عوارض ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی | عوارض ابدومینوپلاستی

عوارض آبدومینوپلاستی شکم

در حال حاضر برای داشتن اندامی متناسب و از بین بردن چربی‌های موضعی بدن، عمل جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی انجام می‌شود.

جراحی زیبایی شکم همانند بسیاری از جراحی‌های دیگر می‌تواند عوارض و خطرات جانبی زیادی به‌ دنبال داشته باشد. عمل ابدومینوپلاستی دو روش دارد:

  1. روش کلاسیک
  2. روش پیشرفته (لیپوابدومینوپلاستی)

این عمل جراحی برای افراد بالای هجده سال قابل اجرا است. خانم‌هایی که به دلیل زایمان و شل شدن شکم و یا کاهش شدید وزن یا عمل‌هایی نظیر کوچک کردن یا بای پس معده یا روده دچار شلی و افتادگی شکم شده اند، کاندید این نوع جراحی هستند. این افراد می‌توانند عمل جراحی زیبایی شکم را انجام دهند.

یکی از نکات مهم در جراحی زیبایی شکم این است که قبل از عمل، فرد باید به وزن ایده آل رسیده باشد و بعد عمل جراحی انجام دهد. به این خاطر که اگر بعد از جراحی، وزن زیادی از دست بدهد مجددا پوست شل و شکم افتاده ای خواهد داشت. پس باید وزن فرد ثابت بوده و تصمیم به لاغری مجدد نداشته باشد.

عوارض عمل ابدومینوپلاستی

عوارض عمل آبدومینوپلاستی | مینی ابدومینوپلاستی 

عوارض و مشکلات احتمالی عمل ابدومینوپلاستی

از آن جایی که عمل ابدومینوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی محسوب می‌شود، قبل از اقدام به عمل بایستی عوارض احتمالی عمل، به ویژه خطرات آن، برای بیماران به طور کامل توضیح داده شود. به طور کلی عوارض ابدومینوپلاستی را در دو گروه عوارض شایع که بیشتر دیده می‌شوند و کم خطرترند و سریعتر بهبود می یابند و گروه عوارض نادر که کمتر دیده می‌شوند و در صورت بروز، علاوه بر درمان طولانی‌تر در بعضی موارد پرخطرتر است، طبقه بندی می‌کنند.

درد و تورم بعد از عمل آبدومینوپلاستی

افراد بسته به مقدار جراحی درجه‌های از درد و تورم را تجربه می‌کنند. معمولا درد مینی ابدومینوپلاستی کمتر و درد ابدومینوپلاستی با ترمیم عضله متوسط تا شدید است. احساس درد و حساسیت ممکن است چند هفته و گاهی تا چند ماه در موارد جراحی کامل بطول بی‌انجامد.

مینی ابدومینوپلاستی | عوارض عمل ابدو

خونریزی و هماتوم در آبدومینوپلاستی

اگر خون از لبه‌های زخم خارج شود قابل تشخیص و درمان است ولی اگر در زیر پوست تجمع یابد و دیر تشخیص داده شود، با تشکیل لخته خون یا هماتوم همراه خواهد بود. هماتوم در صورت تشخیص باید تخلیه شود که معمولاً با بازکردن ۱ تا ۲ سانتی‌متر از بخیه‌های پوستی به راحتی خارج خواهد شد. در صورتی که هماتوم کوچک باشد معمولا نیازی به تخلیه نخواهد بود و ظرف چند روز به صورت مایع خونابه‌ای از طریق درن‌ها خارج می‌شود.

عفونت زخم بعد از جراحی زیبایی شکم 

عفونت زخم عارضه چندان شایعی نیست اما در صورت ایجاد باید هرچه زودتر تحت درمان قرار گیرد در غیر این صورت به عفونت پیشرونده تمام پوست شکم، نکروز و شوک عفونی که می‌تواند منجر به مرگ شود می‌انجامد. این عارضه در صورت وقوع از روز سوم به بعد با قرمزی، تورم و درد ناحیه بخیه شروع می‌شود.

لخته و آمبولی 

ترومبوآمبولی عبارت است از ورود لخته خون و گردش در جریان خون و بستن رگ‌های حیاتی مثل رگ های ریه. این لخته معمولاً از قبل در سیاهرگ‌های پا تشکیل شده و به هر دلیلی می‌تواند از دیواره‌های رگ کنده شده و وارد جریان خون شود.

دکتر محمد ثابت | عوارض عمل ابدو

عوارض عمل ابدو

ترمیم ناکافی و باز شدن زخم

باز شدن بخیه ابدومینوپلاستی از موارد کمتر شایع است که بیشتر در قسمت میانی خط بخیه شکم ممکن است اتفاق بیفتد. دلایل ایجاد آن کشیده شدن بیش از حد پوست در ناحیه میانی شکم و تنگ بستن زخم است که منجر به کشیدگی بیش از حد رگ‌های تغذیه کننده پوست و کاهش خون رسانی می‌شود. گاهی برخی از جراحان در هنگام بستن پوست شکم، بیمار را در وضعیت خم شده قرار داده و اقدام به بریدن پوست اضافی در وضعیت خمیده می‌کنند.

نکروز پوست بعد از ابدومینوپلاستی

عبارت است از نرسیدن خون به سطح پوست شکم به خصوص در قسمت پایینی که تحت فشار بیشتری است و در نتیجه از بین رفتن قسمتی از پوست شکم می‌باشد که ابتدا پوست در ناحیه مبتلا تغییر رنگ داده و به تدریج تیره و سیاه می‌شود. بهترین روش برای جلوگیری از نکروز پوست بعد از جراحی ابدومینوپلاستی این است که قبل و بعد از عمل از سیگار کشیدن و استعمال دخانیات خودداری کنید.

سروما

سروما به تشکیل مایع زرد رنگی گفته می‌شود که معمولا از روز 7 عمل به بعد زیر پوست جمع می‌شود. علت تشکیل سروما نچسبیدن پوست شکم به عضله زیرین و ایجاد فضای خالی زیر پوست است. این مایع بقایای هماتوم‌ها است که به تدریج ذوب شده و با از دست دادن رنگدانه هموگلوبین، از قرمزی به زردی می‌گراید. اگر سروما بزرگ باشد با وارد کردن یک سوزن به درون سروما و اتصال آن به تیوپ مایع تخلیه می‌گردد.

عوارض ابدومینوپلاستی | عمل شکم

عوارض ابدومینوپلاستی  | جراحی زیبایی شکم | باز شدن بخیه ابدومینوپلاستی | آبدو مینوپلاستی 

کاهش حس پوست شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی: 

کاهش حس پوست شکم یکی از عوارضی است که ممکن است هنگام انجام لیپوساکشن اتفاق افتد. فقدان حس پوستی در اغلب موارد موقتی و به دلیل تورم اعصاب حسی ناحیه تحت عمل است. در صورت همزمان شدن لیپوساکشن، ریسک وقوع آن بیشتر می‌شود. در صورت ماندگاری طولانی یا حتی دائمی این کم حسی، معمولا مشکلی ایجاد نمی‌شود که فرد بعد از مدتی به آن عادت خواهد کرد.

داشتن آمادگی قبل از جراحی آبدومینوپلاستی

قبل از انجام جراحی آبدومینوپلاستی (Tummy Tuck) باید آمادگی‌های لازم را داشته باشید و یک سری مراقبت‌ها را انجام دهید. قبل از هر چیزی باید تحقیقات لازم را در مورد پزشکی که می‌خواهید برای جراحی شکم به او مراجعه کنید انجام دهید و از تجربه و تخصص او اطمینان کامل را بدست آورید سپس برای مشاوره به یک مشاور خوب مراجعه کنید و توصیه‌های لازم را انجام دهید سپس با انجام آزمایشات لازم پزشک شما سلامت شما را تایید کرده و تصمیم نهایی در مورد اینکه جراحی صورت بگیرد یا خیر گرفته می‌شود.

کاهش عوارض آبدومینوپلاستی

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کاهش عوارض ابدومینوپلاستی این است که قبل از جراحی به دنبال کلینیک تخصصی خوب که دارای سابقه درخشان هستند بگردید و کار جراحی را به پزشک متخصص با تجربه و ماهری بسپارید چراکه اگر پزشک معالج شما قابل اعتماد باشد مشکلی برای شما پیش نمی‌آید و بهتر می‌تواند جراحی را انجام دهد و مشکلات را مدیریت کند. نکته مهم دیگر برای جلوگیری از عوارض جراحی شکم این است که کلیه توصیه‌های پزشک معالج خود را رعایت کنید.

کارهایی که برای کاهش خطرات جراحی شکم باید انجام دهید

اگر سیگار می کشید، قبل از انجام جراحی زیبایی شکم(ابدومینوپلاستی) آن را ترک کنید. سیگار نکشیدن قبل و بعد از جراحی شکم نیز به بهبودی کمک می‌کند. اگر به دیابت مبتلا هستید، قبل از جراحی تامی تاک مطمئن شوید که دیابت شما به خوبی کنترل شده است. اگر باردار هستید، جراحی شکم خود را به بعد از زایمان موکول کنید. توجه داشته باشید که تامی تاک جایگزینی برای کاهش وزن و ورزش نیست. سعی کنید قبل و بعد از جراحی تامی تاک وزن خود را کنترل کنید.

در مورد تمام داروها و مکمل های گیاهی که مصرف می کنید به جراح خود توضیح دهید. شما می‌توانید با قطع برخی از داروهای خود قبل از عمل جراحی شکم، خطر خونریزی خود را کاهش دهید.

مراقبت های قبل و بعد از عمل ابدومینوپلاستی را به درستی انجام دهید : انجام صحیح دستورالعمل های قبل و بعد از عمل، که جراح به شما می دهد برای نتیجه مطلوب گرفتن از جراحی بسیار مهم است. این مراقبت ها ممکن است شامل پرهیز از مصرف برخی داروها یا مکمل‌هایی باشد که خطر خونریزی را در افراد افزایش می‌دهد، ترک سیگار قبل از عمل برای کاهش خطر عوارض ابدومینوپلاستی، و رعایت هر گونه توصیه‌های مربوط به رژیم غذایی یا سبک زندگی داده شده باشد.

مراقبت مناسب از زخم بعد از عمل: پس از عمل جراحی ابدومینوپلاستی، مراقبت مناسب از زخم می تواند به کاهش خطر عفونت و سایر عوارض مربوط به این جراحی کمک کند. بهترین راه برای مراقبت از نواحی درگیر زخم عمل، پیروی از دستورالعمل های جراح است. این دستور العمل ها ممکن است شامل خشک و تمیز نگه داشتن محل زخم، اجتناب از تماس با مناطق آلوده یا نجس، و مصرف داروهای تجویز شده طبق دستور باشد.

مراقبت ها و توصیه های قبل ازعمل ابدومینوپلاستی

در صورتی که بخواهید عمل ابدومینوپلاستی شما موفق باشد و نتیجه مطلوب شما را داشته باشد نه تنها بعد از عمل باید مراقبت‌هایی را انجام دهید قبل از عمل هم باید توصیه و نکاتی را مورد توجه قرار دهید. یکی از این توصیه‌ها این است که دو هفته قبل از عمل از مصرف آسپرین و داروهای ضد التهاب خودداری کنید و یا اینکه خانم‌ها در این مدت از مصرف داروهای ضد بارداری خودداری کنند.

عوارض ابدومینوپلاستی

آبدومینوپلاستی و عوارض آن | ابدومینوپلاستی شکم  | عوارض عمل ابدو

مزایای آبدومینوپلاستی شکم

ابدومینوپلاستی شکم یا جراحی زیبایی شکم یک روش برای سفت شدن شکم و بازگرداندن آن به حالت قبل است. این روش سالیان زیادی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاکنون نیز طرفداران بسیاری دارد و بسیاری از افراد برای تناسب اندام خود به عمل ابدومینوپلاستی رو می‌آورند. این عمل اینگونه است که با از بین بردن پوست و چربی و عضلات شل شده اضافه شکم باعث سفت شدن عضلات شکم می‌شوند. بیمار می‌تواند پس از یک یا دو هفته، ورزش‌های سبک مانند پیاده روی را انجام دهد.

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :