جراحی لیپوساکشن برای چه کسانی مناسب نیست | جراحی زیبایی شکم

جراحی لیپوساکشن برای چه کسانی توصیه می شود؟

لیپوساکشن نوعی جراحی زیبایی به منظور رها شدن از شر چربی‌هایی است که به نظر نمی‌رسد که از طریق رژیم غذایی و ورزش بتوان آن را از بین برد و به اندام ایده‌آل رسید. لیپوساکشن، درمانی برای چاقی یا جایگزینی برای رژیم و ورزش مناسب نیست، بلکه باعث از بین بردن ذخایر چربی اضافی و بهبود ساختار بدن و نسبت آن به مناطق خاص بدن می‌شود. لیپوساکشن را می‌توان به تنهایی و یا همراه با سایر روش‌های جراحی پلاستیک جهت زیبایی اندام انجام داد. به بیان ساده‌تر تخلیه ی چربی از بافت‌های زیرپوستی را لیپوساکشن می‌نامند. توصیه پزشکان در مورد سن مناسب برای لیپوساکشن در هر ناحیه از بدن، سن بالای هجده سال است.

جراحی زیبایی شکم | جراحی لیپوساکشن

جراحی لیپوساکشن | بهترین جراح لیپوساکشن | مراقبت های بعد از لیپوساکشن | لیپوساکشن

لیپوساکشن روشی برای کاهش وزن نیست

بر خلاف باور عمومی لیپوساکشن (Liposuction) یک روش کاهش وزن نیست بلکه یک روش کاهش چربی است و فقط چربی‌های اضافی موضعی برداشته می‌شود و در این روش وزنی کم نخواهد شد و برای کاهش وزن به یک رژیم سالم و ورزش مناسب نیاز است و خود این روش به تنهایی معجزه نمی‌کند. این جراحی بیشتر برای کسانی که وزن مناسب دارند ولی در بعضی از قسمت‌های بدنشان توده‌های چربی انباشته شده است که با ورزش و رژیم غذایی از بین نمی‌رود، مناسب است.

جراحی لیپوساکشن برای لاغری نیست  | لیپوساکشن

 لیپوساکشن بازو | لیپوساکشن شکم

جراحی لیپوساکشن در کدام مناطق از بدن قابل کاربرد است؟

لیپوساکشن در مناطقی از بدن انجام می‌شود که در آن ذخایر چربی اندوخته شده باشد، مانند غبغب، پشت گردن، سینه‌ی خانم‌ها و حتی سینه آقایان، بازوها، باسن، ران، شکم و زیر شکم، پهلوها. بیماران قبل از اقدام به این عمل باید با پزشک مربوط خود مشورت کنند تا مشخص شود کدام ناحیه از بدن آن‌ها نیاز به این عمل جراحی دارد، در نهایت مطمئن شوند که عمل جراحی لیپوساکشن در آن ناحیه خطری برای آن‌ها ندارد و جواب می‌دهد.

لیپوساکشن برای چه افرادی توصیه نمی شود

پزشکان این روش را توصیه نمی‌کنند اگر شما انعقاد خون یا جریان خون محدود دارید یا بیماری قلبی، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف داشته باشید. تعدادی از پزشکان معتقدند که لیپوساکشن برای لاغری استفاده نشود فقط کسانی که می‌خواهند به اندام خود فرم دهند بهتر است از این روش استفاده کنند. لیپوساکشن برای کسانی که دیابت دارند مناسب نیست و با انجام این عمل عوارض زیادی پیدا می‌کنند و همچنین افرادی که قصد دارند از این روش استفاده کنند، بهتر است در ابتدا با روش های دیگر خودشان را لاغر کنند سپس برای مدل دادن به اندام خود این روش را انجام دهند.

جراحی لیپوساکشن برای چه افرادی توصیه نمیشود | لیپوساکشن

پیش از انجام لیپوساکشن چه باید بدانید؟

اولین قدم این است که با جراح خود مشورت کنید و سوالات خود را بپرسید. در مورد اهداف، گزینه‌ها، خطرات و مزایا و هزینه‌ها صحبت کنید. اگر تصمیم به لیپوساکشن دارید، سابقه پزشکی شما، لیست داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌های مصرفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. جراح شما به شما دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی آماده شدن برای آن ارائه می‌دهد. این ممکن است شامل تغییر رژیم غذایی و محدودیت‌های نوشیدن الکل و کشیدن سیگار و قطع برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون یا ضد التهاب‌های غیر استروئیدی حداقل به مدت دو هفته باشد.

مکان مناسب جهت انجام لیپوساکشن

جراحی لیپوساکشن ممکن است در مطب دکتر یا مرکز جراحی انجام شود. اطمینان حاصل کنید که جایی که شما در حال انجام آن هستید، معتبر و شناخته شده برای استانداردهای حرفه ای، ایمنی جهت حصول نتایج خوب است. چنانچه لیپوساکشن در قسمت‌های کوچکی از بدن انجام شود در آن صورت، جراحی در مطب انجام خواهد شد. اما اگر نیاز به انجام لیپوساکشن در ناحیه‌ی وسیع‌تری از بدن باشد در آن صورت لیپوساکشن در بیمارستان انجام خواهد شد. بهتر است برای انجام لیپوساکشن یک فرد همراه با خود داشته باشید.

جراحی لیپوساکشن  | مکان مناسب جهت انجام لیپوساکشن

عمل لیپوساکشن | عمل لیپوساکشن شکم | جراحی لیپوساکشن

چگونگی انجام لیپوساکشن 

جراح بر روی بدن شما منطقه‌ای را که قرار است تخلیه شود با خطوطی مشخص می‌کند سپس بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود. اگر افراد بخواهند درصد کمی از چربی‌های بدن شان تخلیه شود لیپوساکشن در یک جلسه قابل انجام خواهد بود، زیرا در هر جلسه نمی‌توان بیشتر از 5 لیتر چربی خارج کرد. جراح یک برش کوچک در ناحیه ی مورد نظر ایجاد می‌کند البته عمل کردن اندام‌ها و نواحی بزرگ بدن ممکن است نیازمند ایجاد چندین سوراخ یا بریدگی بر روی پوست باشد. سپس یک لوله مکش یا  لوله ساکشن به نام کانولا که نوک تیزی دارد به داخل توده‌ی چربی‌ها وارد می‌شود لوله مکش به عقب و جلو حرکت داده می‌شود تا چربی‌ها کنده شوند و آن را بیرون بیاورند، و چربی‌های کنده شده از طریق لوله ساکشن به بیرون کشیده می‌شود.

عمل مکش به وسیله یک پمپ وکیوم و یک سرنگ بزرگ انجام می‌گیرد. چنانچه نیاز باشد لوله‌های زهکش (درن) کوچکی در داخل موضع جراحی قرار داده شود تا خون و مایعاتی که در طی چند روز اول بعد از عمل لیپوساکشن در این محل تجمع پیدا می‌کند، از طریق این لوله‌ها تخلیه شوند. بعد از پایان جراحی تخلیه چربی، یک پوشش فشرده کننده به نام گارمنت بر روی محل گذاشته می‌شود. از این پوشش باید طبق دستور پزشک و تا زمانی که پزشک تجویز نماید، استفاده شود. بسته به محل جراحی، لیپوساکشن معمولا یک تا سه ساعت طول می‌کشد و معمولاً لازم است یک شب در بیمارستان بمانید.

برش های لیپوساکشن 

برش‌های لیپوساکشن کوچک و به اندازه‌ی چند میلیمتر هستند و معمولا در چروک‌های طبیعی بدن قرار می‌گیرند تا دید کمتری داشته باشند. گاهی برای درمان برش‌های سزارین از لیپوساکشن استفاده می‌شود با استفاده از این جراحی چربی‌های باقی مانده بعد از سزارین را از بین می‌برد و باعث از بین بردن چین و چروک‌های شکم می‌شود. اما در صورتی که بعد از جراحی شکم مراقبت‌های لازم انجام نشود ممکن است جای زخم و برش‌ها روی شکم باقی بماند.

مدت زمان لازم برای سپری شدن دوره نقاهت جراحی لیپوساکشن 

بسته به نواحی که لیپوساکشن انجام می‌شود، دوره‌ی نقاهت متغییر است. در هر صورت بیشترین زمان برای استراحت معمولاً یک هفته است اما اگر نواحی که بر روی آن لیپوساکشن انجام شده محدود باشد بعد از گذشت سه روز افراد می‌توانند به فعالیت‌های روزمره‌ی خود برگردند. بعد از ۲ الی ۳ هفته بیمار می‌تواند به حمام رفته و فقط دوش بگیرد زیرا با اینکه بخیه‌ها بسته شده‌اند اما هنوز احتمال عفونت وجود دارد و فرد در معرض خطر می‌باشد، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مدت زمان حمام رفتن شما نباید خیلی طولانی باشد سعی کنید در زمان کم استحمام خود را به پایان برسانید.

عوارض جراحی لیپوساکشن | دکتر ثابت

لیپوساکشن شکم | عوارض جراحی لیپوساکشن |  مراقبت بعد از لیپوساکشن

مراقبت و رژیم غذایی پس از جراحی لیپوساکشن

رعایت نمودن رژیم غذایی پس از لیپوساکشن در حصول نتیجه‌ی مورد نظر بسیار تاثیرگذار است، به منظور کاهش تورم حتما باید از مصرف غذاهای پرنمک و چرب دوری کنید، حتما مواد غذایی فیبر دار بخورید چراکه استفاده از مواد فیبردار تاثیر عالی در پیشگیری از یبوست دارد. بنابراین توصیه می‌شود برای اینکه پس از لیپوساکشن به یبوست مبتلا نشوید رژیم غذایی پر فیبر مصرف نمایید. بعد از انجام جراحی لیپوساکشن طبیعی است که در محل تخیله شده از چربی درد، تورم و کبودی داشته باشید. شما ممکن است قبل از بازگشت به کار و فعالیت‌های روزانه چند روزی نیاز به استراحت داشته باشید و بازگشت به فعالیت‌های نرمال ممکن است چند روزی به طول انجامد حتما تا بهبود کامل به توصیه‌های جراح خود در مدت نقاهت توجه نمایید.

تفاوت بین کاهش وزن و لیپوساکشن چیست؟

هدف از عمل لیپوساکشن شکل دادن(فرم دهی) بدن است  اما در بعضی موارد خاص از این روش برای افرادی که کمی اضافه وزن دارند نیز استفاده می‌شود. یکی از نواحی که پس از لاغری کل بدن همچنان چربی ژنتیکی خود را حفظ می‌کند لگن است که در اینجا می‌توان از لیپوساکشن برای کشیدن چربی‌های اضافه این ناحیه استفاده کرد. اما در حالت کلی لیپوساکشن روشی برای لاغری و کاهش وزن افراد نیست.

چه مقدار چربی با جراحی لیپوساکشن برداشته می شود؟

نکته اصلی که باید برای بیماران در مورد عملیات حذف چربی روشن شود این است که این مداخلات تهاجمی فرصت‌های بیشتری برای شکل‌دهی بدن به بیماران ارائه می‌دهد تا کاهش وزن. علاوه بر این، لیپوساکشن باید برای از بین بردن چربی هایی که با روش های طبیعی حذف نمی شوند، ترجیح داده شود. پس از در نظر گرفتن این موارد، جراحی لیپوساکشن نتایج موفقیت‌آمیزی را در از بین بردن مشکلات چربی ناحیه‌ای مانند شکم، باسن بزرگ و چانه که باعث ناراحتی بیماران می‌شود، ارائه می‌کند. اما لازم است بدانید که حداکثر 4 تا 5 کیلوگرم کاهش چربی از بدن قابل دستیابی است که البته بسته به ناحیه جراحی مربوطه، متفاوت است. بنابراین توصیه می‌شود بیماران دارای اضافه وزن در سطح چاقی، روش‌های جراحی چاقی را به جای روش‌های لیپوساکشن که به آن‌ها عمل‌های حذف چربی نیز می‌گویند ترجیح دهند.

 بیشتر بدانید: جراحی لیپوساکشن

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :