خطرات جراحی زیبایی شکم چیست؟

در حال حاضر افراد زیادی هستند که برای داشتن اندامی متناسب و از بین بردن چربی‌های موضعی بدنشان دست به عمل جراحی زیبایی می‌زنند. عواملی مانند ژنتیک و محیط بر چاقی افراد تاثیر گذار است و این روند با الگوی غذایی نامناسب از قبیل پرخوری‌های زیاد موجب بیشتر شدن این معضل به ویژه چاقی در ناحیه شکم می‌شود.

خطرات جراحی زیبایی شکم چیست

جراحی زیبایی شکم | لیپوآبدومینوپلاستی  | خطرات جراحی شکم |  عمل زیبایی شکم

عمل جراحی زیبایی شکم می‌تواند عوارض و خطرات جانبی زیادی را به‌ دنبال داشته باشد. انجام این جراحی برای بیماران عوارض مخرب و در اغلب موارد جبران ناپذیری را در پی دارد.

هم اکنون سه نوع عمل جراحی پلاستیک شکم ابدومینوپلاستی (Tommy Tuck لیپوساکشن (خارج کردن چربی زیر پوستی) و یا ترکیب این دو روش استفاده می‌‌‏شود که اگرچه به ظاهر موفقیت آمیز بوده و موجبات رضایت فرد را فراهم می‌‌‏کند؛ اما عوارضی را به دنبال دارد. 

برداشتن چربی به روش لیپوساکشن عوارض زیادی دارد و فقط در مواردی این عمل لازم است که بیمار در اثر چاقی مفرط در معرض خطر خفگی قرار دارد.

عوارض برداشتن چربی شکم

از جمله عوارضی که عمل جراحی لیپوساکشن و لیزر لیپولیز به دنبال دارد، خونمردگی و تورم، تجمع مایع (سروما)، آمبولی ریه و آمبولی چربی، بازگشت چربی، ایجاد سوختگی و فرورفتگی پوست، افتادگی و چین و چروک پوست، صدمه به عروق لنفاتی، ایجاد زخم‌های طولانی مدت و نکروز بافت پوستی است.

یکی از نکات مهم که برای این جراحی باید به آن توجه کرد این است که اگر رژیم غذایی درست رعایت نشود ممکن است که چربی‌های شکم دوباره برگردد.

هشدارهایی برای جراحی زیبایی شکم

بهتر است جراحی زیبایی شکم در سن بالای 18 سال انجام شود، در صورتی که خانمی قصد بارداری دارد بهتر است جراحی زیبایی شکم را به بعد از زایمان موکول کند. پرهیز از مصرف دخانیات قبل از جراحی شکم نیز توصیه می‌شود، سعی کنید که وزن شما به حد مطلوبتان برسد سپس برای این جراحی اقدام کنید.

جراحی زیبایی شکم می تواند عوارضی داشته باشد که این عوارض جراحی زیبایی شکم را می توان به دو گروه عوارض عمومی و اختصاصی تقسیم کرد.

عوارض عمل زیبایی شکم

عوارض عمومی ابدومینوپلاستی

خونمردگی و تورم

 بروز خونمردگی و تورم پس از عمل جراحی زیبایی شکم در ناحیه برش جراحی و اطراف آن پدیده‌ای عادی است. میزان و اندازه این تورم بر حسب میزان و وسعت ناحیه عمل متفاوت است و می‌تواند حتی تا ناحیه پهلوها، کشاله ران‌، ناحیه تناسلی و داخل ران کشیده شود ولی در هر صورت با گذشت زمان حداکثر ظرف مدت 7 تا 10 روز از بین می‌رود.

بسته به وسعت جراحی،بیمار درجاتی از درد و تورم را تجربه خواهد کرد. معمولا درد مینی ابدومینوپلاستی قابل اغماض و درد ابدومینوپلاستی با ترمیم عضله متوسط تا شدید است. احساس درد و حساسیت ممکن است چند هفته و گاهی تا دو، سه ماه در موارد جراحی کامل بطول بیانجامد، در عمل کامل خستگی و ضعف عمومی تا مدتی دیده می‌شود. در این عمل هم مانند هر جراحی دیگری خطراتی احتمال بروز دارند که این خطرات در زمانی که فرد دارای بیماری زمینه مثل مثل دیابت، بیماریهای قلبی، کبدی، ریوی و... است احتمال بروزشان افزایش نیز می یابد.

عوارض عمل شکم

عوارض برداشتن چربی شکم | جراحی زیبایی شکم | عمل شکم

تجمع مایع (سروما) ناشی از جراحی زیبایی شکم

سروما به تشکیل مایع زرد رنگی گفته می‌شود که معمولا از روز 7 عمل به بعد زیر پوست جمع می‌شود. علت تشکیل سروما نچسبیدن پوست شکم به عضله زیرین و ایجاد فضای خالی زیر پوست است. این مایع در واقع بقایای هماتوم‌های کوچکی است که به تدریج ذوب شده و با از دست دادن رنگدانه هموگلوبین، از قرمزی به زردی می گراید.

تجمع مایع می‌تواند در ناحیه بالای برش یعنی قسمت زیر ناف و یا در ناحیه زیر برش و ناحیه تناسلی باشد. تجمع مایع خود را به صورت تورم نشان می‌دهد. دراغلب اوقات با فعال شدن سیستم بازجذب لنفاوی و استفاده از کمپرس خارجی این تجمع مایع از بین می‌رود. چنانچه این تجمع مایع با اقدامات فوق از بین نرود می‌توان آن را با سرنگ و در شرایط استریل خارج نمود. به ندرت لازم می‌شود تا این تجمع مایع را با باز کردن قسمت کوچکی از زخم تخلیه کرد.

عوارض جراحی شکم

لیپوماتیک شکم | عمل زیبایی شکم | پیکرتراشی 

خونریزی و هماتوم بعد از جراحی زیبایی شکم

اگر خون از لبه‌های زخم خارج شود به سرعت قابل تشخیص و درمان است ولی اگر در زیر پوست تجمع کند دیر تشخیص داده می شود، این عارضه ممکن است با تشکیل لخته خون یا هماتوم همراه باشد. در این حالت، هماتوم باید تخلیه شود که معمولا با بازکردن 1 الی 2 سانتی متر از بخیه‌های پوستی به راحتی خارج خواهد شد. در صورتی که هماتوم کوچک باشد به طور معمول نیازی به تخلیه ندارد و ظرف چند روز به صورت مایع خونابه‌ای از طریق درن ها خارج می‌شود. ممکن است به دلیل خونریزی بعد از جراحی زیبایی شکم فرد دچار گیجی و ضعف شود این حس می‌تواند به دلیل کم خونی فرد باشد که با خونریزی که در حین جراحی دارد دچار سرگیجه شود. پزشکان در حین جراحی زیبایی شکم روش هایی را به کار می‌گیرند که با خونریزی خون مردگی داخل شکم از بین برود و بعدا دچار عفونت نشود.

جای و اثر زخم بعد از جراحی زیبایی شکم

یکی از شایع‌ترین مشکلات جراحی زیبایی شکم، جای زخم است که به خاطر برش جراحی روی شکم بیماران ایجاد می‌شود.

طبیعت عمل جراحی زیبایی شکم کشش پوستی است. در این جراحی، پوست اضافه شکم برداشته می‌شود و پوست باقیمانده با کشش به پوست ناحیه زیرین بخیه می‌شود.

بیشتر جراحی‌های لاغری شکم جای بخیه و زخم روی پوست باقی می‌گذارند که این جای زخم‌ها بستگی به اندازه برش و نوع جراحی و موقعیت برش دارد  که این زخم‌ها گاهی خود با گذشت زمان ترمیم شده و کم رنگ می‌شوند و گاهی برای از بین بردن آنها لازم است اقداماتی صورت بگیرد و به پزشک مراجعه شود که با تجویز دارو یا انجام انواع دیگر درمان ها این جای زخم‌ها را کم رنگ کنند.

خطرات جراحی شکم

عمل زیبایی شکم | کبودی بعد از جراحی زیبایی | عوارض بعد از جراحی شکم 

عوارض اختصاصی ابدومینوپلاستی

عوارض تنفسی بعد از ابدومینوپلاستی

یکی از عوارضی که ممکن است پس از عمل جراحی دیده شود، عوارض تنفسی است. در عمل جراحی زیبایی شکم، از هم‌گسیختگی عضلات شکم حتماً باید ترمیم شود. این عمل با بخیه‌هایی که به صورت پلیسه کردن عضلات شکم زده می‌شود، انجام می‌گیرد. در اثر این بخیه‌ها شکم کاملاً جمع می‌شود. با جمع‌شدن شکم، عضله دیافراگم بیمار به سمت بالا رانده می‌شود و این بالا کشیده می‌شود و این کشش دیافراگم، سبب کاهش توان تنفسی بیماران می‌شود. این حالت در مورد بیماران جوان و کسانی که شکم بزرگی ندارند غالباً مشکلی ایجاد نمی‌کند. ولی در مورد بیماران مسن‌تر و بیماران با شکم بزرگ و برآمده و بیمارانی که سابقه مشکلات تنفسی و آسم دارند ممکن است در دوره پس از عمل خود را به صورت تنگی‌نفس بعد از ابدومینوپلاستی، تب پس از عمل و... نشان دهد. به منظور کاهش این عوارض بهتر است بیمارانی که احتمال بروز این عارضه در آن‌ها وجود دارد، از سه هفته قبل از عمل، از شکم‌بندهای مخصوص استفاده نمایند. بستن این شکم‌بندها و انجام فعالیت‌های روزمره باعث عادت‌کردن بیمار به وضعیت پس از عمل می‌شود.

خطرات عمل شکم

عوارض ابدومینوپلاستی | جراحی شکم | خطر آمبولی در جراحی شکم 

آمبولی ریه ناشی از ابدومینوپلاستی

ترومبوآمبولی عبارت است از ورود لخته خون و گردش در جریان خون و بستن رگ‌های حیاتی مثل رگ‌های ریه. این لخته معمولا از قبل در سیاهرگ‌های پا تشکیل شده و به هر دلیلی می‌تواند از جدار رگ کنده شده و وارد جریان خون شود. کاملا واضح است که معمولا سابقه ای از یک لخته شدن خون داخل سیاهرگ پا به نام ترومبوز عمقی پا وجود دارد.آمبولی چربی به وارد شدن قطعات کوچک چربی به جریان خون گفته می شود.

بازگشت چربی‌ها بعد از آبدومینوپلاستی

 باید توجه داشت که چربی برداشته شده از نواحی مختلف بدن به هیچ‌وجه باز نمی‌گردد ولی بیماری که تحت عمل جراحی زیبایی شکم قرار می‌گیرد باید در شش ماه گذشته وزنی ثابت داشته باشد. بیماری که نمی‌تواند وزن خود را ثابت نگه دارد در دوره پس از عمل نیز دچار مشکل خواهد شد. توجه داشته باشید که در دوره پس از عمل، اضافه‌ وزن و چاق شدن خود را به صورت تجمع چربی در نواحی پهلوها، سردل و زیر دل نشان می‌دهد و این حالتی است که بیماران آن را با بازگشت چاقی و چربی‌های خود نامگذاری می‌کنند. در این حالت کاهش وزن مختصر مشکلات بیمار را حل می‌کند و اگر این کار ممکن نباشد، بیماران می‌توانند 6 تا 9 ماه بعد از عمل اول خود این نواحی را لیپوساکشن نمایند.

مشاوره جراحی زیبایی شکم

عمل شکم | عمل جراحی شکم زیبایی

نکروز پوست بعد از عمل ابدومینوپلاستی

نکروز پوست شکم یکی از عوارض نادر بعد از عمل ابدومینوپلاستی است که بخاطر کمبود جریان خون و اکسیژن در سطح پوست شکم خصوصا در قسمت‌های پایینی که تحت فشار بیشتری است ایجاد می‌شود. مهمترین عامل برای ایجاد این عارضه در بیمار، مصرف سیگار و تنباکو است که خطر بروز آن را تقریبا 3 برابر می‌کند. در صورتی که جراحی شکم درست و اصولی انجام نشود ممکن است باعث بافت مردگی شکم شود که در این صورت بیمار برای درمان این بافت مردگی باید سختی های زیادی را باید تحمل کند.

کاهش حس پوست شکم ناشی از جراحی زیبایی شکم

در اغلب موارد فقدان حس پوستی، موقتی و به دلیل تورم اعصاب حسی ناحیه تحت عمل است. در صورت همزمان شدن لیپوساکشن، ریسک وقوع آن بیشتر می‌شود.

باید بدانید ورزش و انجام فعالیت‌های ورزشی بهترین راهکار برای کاهش وزن و رفع معضل چاقی است که باید بیش از روش‌های دیگر لاغری از جمله اعمال جراحی مورد توجه قرار گیرد.

کاهش خطرات جراحی زیبایی شکم

افرادی که جراحی ابدومینوپلاستی انجام می دهند می توانند همه چیز را از قبل با جراح خود بررسی نمایند و خطرات و عوارض جراحی زیبایی شکم را کاهش داد.  از جراح خود بپرسید که برای پیشگیری یا به حداقل رساندن خطرات خطرات جراحی شکم چه کاری می‌توانید انجام دهید.

کارهایی که برای کاهش خطرات جراحی شکم باید انجام دهید

  • اگر سیگار می کشید، قبل از جراحی شکم آن را ترک کنید. سیگار نکشیدن قبل و بعد از جراحی شکم نیز به بهبودی کمک می کند.
  • اگر دیابت دارید، قبل از جراحی تامی تاک مطمئن شوید که دیابت شما به خوبی کنترل شده است.
  • اگر باردار هستید، جراحی شکم خود را به بعد از زایمان موکول کنید.
  • تامی تاک جایگزینی برای کاهش وزن و ورزش نیست. سعی کنید قبل و بعد از جراحی تامی تاک وزن خود را کنترل کنید.
  • در مورد تمام داروها و مکمل های گیاهی که مصرف می کنید به جراح خود بگویید. شما می‌توانید با قطع برخی از داروهای خود قبل از عمل جراحی شکم، خطر خونریزی خود را کاهش دهید.

خطرات حین عمل جراحی زیبایی شکم

بزرگترین خطرات مرتبط با جراحی زیبایی شکم فلبیت و آمبولی ریه است . هر دو این عوارض به دلیل عبور یک یا چند لخته ایجاد می‌شوند که مانع از عبور طبیعی خون می‌شوند. بنابراین فلبیت به دلیل مسدود شدن ورید پا ایجاد می‌شود، در حالی که آمبولی ریه ناشی از انسداد شریان‌های ریه است. این دو عارضه عموماً با تزریق داروهای ضد انعقاد بلافاصله پس از عمل پیشگیری می‌شود. همچنین باید در اسرع وقت بعد از عمل از خواب بیدار شوید. علاوه بر این، اکیداً توصیه می کنیم که تمام درمان‌های هورمونی را 15 تا 20 روز قبل از عمل متوقف کنید. ضمناً در دوران نقاهت از هواپیما و سفرهای طولانی با اتومبیل خودداری شود. خطرات معمول مرتبط با بیهوشی نیز در این جراحی وجود داردبه همین دلیل مصاحبه قبلی با متخصص بیهوشی ضروری است.

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :