جراحی زیبایی بینی و عوارض آن

جراحی زیبایی بینی و عوارض آن

جراحی بینی می‌بایست با دقت بالا صورت گیرد چرا که مسیر تنفسی اصلی همان بینی است و حفظ عملکرد بینی بسیار اهمیت بالایی دارد. عوارض انواع جراحی بینی معمولا به راحتی برطرف می‌شوند، ولی بعضی از آنها خسارت جبران‌ناپذیری برجای می‌گذارد. جراحی بینی در دراز مدت باعث بروز یک سری عوارض مانند خرپف کردن، مشکلات تنفسی بعد از جراح، تغییر فرم بینی، بدشکلی بینی، انحراف تیغه بینی می‌شود. هر نوع جراحی در صورتی که درست و اصولی انجام نشود ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود، بخصوص جراحی بینی که یکی از حساس‌ترین جراحی‌ها است. به همین علت توصیه می‌شود که این جراحی توسط پزشکان و متخصصان با تجربه و مجرب انجام شود. برای عمل بینی خود قبل از جراحی حتما در مورد پزشک مورد تحقیق کنید و از تخصص و تجربه او کاملا اطمینان حاصل کنید. 

جراحی بینی

عوارض جراحی بینی به روش باز | عوارض جراحی بینی یا رینوپلاستی | عوارض عمل زیبایی بینی

تفاوت بین جراحی بینی به دو روش باز و بسته

در هر دو نوع جراحی برش‌هایی در بینی زده می‌شود، با این تفاوت که در جراحی بینی به روش بسته برش‌های داخلی و یا اندونزال زده می‌شود، که این برش‌ها روی سطح خارجی بینی ایجاد نمی‌شود بلکه فقط در داخل لبه ی هر سوراخ بینی ایجاد می‌شود. در جراحی بینی باز، برش در پایه کلوملا است که شامل یک دیوار باریک در بافت نرم است و حفرههای بینی را از هم مجزا می‌سازد.

عوارض جراحی بینی بسته

در جراحی بینی بسته (closed nose surgeryجراح هیچ برشی بر روی پوست ایجاد نمی‌کند و تمامی برش‌ها در داخل بینی زده می‌شود. با استفاده از دستگاه مخصوصی پوست بالا نگه داشته می‌شود سپس تغییرات مورد نیاز بر روی بینی اعمال می‌شود.

احتمال آسیب به ساختار بینی در جراحی بینی بسته وجود دارد زیرا پوست بینی از روی تیغه جدا نمی‌شود و از طریق سوراخ بینی، جراح اقدام به ایجاد تغییرات می‌کند امکان دارد در حین جراحی آسیب‌های غیرعمدی به دیگر اجزای بینی وارد شود که این آسیب‌ها پس از عمل بینی آشکار شده و نیازمند جراحی ترمیمی بینی می‌شود.

جراحی بینی بسته

در جراحی بینی بسته به دلیل وجود محدودیت در موارد اصلاحی روشی پیچیده محسوب می‌شود و ممکن است تغییرات بینی به خوبی اعمال نشود و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد، چون دسترسی به نوک بینی دشوارتر است و دید جراح هم برای اعمال تغییرات کمتر است. به همین دلیل اطمینان از مهارت جراح بسیار مهم است.

در مورد عوارض جراحی بسته بینی چنانچه توسط یک جراح بینی ماهر و کار بلد انجام شود، هیچ گونه عارضه ای در پی نخواهد داشت و روشی کاملاً ایمن محسوب می‌شود. دکتر محمد ثابت یکی از بهترین پزشک‌های جراحی بینی در تهران می‌باشد.

عوارض جراحی بینی

عوارض عمل بینی در دراز مدت

جراحی بینی با لیزر

جراحی بینی با لیزر دقیقاً همان جراحی بینی محسوب نمی‌شود و تغییر شکل دادن بینی نیازمند جراحی پلاستیک می‌باشد.عملاً کارهایی که با لیزر می‌توان بر روی بینی انجام داد شامل:

اصلاح پوست بینی، رفع عوارض پوستی ایجاد شده بر اثر آکنه، از بین بردن ضخامت بیش از حد و غیر عادی و یا برطرف کردن بدشکلی‌های پوست آن می‌باشد.

مشاوره جراحی بینی

با لیزر به هیچ نمی‌توان تغییراتی را بر اسکلت بینی اعمال کرد. عوارض جراحی با لیزر بینی می‌تواند شامل سوختگی سطح پوست و سوزش باشد که موقتی است و تا کنون گزارشی از عوارض لیزر درمانی گزارش نشده است.

اینکه جراحی بینی با لیزر روشی موثر و قابل اعتماد است هنوز به اثبات نرسیده است، درست است که لیزر در تمامی موارد پزشکی پیشرفت چشم‌گیری داشته اما در این موضوع هنوز جراحی بینی با لیزر تا این حد پیشرفت نداشته است که باعث کوچک شدن بینی یا تغییر فرم بینی شود.

عوارض جراحی بینی با لیزر

جراحی بینی با لیزر در کنار مزایایی عالی مانند عدم کبودی و ورم بعد از جراحی، عدم بیهوشی، دوره نقاهت کوتاه و کاهش زمان جراحی بینی و... دارای عوارض و معایبی هم هست که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • این روش تمام مشکلات و نواقص بینی را رفع نمی کند چراکه لیزر نمی تواند آناتومی و ساختار بینی را تغیر دهد.
  • به دلیل تابش اشعه لیزر ممکن است روی پوست بینی بیمار مقداری سوختگی ایجاد شود.
  •   خشکی و پوسته پوسته شدن، پوست بینی
  • در موارد نادر ممکن است عفونت ایجاد شود.

جراحی بینی با لیزر

عوارض عمل بینی در دراز مدت | جراحی بینی طبیعی یا نچرال | عوارض جراحی بینی

جراحی طبیعی بینی

جراحی طبیعی بینی روشی بسیار پرطرفدار است، چرا که خیلی‌ها تمایل دارند، حالت طبیعی چهره‌ی آنها حتی با وجود جراحی بینی حفظ شود. مهمترین نکته در جراحی‌های زیبایی بینی، متناسب بودن بینی با دیگر اجزای صورت است یعنی بینی به گونه‌ای عمل می‌شود که اثری از جراحی در آن دیده نمی‌شود و ظاهری طبیعی و متناسب با فرم و سایر اجزای صورت پیدا می‌کند و هارمونی طبیعی‌تری به چهره می‌بخشد.

اساس جراحی بینی طبیعی این است که در فرم و اندازه کلی بینی تغییر زیادی ایجاد نشود و فقط مشکلات بینی برطرف شود. 

جراحی طبیعی بینی

جراحی بینی طبیعی و فانتزی چه تفاوتی دارند

در جراحی طبیعی بینی به گونه ای جراحی انجام می‌شود که هارمونی صورت فرد دچار تغییر نشود و فقط ایرادات و نقایص بینی برطرف می‌شود در حالی که در جراحی بینی فانتزی (جراحی بینی عروسکی) اندازه بینی بسیار کوچک شده و سربالایی شدن بینی نسبت به حالت طبیعی بیشتر است. کسانی که قصد جراحی فانتزی بینی را دارند باید بیشتر برای انتخاب پزشک تحقیق کنند که دچار مشکل تنفسی نشوند.

عوارض جراحی طبیعی بینی

از عوارض جراحی بینی می‌توان به خون دماغ شدن، مشکلات تنفسی، عدم تقارن در بینی، اثرات زخم، سوراخ شدن تیغه ی بینی، بی حسی، جاماندن اثر زخم جراحی، نشان دادن واکنش به داروهای بیهوشی، خرو پف بعد از عمل بینی  و... اشاره کرد. اما انتخاب جراح ماهر و بهره گرفتن از جلسات مشاوره و پرسیدن همه سوالات و ابهامات و در مورد مراحل جراحی و عوارض احتمالی و همچنین جلوگیری از بروز این عوارض در عدم بروز هر یک از این عوارض بسیار حائز اهمیت است.

در جراحی بینی به فرم طبیعی به دلیل اینکه تغییرات زیادی بر روی بینی ایجاد نمی‌شود می‌توان گفت عوارض جراحی طبیعی بینی به حداقل یا صفر می‌رسد.

جراحی فانتزی بینی

عوارض عمل بینی | مراقبت های جراحی بینی | عوارض جراحی بینی 

تحقیق در مورد پزشک قبل از جراحی بینی

یک نکته بسیار مهم که هر شخصی که قصد جراحی بینی دارد باید به آن توجه کند این است که لیست بهترین متخصصان زیبایی را پیدا کرده و برای جراحی به بهترین و قابل اعتمادترین پزشک مراجعه کند و تحت تاثیر تبلیغات غیرواقعی تعدادی از پزشکان که تخصص کافی ندارند قرار نگیرد. قبل از عمل بینی باید نمونه جراحی‌های پزشک معالج خود ببیند و تحقیقات لازم را در مورد اینکه آیا کسانی که این پزشک جراحی بینی آن‌ها را انجام داده است دچار مشکل تنفسی و یا زیبایی نشده باشند انجام دهد.

مشاوره عوارض جراحی بینی

انواع بینی | عمل بینی | عوارض عمل بینی

چه عواملی باعث ایجاد عوارض جراحی بینی می‌شود؟

عواملی که باعث ایجاد عوارض جراحی بینی می‌شوند، مشخص نیست. اما در بروز این عوارض چندین عامل دست به دست هم می‌دهند. برای مثال اگر داروی بیهوشی در دوز بالای تزریق شود ممکن است باعث از دست رفتن بیمار شود.

یکی دیگر از فاکتوهای که مهم میزان مهارت و تجربه جراح است که از بروز عوارض جدی جلوگیری می کند. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که برخی از عوارض بعد از جراحی بینی کاملا طبیعی بوده و نگران کننده نیستند. وجود این عوارض جزئی از فرآیند جراحی بینی و دوران نقاهت بعد از آن خواهد بود.

دکتر محمد ثابت  | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی 

به اشتراک بگذارید :