انواع روش های تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس (botox injectionدر سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده و بسیار پر مصرف شده است. انواع روش های تزریق بوتاکس و کاهش عوارض ناشی از آن با مهارت پزشک ارتباط مستقیم دارد. بوتاکس نوعی سم تولید شده به وسیله باکتری است که خالص شده و با اثر گذاری بر روی ماهیچه‌ها موجب فلج شدن موقت فعالیت ماهیچه و در نهایت کاهش ظاهر چین و چروک و جوانسازی پوست می‌شود.

دیسپورت و بوتاکس هر دو نوع تزریق سم بوتولینوم هستند. در حالی که برای درمان اسپاسم عضلانی در شرایط خاص سلامتی استفاده می‌شوند، این دو تزریق در درجه اول برای درمان و پیشگیری از چین و چروک‌ها شناخته شده‌اند. تأثیرات تزریق بوتاکس دیسپورت ممکن است زودتر ظاهر شود، اما بوتاکس ممکن است طولانی‌تر شود. بوتاکس در مقادیر زیاد، کشنده است ولی مقدار کم و کنترل شده آن برای چین و چروک مدت‌هاست استفاده می‌شود و بی خطر است.

روش های تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس به صورت | نحوه تزریق بوتاکس | تزریق بوتاکس

نواحی مناسب تزریق بوتاکس در صورت

مناسب‌ترین خطوطی که برای درمان با بوتاکس انتخاب می‌شوند، شامل خطوط بالای صورت است مانند عدد ۱۱ که بین دو ابرو به وجود می آید، خطوط افقی که در پیشانی شکل می‌گیرند و چین و چروک‌های ناشی از خنده گوشه چشم. همچنین تزریق بوتاکس می‌تواند در بالا بردن ابرو نقش داشته باشد. بوتاکس یک درمان دائمی نیست و جلسات بعدی برای ادامه درمان نیاز است و حدود چهار تا شش ماه ماندگاری دارد. در کل در مناطق تزریق بوتاکس صورت را به سه دسته مناطق بالای تزریق بوتاکس، مناطق پایین تزریق بوتاکس و مناطق وسط تزریق بوتاکس صورت تقسیم می‌کنند که برای هر کدام از این دسته ها مناطقی مناسب هستند. به عنوان مثال برای مناطق بالای تزریق در بین دو ابرو، خطوط پیشانی، بالای بینی بوتاکس انجام می‌شود.

ماندگاری بوتاکس چقدر است

نحوه تزریق بوتاکس | بوتاکس مصپورت | ترمیم بوتاکس 

تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص

برای تزریق بوتاکس باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید و با یک پزشک با تجربه مشورت کنید زیرا پزشکان براساس پوست صورت شما می‌توانند تشخیص دهند که صورت بیمار با تزریق بوتاکس بعدا دچار آسیب می‌شود یا نه و اینکه صورت چه بیماری نیاز به تزریق بوتاکس دارد و صورت چه بیماری اصلا نیاز به تزریق ندارد.

روش های تزریق بوتاکس

انواع روش‌های تزریق بوتاکس بسته به ناحیه ی مورد نظر جهت تزریق ممکن است در تعداد تزریق مورد نیاز با توجه به عمق و سطح چروک‌های پوستی متفاوت باشد. در واقع بسته به خواسته‌ی شما و یافته‌های جراح تعداد و میزان متفاوتی از تزریق برای نواحی مختلف بکار می رود. لازم است تزریق بوتاکس حتما با مشورت و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. چرا که هر پوستی نیازمند تزریق بوتاکس نیست.

قرمزی پوست بعد ازبوتاکس

ماندگاری تزریق بوتاکس | انواع بوتاکس | بوتاکس و ماندگاری آن

پزشک بعد از ضد عفونی کردن ناحیه تزریق، با استفاده از سرنگ انسولین مقادیر مورد نیاز از بوتاکس را به ابرو، پیشانی و اطراف چشم‌ها تزریق می‌نماید. التهاب و قرمز شدن احتمالی پوست امری عادی است و بعد از چند ساعت برطرف می‌شود. پس از تزریق، با آگاهی از مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس، بهتر است برای جذب بهتر بوتاکس به عضله از دراز کشیدن و مالش محل تزریق خودداری شود.

تزریق بوتاکس دیسپورت

تزریق بوتاکس دیسپورت به این دلیل که ظاهری طبیعی‌تر و صاف تر بر روی پوست ایجاد می‌کند بسیار پرطرفدار است. دیسپورت پروتئین کمتری دارد و به همین دلیل اثرگذاری آن نسبت به ‌انواع دیگر بوتاکس بهتر پخش می‌شود و باعث می‌شود که ناحیه تحت درمان طبیعی‌تر و بدون چروک‌تر به نظر برسد، اما در حالت کلی همانند بوتاکس عمل می‌کند و درخانواده ی بوتاکس جای دارد. تفاوت دیسپورت در ویال‌های پودری آن است که بر خلاف بوتاکس می‌توان آنها را در دمای ۲ الی ۸ درجه سانتی گراد نگهداری کرد. ویال‌های دیسپورت به صورت ۳۰۰ و۵۰۰ واحد وجود دارند در حالیکه ویال‌های بوتاکس ۵۰ و ۱۰۰ واحدی هستند.

در مواردی که بوتاکس برای فرد تاثیرگذار نیست، روش دیسپورت مناسب ترین روش است. ممکن است سیستم ایمنی بدن در برابر تزریق بیش از حد بوتاکس واکنش نشان دهد و اثر بوتاکس کاهش یابد. در تزریق بوتاکس دیسپورت به دلیل مقدار کمتر پروتئین، سیستم ایمنی بدن کمتر واکنش نشان می‌دهد. پس افرادی که بوتاکس پاسخگو نیازشان نیست می‌توانند از این روش استفاده کنند.

بوتاکس دیسپورت

نحوه تزریق بوتاکس مصپورت | روش تزریق بوتاکس

ماندگاری بوتاکس دیسپورت

میزان ماندگاری اثر دیسپورت به فاکتورهای زیادی از جمله میزان پاسخ دهی بدن هر فرد به تزریق بوتاکس، میزان واحد بوتاکس، شدت چین و چروک‌های پوستی و تعداد دفعات تزریق در فرد بستگی دارد. معمولاً ماندگاری تزریق دیسپورت برای اولین بار نسبت به فردی که چندمین بار تزریق دیسپورت را انجام داده است کمتر خواهد بود. عملکرد دیسپورت بستن سیگنال‌های عصبی می‌باشد و با از کار افتادن ماهیچه‌های صورت، چین و چروک صورت برطرف می‌شود. میزان ماندگاری دیسپورت از 3 تا ۶ ماه روی صورت قابل مشاهده است.

عوارض جانبی بوتاکس

 برخی از شایع ترین عوارض پس از تزریق بوتاکس Dysport عبارتند از:

  • سرخی
  • ورم
  • کبودی
  • درد خفیف
  • بی حسی
  • سردرد

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، عوارض جانبی جزئی معمولاً در عرض یک هفته پس از تزریق بوتاکس برطرف می‌شود.

عوارض بوتاکس

ماندگاری تزریق بوتاکس | بوتاکس دیسپورت | نحوه تزریق بوتاکس مصپورت

بوتاکس مسپورت (مصپورت)

اخیراً در ایران شرکت داروسازی مصون دارو، موفق به تولید بوتاکسی شبیه به دیسپورت با نام تجاری مصپورت شده است. کیفیت بوتاکس مصپورت کاملاً ثابت شده است و اعتماد مصرف کنندگان را به خود جلب نموده است و جایگاه ویژه‌ای دارد. مصپورت دارای تاییدیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است. عملکرد سم  بوتولینوم در این محصول همانند محصولات کشورهای دیگر می باشد.

دلایل تولید بوتاکس ایرانی این است که تولید مصپورت در کشور مقرون به صرفه بوده چرا که یک بوتاکس نسبتا ارزان و با کارایی بالا نسبت به بوتاکس‌های چینی (کانادایی) با عوارض کمتر می‌باشد. علاوه بر آن تولید مصپورت موجب صرفه جویی در هزینه‌های بوتاکس شده است.

بوتاکس مسپورت

رفع چین و چروک اطراف چشم با تزریق بوتاکس | تزریق زیرچشم | انواع روش های تزریق بوتاکس 

مشخصات بوتاکس مصپورت

مصپورت با نام ژنریک توکسین کستریدیوم بوتولینوم تیپ A با نام تجاری MASPORT شناخته می‌شود. شکل دارویی بوتاکس مصپورت به صورت پودر لیوفیلیز استریل تزریقی در واحدهای ۵۰۰ و ۱۵۰ در بسته بندی ویال 3 میلی لیتری می باشد هر ویال برای سه نفر قابل استفاده است.

مشاوره تزریق بوتاکس

نحوه تزریق بوتاکس | نحوه تزریق بوتاکس مصپورت | روش تزریق بوتاکس

کاربرد و میزان ماندگاری تزریق بوتاکس مصپورت

بهترین ناحیه برای تزریق بوتاکس مصپورت برای قسمت بالایی صورت است. نواحی قابل تزریق شامل درمان خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم‌ها و تزریق بوتاکس پیشانی و خطوط اخم (و برخی نواحی اطراف لب‌ها، چانه و گردن) است. تاثیر تزریق آن بین 3 تا 10 روز به طول می انجامد تا نتایج قابل مشاهده شود. مدت زمان ماندگاری تزریق بوتاکس مصپورت معمولا بین 4 تا 6 ماه است با ذکر این نکته که مدت ماندگاری و مدت اثر آن بستگی به مکان تزریق و طریقه‌ی تزریق هم دارد. بسته به ناحیه تزریق، دوز استفاده شده و میزان جوابدهی بدن شما به اثرات بوتاکس، تزریق مجدد هر 3 تا 6 ماه مورد نیاز خواهد بود

موارد مصرف بوتاکس مصپورت

 از بوتاکس مصپورت برای زیباتر شدن استفاده می‌شود. از این بوتاکس برای از بین بردن خط اخم، خطوط و چین و چروک‌های پیشانی، میگرن مزمن، درمان اسپاسم صورت ... استفاده می‌شود. این تزریق‌ها یک فرایند حساس دارند و به همین علت باید توسط پزشک متخصص انجام شود و نکاتی که توسط پزشک تجویز می‌شود به درستی رعایت شود.

تزریق بوتاکس زئومین

از تزریق بوتاکس زئومین برای از بین بردن و محو کردن چین و چروک‌های تمام قسمت‌های صورت استفاده می‌شود تزریق این محلول از رسیدن پیام‌های عصبی به مغز جلوگیری می‌کند و عضلات به صورت ثابت باقی می‌مانند از مزایای این بوتاکس این است که لازم نیست در دمای پایین نگه داری شود به همین علت استفاده از آن راحت‌تر است و در بیشتر کلینیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه تزریق بوتاکس زئومین

تعداد تزریق بوتاکس زئومین و دوز دقیق آن به شرایط و محل تزریق بستگی دارد. به عنوان مثال، برای درمان میگرن مزمن بطور معمول از 31 تزریق در هفت ناحیه مختلف استفاده می شود. فرآیند تزریق بوتاکس زئومین برای اهداف زیبایی معمولا کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از پایان این روش درمانی غیر تهاجمی فرد می‌تواند به سرکار یا فعالیت‌های روزانه خود بازگردد.

 بیشتر بدانید: انواع بوتاکس

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :