رینوپلاستی | جراحی بینی | تکنیک های جراحی بینی

جراحی بینی و تکنیک های آن

صورت یکی مهم‌ترین اعضای بدن برای هر شخصی محسوب می‌شود و بسیاری از افراد برای نگه داشتن زیبایی صورت خود در تلاش هستند. اما بینی که در مرکز صورت به صورت برجسته واقع شده است نقش اساسی را در صورت دارد و اگر کوچکترین اشکال در ساختار بینی وجود داشته باشد در ظاهر فرد تاثیر گذاشته و به وضوح دیده می‌شود اما می‌توان با جراحی بینی (rhinoplasty) این مشکلات را برطرف کرد.

یکی از رایج‌ترین جراحی‌ها در حال حاضر، جراحی بینی است که در بین بسیاری از خانم‌ها و آقایان ایرانی شایع است. با اینکه افراد با هدف داشتن ظاهری زیبا اقدام به جراحی زیبایی بینی می‌کنند، اگر در صورتی که این جراحی توسط یک جراح متبحر و با تجربه صورت نگیرد، ممکن است برای بیمار خطر آفرین بوده و عارضه ی دیگری را به دنبال داشته باشد و مشکلاتی مانند افتادگی نوک بینی، قوز بینی، زاویه دار شدن بینی، یکی نبودن سوراخ های بینی و دیگر ناهنجاری‌های بینی برای بیمار اتفاق بیفتد. پس باید دقت داشته باشید اگر تصمیم به جراحی بینی دارید در ابتدا اطلاعات خود را از این جراحی کامل کنید و با تمامی شرایطی که قبل و بعد از جراحی بینی ممکن است برای  شما به وجود بیاید آشنا شوید.
جراحی بینی علاوه بر اینکه ساختار ظاهری بینی را زیبا و مناسب می‌کند بین بینی و دیگر اجزای صورت ارتباط مناسبی برقرار کرده و بینی با چانه، گونه، لب و دهان و ساختار کلی صورت هماهنگ می شود به دلایل گفته شده هیچ وقت در جراحی بینی، بینی به صورت تنها و مجزا بررسی نمی‌شود بلکه رابطه تنگاتنگ با دیگر اجزای صورت به گونه‌ای است که اگر در هریک از این اجزا نقصی به وجود بیاید در ظاهر دیگر اجزا نیز تاثیر قابل مشاهده‌ای خواهند گذاشت. برای مثال می‌توان گفت اگر فردی دارای چانه کوچک باشد بینی شخص برآمده تر به نظر می رسد. اگر جراح بینی به سایر اعضای صورت توجه کافی نداشته باشد نتیجه به طور قطع برای بیمار رضایت بخش نخواهد بود.

نمونه جراحی بینی | دکتر ثابت | رینوپلاستی

عمل رینوپلاستی

جراحی بینی گوشتی

درابتدا باید با جراحی بینی گوشتی آشنا شوید و بدانید که چگونه می توان گفت یک بینی گوشتی است یا خیر؟
بینی هایی که که دارای پوست ضخیم هستند، غدد سبابه در آن زیاد بوده و دارای سوراخ‌های بینی بزرگ هستند بینی‌های گوشتی نامیده می‌شوند. این بینی‌ها دارای غضروف‌های ضعیف هستند و بیشتر حجم بینی را پوست، چربی و غدد سبابه تشکیل داده است. بینی‌های گوشتی نوک افتاده ای دارند. جراحی بینی گوشتی برای افرادی که از ظاهر پهن بینی خود رضایت کافی ندارند، موثر واقع می‌شود.  جراحی بینی گوشتی نوعی جراحی ترمیمی است و می‌توان گفت شاخه ایی از جراحی رینوپلاستی بینی است و عوارض و فواید خاص خود را دارد. برخی از تبلیغات دستگاه‌هایی برای کوچک کردن بینی گوشتی را به افراد پیشنهاد می‌کنند اما عملا می‌توان گفت این دستگاه‌ها هیچ نتیجه ایی نخواهد داشت و تنها یک جراح بینی که با تمامی جزییات بینی آشنایی داشته و بافت بینی را به خوبی می‌شناسد می‌تواند این افراد را راهنمایی کند و نتیجه را به بهترین حالت ممکن تغییر دهد.

تکنیک های جراحی بینی گوشتی

در گذشته برای جراحی بینی‌های گوشتی به مقدار زیادی از غضروف‌های بینی کم می‌کردند با برداشتن بیش از اندازه غضروف‌های بینی، فضای زیر پوست خالی می‌شود و مشکلاتی همچون فرورفتگی، به وجود آمدن اسکار برای شخص ایجاد می شود. دیگر اقدامی که در این جراحی صورت می‌گرفت برداشتن پوست بینی بود بدانید که برداشتن پوست خود اثرات زخم را تشدید می کند و به هیچ عنوان روش مناسبی برای بینی‌های گوشتی نیست. بهترین روشی که برای جراحی بینی گوشتی موثر واقع می‌شود استحکام بخشیدن بافت غضروفی و استفاده کردن از غضروف تیغه بینی جهت تقویت نوک بینی و بافت غضروفی است.
cullomella strut یا استرات کولوملا قسمتی از غضروف تیغه بینی است که جراح آن را درآورده و در قسمت نوک بینی قرار می‌دهد با انجام این روش نوک بینی را به سمت بالا برده و آن را محکم می‌کند. از دیگر مشکلات جراحی بینی سوراخ‌های بزرگ بینی است که با اقدامی به نام الار بیس برطرف می‌شود در این تکنیک پره‌های بینی به شکلی دقیق برداشته شده تا پره‌های بینی به اندازه مناسب کوچک شود.

جراحی به روش باز برای افرادی که دارای بینی‌های گوشتی با پوست ضخیم هستند، یکی از بهترین روش‌ها است. چون در روش بسته دسترسی به نوک بینی سخت بوده و نوک بینی به خوبی دیده نمی‌شود پس برای جراحی بینی گوشتی مناسب نخواهد بود. افراد با بینی گوشتی باید از جراحی زیبایی خود یک انتظار واقع بینانه داشته باشند و نباید خود را با کسانی که دارای بینی با ویژگی‌های دیگر هستند مقایسه کنند. زیرا بافت بینی‌های گوشتی به گونه ای است که جراح خیلی نمی‌تواند نتیجه جراحی را باسلیقه شخص منطبق کند و در صورتی که فقط فاکتورهای ظاهر بینی در اولویت قرار بگیرند ممکن است سلامتی شخص به خطر بیفتد.

جراحی بینی استخوانی

همان طور که گفته شد، بینی از پوست، استخوان و غضروف تشکیل شده است و به بینی‌هایی که دارای غضروف محکم بوده و تیغه بینی از استحکام بالایی برخوردار است، بینی استخوانی گفته می‌شود.

معمولا در جراحی بینی استخوانی قوز و یا برآمدگی روی بینی برداشته می‌شود و افرادی که دارای بینی استخوانی هستند بدانند لزوما بینی با برداشتن قسمت‌های برآمده زیبا نمی‌شود بلکه در کنار آن جراح بینی باید اقداماتی را جهت ترمیم بینی و تقویت بافت‌های بینی در قسمت نوک بینی انجام بدهد تا بینی بعد از گذشت مدتی از جراحی بینی با عوارض مختلف رو به رو نشود و استحکام بینی با گذشت زمان برقرار باشد.

نتیجه جراحی بینی استخوانی

پوست بینی مهم‌ترین عاملی است که در روند جراحی بینی تاثیر گذار است، به طوری که هر چه پوست از ضخامت کمتری برخوردار باشد، جراح بینی دارای محدودیت کمتر بوده و با انجام اقدامات مختلف می‌تواند یک نتیجه رضایت بخش که با سلیقه بیمار هماهنگ است به دست آورد. اما جراح بینی باید دقت داشته باشد چون پوست بینی نازک است تمامی اقدامات کار شده روی بینی نمایان خواهد شد و کوچکترین بی نظمی بعد از بهبود ورم‌ها و گذشتن دوره نقاهت جراحی بینی دیده خواهد شد. پوست ایده آل برای جراحی بینی پوست با ضخامت بینی نازک و ضخیم است که می‌تواند نتیجه جراحی بینی را با خلاقیت جراح بینی نیز ایده آل کند.
 در بینی‌های استخوانی جراح به دلیل شرایط موجود، می‌تواند نوک بینی را به شکل طبیعی تغییر دهد تا به اصول زیبایی شناسی نزدیک باشد در صورتی که پوست بینی سست باشد نوک بینی گرد و پهن تر خواهد شد و دوره بهبودی و کاهش تورم ها با سرعت کمتری پیش می رود.
نتیجه جراحی بینی استخوانی می‌تواند طبیعی، فانتزی و یا عروسکی باشد و افراد باید دقت داشته باشند که علاوه بر نتیجه ایی که برای بینی خود در نظر گرفته اند باید به تناسب بینی با دیگر اجزای صورت دقت کنند.

نتیجه جراحی بینی استخوانی | دکترمحمد ثابت

جراحی بینی استخوانی | مزایای جراحی بینی استخوانی | عمل بینی استخوانی | جراحی رینوپلاستی

ترس از انجام جراحی بینی

افراد زیادی هستند که دوست دارند بینی زیبا داشته باشند اما از جراحی بینی می‌ترسند. اگر شما از این دسته از افراد هستید این موضوع را در نظر بگیرید که همه عمل‌ها سختی خود را دارد و دارای خونریزی و درد است. اما یک نکته بسیار مهم برای عمل بینی انتخاب پزشک است، اگر به یک پزشک با تجربه و متخصص مراجعه نمایید احساس امنیت و اطمینان دارید و امید این را دارید که به نتیجه مطلوب برسید. یک روش دیگر برای غلبه بر این ترس مراجعه به مشاور قبل از جراحی است که مراحل عمل را برای شما بیان کرده سعی می‌کند با دادن اطلاعات درست ترس شما را کم کند.                

درصد موفقیت جراحی بینی

درصد موفقیت جراحی بینی به نوع جراحی و پزشکی که جراحی را انجام داده همچنین مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی بستگی دارد. بیشتر افراد قبل از انجام جراحی زیبایی بینی از پزشک خود این سوال را می‌پرسند که چند درصد احتمال دارد که نتیجه جراحی مطلوب من باشد اما این را باید بدانید که نتیجه این جراحی زیبایی به چند نکته بستگی دارد و نمی‌توان یک درصد قطعی را بیان کرد. اینکه جراحی بینی تا چه حد موفقیت بخش است به نوع بینی و نوع جراحی بینی هم بستگی دارد. مثلا جراحی بینی گوشتی با بینی غضروفی و عمل بینی با پوست ضخیم یا عمل بینی با پوست نازک نتیجه‌های متفاوتی دارند و طول درمان هر کدام با همدیگر متفاوت است.

جراحی بینی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان جراحی بینی بسته به شرایط بیمار، محدوده جراحی و تجربه جراح متفاوت است. از آنجایی که نیازهای هر بیمار متفاوت است، مدت زمان جراحی نیز متفاوت است. با این حال، این مدت به طور متوسط ​​حدود 1-4 ساعت است. عوامل موثر بر زمان جراحی عبارتند از:

  • دلیل انجام عمل جراحی
  • تکنیک مورد استفاده
  • ساختار بینی بیمار
  • تجربه جراح

افرادی که به جراحی بینی روی می آورند

افرادی که دارای بینی بزرگ یا استخوانی هستند و یا از حالت بینی خود راضی نیستند و قصد دارند بینی کوچک و زیبایی داشته باشند و یا گاهی افراد با قصد ایجاد تنوع در ظاهر خود به جراحی زیبایی بینی روی می‌آورند و یا افرادی که مشکل تنفسی دارند و برای رفع مشکلات تنفسی خود مجبور به جراحی بینی می‌شوند.

انسان موجودی است که از زمان‌های گذشته تا کنون طرفدار زیبایی و کمال بوده و هست. حالا که روزبه‌روز علم پیشرفت می‌کند و جراحی بینی آسان‌تر و نتیجه آن بهتر می‌شود. بیشتر افراد برای رفع مشکلات زیبایی بینی خود به رینوپلاستی روی می آورند و برای زیباتر شدن چهره خود تلاش می‌کنند.

تکنیک های جراحی بینی دکتر ثابت

رینوپلاستی بینی | عمل رینوپلاستی

دلیل جراحی بینی یا رینوپلاستی

از دلایل جراحی رینوپلاستی می‌تواند رفع مشکلات تنفسی، ترمیم بینی بعد از آسیب دیدگی ناشی از وقوع حوادث، و زیباتر کردن فرم بینی نام برد. این تغییرات شامل تغییر زاویه، تغییر اندازه، تغییر شکل نوک بینی، صاف کردن برآمدگی بینی، باریک کردن بینی و ... می‌شود.

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :