تجربه کافی انجام شود امکان دارد عوارضی سلامتی مادر را تهدید کند.

ایا جراحی پروتز سینه  مانع شیردهی می شود | دکتر محمد ثابت

پروتز سینه | پروتز سینه و شیردهی | ايا پروتز سينه مانع شيردهي مي شود

آیا پروتز سینه به مجاری شیر آسیب می رساند؟

مجاری شیر لوله‌هایی بین غدد پستانی و نوک پستان هستند و شیر را حمل می کنند. امکان تماس پروتزهای سیلیکونی با این کانال‌ها و عبور سیلیکون به این کانال‌ها وجود ندار در نتیجه پروتز سینه نمی تواند به مجاری شیر آسیب برساند. در واقع، پروتز حتی با مجاری شیر شما تماس پیدا نمی کند.

آیا پروتز سینه در دوران شیردهی و بارداری خطرناک است؟

پروتز سینه، در زمان بارداری و شیردهی بدون هیچ خطری برای بیمار و کودک امکان پذیر است، اما توصیه می‌شود حداقل شش ماه پس از پایان شیردهی انجام شود تا تغییرات سینه شکل بگیرد و فرم سینه ثابت شود.

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :