عمل لب

عمل زیبایی لب چیست؟

یک روش دائمی برای داشتن لب‌های زیبا و جوان، عمل زیبایی لب است. لب‌های زیبا چهره شما را زیبا و لبخند شما را جذاب می‌کند.

داشتن لب‌های پر و حجیم اغلب نشانه سلامت، زیبایی و جوانی است. چه با لب‌های نازک یا نامتقارن و انواع لب شکری متولد شده باشید و چه لب‌هایتان به دلیل روند طبیعی پیری نازک شده باشند، راه‌های زیادی برای تقویت و زیباسازی آن‌ها یا بازگرداندن بافت نرم از دست داده، وجود دارد.

تزریق لب با استفاده از پرکننده‌های طبیعی یا مصنوعی می‌تواند لب‌های شما را برای ماه‌ها زیباتر نگه دارد ولی جراحی پروتز لب و سایر روش‌های جراحی می‌توانند بصورت دائمی‌تر انجام شوند. گزینه های دیگر عبارتند از لیفت لب، فیلر و آرایش دائمی لب. هر ساله هزاران نفر تحت عمل زیبایی لب با قرار می گیرند و از نتایج آن راضی هستند.

انواع روش های عمل زیبایی لب

از آنجاییکه اکثر مردم خواستار لب‌های زیبا، بطور دائمی هستند و یا بعضی از مشکلات با استفاده از روش‌های زیبایی موقت برطرف نمی‌شود، لذا از روش‌های جراحی مختلف در این راستا استفاده می‌کنند. گاهی اوقات حتی پزشک متخصص از چند روش ترکیبی برای زیبا‌سازی لب‌های زیباجویان استفاده می‌کند.

جراحی زیبایی لب

عمل زیبایی لب | عمل لب | لیفت سانترال لب | عمل پروتز لب

انواع جراحی لب

جراحی لب شکری

ترمیم شکاف لب (جراحی لب شکری) شامل بازسازی فرم لب و بینی و اتصال بافت‌هایی است که قبل از تولد به هم متصل نشده‌اند. تکنیک‌های مختلف برای این جراحی وجود دارد که به شکل شکاف لب و تصمیم جراح بستگی دارد. اگر کام درگیر باشد، ممکن است همزمان بخشی از آن نیز ترمیم شود. لب فوقانی و بینی کودک را در جایی که شکاف لب ترمیم شده است بخیه می‌زنند. وجود تورم، کبودی و خونمردگی در اطراف این بخیه‌ها در روزهای اول بعد از عمل طبیعی است.

 جراحی لب شتری

یکی از انواع مدل های پروتز لب، مدل لب شتری می‌باشد. از آنجائیکه در این مدل ژل زیادی به لب‌ها تزریق می‌شود بیمار باید شرایط خاصی داشته باشد و معمولا پزشک قبل از جراحی، زیباجو را راهنمایی می‌کند که آیا این مدل لب برای او مناسب است یا نه.

• جراحی زیبایی لب از داخل

جراحی زیبایی لب از داخل به صورت برش‌های زیگزاگی از سمت داخل لب، یک روش جراحی است که شکل لب بالایی یا پایینی را به منظور ایجاد حجم و تعادل در لب‌ها تغییر می‌دهد. این یک روش بدون اسکار برای جراحی لب از داخل است که با انتقال بافت‌های پایین تر به بالاتر حجم لب را افزایش می‌دهند. چون جراحی در داخل دهان و پشت لب صورت می‌گیرد هیچ نشانی از جراحی در صورت شخص پیدا نیست. در این روش تنها حجم لب تغییر می‌کند ولی تغییری در فرم لب ها صورت نمی‌گیرد.

• جراحی زیبایی لب از بیرون روش مستقیم

عمل زیبایی لب شتری

عمل لب | جراحی لب | عمل زیبایی لب | جراحی زیبایی لب

این روش جراحی نیز مانند جراحی لب از داخل است ولی در این روش برش‌ها از سمت خارج زده می‌شود و هم اندازه لب و هم فرم آن قابل تغییر است. با این روش می‌توان فرم کلی لب را تغییر داد و فاصله لب تا بینی را نیز کاهش داد و ژل‌های تزریقی را نیز تخلیه کرد. برای بهبود جای زخم‌ها و بخیه می توان از روش‌های جراحی، لیزر و کرم‌های مخصوص استفاده کرد و می توان از پزشک مربوطه در این زمینه قبل از جراحی مشاوره گرفت.

• جراحی زیبایی لب با برش از زیر بینی (لیفت سانترال لب)

لیفت مرکزی لب (سانترال) یک جراحی زیبایی برای کوتاه کردن فاصله لب بالایی از بینی و زاویه دار کردن لب با برداشتن بخش کوچکی از پوست لب بالایی، درست زیر بینی است. در نتیجه این روش، زیباجو لب فوقانی پرحجم‌تر و لبخند زیباتری خواهد داشت. از آنجایی که این روش لب را بالا می‌برد، دندان‌های فرد در هنگام لبخند زدن بیشتر دیده می‌شوند که جذاب‌تر به نظر می‌رسد. لیفت مرکزی لب یک روش دائمی برای تغییر شکل لب ها و حجم دادن به آن به صورت طبیعی است. این روش را می توان با سایر روش ها مانند جراحی بینی ترکیب کرد. علاوه بر این، برای دستیابی به نتیجه بهتر، گاهی ممکن است تزریق لب نیز به این روش اضافه شود.

جراحی سانترال لب

عمل لب | عمل زیبایی لب شتری | عمل پروتز لب

قبل از انجام لیفت مرکزی لب یا سانترال لب (central lip) ، زیباجو با جراح ملاقات می‌کند. معاینات اولیه انجام می‌شود و جراح طول بین لب بالایی و بینی را اندازه‌گیری می‌کند. در زنان این باید ۱ تا 1.5سانتی‌متر و برای مردان باید1.3 تا 1.5سانتی‌متر باشد. اگر این اندازه بیش از اندازه ذکر شده باشد، زیباجو کاندید مناسبی برای انجام این جراحی است.

• تزریق چربی در لب

در این روش بافت چربی بصورت طبیعی از بدن خود شخص برداشته شده و به لب تزریق می گردد. هزینه این جراحی نسبت به تزریق ژل بیشتر است ولی به دلیل ماندگاری طولانی مدت و عدم نیاز به تزریق مجدد، در نهایت هزینه آن کمتر خواهد شد. این روش بسیار طبیعی است و معایبی که در تزریق ژل و پروتز است در این روش زیبایی وجود ندارد. برش‌ها نیز داخلی هستند و آثاری از جراحی بر صورت شخص نیست. نیازی به بیهوشی نیست و با بی حسی موضعی انجام می‌گیرد. البته باید دانست با توجه به تحرک بالای لب وتماس دائم آن با غذاهای سرد وگرم درصد ماندگاری چربی در لب کمتر از قسمت های دیگر صورت است ولی همین مقدار هم می تواند حجم پایه مناسبی در کسانی که لب های خیلی نازک دارند ایجاد کند.

تزریق چربی در لب

•   پروتز لب

یکی دیگر از روش‌های حجم دهی لب‌ها، استفاده از پروتز است. این پروتزها از مواد مختلف سنتزی (سیلیکون‌های جامد) و طبیعی درست شده‌اند. این روش تحت بی حسی موضعی انجام می‌گیرد و زخم و آسیب زیادی به لب‌ها وارد نمی‌شود. حجم لب نیز به نسبت سلیقه افراد قابل تنظیم است. اما امکان جابه جایی و ایجاد برخی توده‌ها به مرور زمان وجود دارد و شاید نیاز به درمان مجدد باشد. امروزه با پیشرفت‌هایی که در استفاده ازچربی و ساختمان فیلرهای جدید ایجاد شده کاربرد پروتزهای دائمی لب که به روش جراحی داخل لب گذاشته می‌شود کمتر شده است.

•  تزریق ژل به لب

ژل (اسید هیالورونیک) یک ماده طبیعی است که تزریق آن به لب باعث افزایش حجم لب می شود. اسید هیالورونیک (ماده ای که به طور طبیعی در بدن وجود دارد) رایج ترین نوع پرکننده است که برای حجیم تر کردن لب استفاده می‌شود. تزریق ژل به لب علاوه بر افزایش حجم مزایای دیگری نیز دارد از قبیل: فرم های نامتقارن لب را یکنواخت می‌کند، پٌری طبیعی را به نواحی مورد نظر اضافه می‌کند، خطوط ریز روی لب‌ها و اطراف دهان را کاهش می‌دهد، براساس نیازها و خواسته‌ها قابل تنظیم است و نتایج آن در صورت نارضایتی با تزریق آنزیم هیالاز قابل برگشت است.

تزریق ژل به لب

عمل های زیبایی لب

•  لیفت گوشه لب

از لیفت گوشه لب برای جوان سازی و کشیدن لب‌ها به بالا استفاده می‌شود. با این تکنینک زیبایی چهره نیز حالت شاداب‌تری پیدا می‌کند. جراحی به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می‌گیرد و جای زخم و بخیه به مرور ترمیم می‌شود.

اقدامات قبل از عمل زیبایی لب

به منظور کاهش میزان کبودی و تورم در محل جراحی یا تزریق، توصیه‌های زیر را در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی و فیلر‌ها، رعایت نمایید:

یک هفته قبل از عمل: از مصرف دارو‌های بدون نسخه رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، ایبوپروفن وایندومتاسین وناپروکسن اجتناب کنید. از مصرف مکمل‌ها، از جمله خار مریم، جینکو، روغن پامچال، سیر، جینسینگ و ویتأمین E خودداری کنید.

۲ روز قبل از عمل: از محصولات موضعی مانند ترتینوئین (رتین-A)، رتینول، رتینوئید‌ها، اسید گلیکولیک یا هر محصول «ضد پیری» خودداری کنید. از اپیلاسیون، سفید کردن، موچین کردن یا استفاده از کرم موبر در ناحیه مورد درمان خودداری کنید.

۲۴ ساعت قبل از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید.

عمل جراحی لب

توصیه های عمومی:

  • اگر سابقه ابتلا به تبخال دهانی دارید به دستیار پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، به هر ماده‌ای حساسیت دارید یا از اختلالات عصبی رنج می‌برید به پزشک خود اطلاع دهید.

روز درمان:

با صورتی تمیز، شسته و بدون آرایش و صورت اصلاح شده برای جراحی بروید.

به منظور به حداکثر رساندن راحتی شما در طول عمل، ممکن است از یک بی حس کننده موضعی استفاده شود. در برخی موارد، یک داروی بی حس کننده موضعی به داخل یا اطراف ناحیه(های) مورد درمان تزریق می شود. روشی که دکتر ثابت برای تزریق فیلرها در صورت استفاده می‌کنند با استفاده از بی حسی با بلوک عصبی ناحیه است که باعث می‌شود کوچکترین دردی در زمان تزریق احساس نکنید.

لیفت گوشه لب

مراقبت های بعد از جراحی لب

برای مراقبت و تسریع در بهبودی، بعد از عمل جراحی لب از موارد ذکر شده زیر می‌توانید استفاده کنید:

  •  از کیسه یخ و دارو‌های تجویزشده برای کاهش کبودی استفاده کنید.
  •  در صورت لزوم برای کاهش درد، استأمینوفن مصرف کنید.
  •  از خارش، ماساژ یا کندن پوست اطراف جراحی خودداری کنید. این زخم و کبودی طبیعی است و به طور کلی ظرف چند ساعت تا چند روز ناپدید می‌شود. اگر این علائم بیش از ۳ روز طول کشید، با دکتر خود تماس بگیرید.
  •  تا زمانی که تورم و قرمزی برطرف نشده است، از تماس با گرمای شدید در ناحیه مورد جراحی خودداری کنید. این گرمای شدید شامل آفتاب گرفتن، برنزه سونا، کردن، جکوزی یا موم داغ  و خوردن غذاهای خیلی گرم می‌شود.
  •  برای کمک به کاهش تورم، یک آنتی هیستامین در طول روز یا در شب توصیه می‌شود.
  • با توجه به اینکه خطر عمده تزریق فیلرها عفونت از محل ورود سوزن است امکان دارد تا دوروز آنتی بیوتیک برای شما تجویز شود.
  •  می توان از پماد ویتامین آ  یا جنتامایسین چشمی ب ای چرب کردن لب ها استفاده کرد و می‌توانید از یک پاک‌کننده ملایم روی آن ناحیه استفاده کنید.
  • از نوشیدن الکل و ورزش شدید و مصرف سیگار خودداری کنید، زیرا ممکن است منجر به کبودی اضافی شود.
  • تا دو روز حرکات شدید لب مثل جویدن یا خندیدن وحرف زدن را کم کنید.
  • برای کمک به کاهش کبودی، مصرف دارو، خوردن آناناس تازه و استفاده از یخ در ناحیه مورد نظر توصیه می‌شود.

مشاوره جراحی زیبایی لب

 مدت زمان جراحی زیبایی لب

بسته به نوع کاری که پزشک بر روی لب انجام می‌دهد، مدت زمان جراحی متغیر است. تزریق ژل معمولاً بین ۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و معمولاً هر چقدر با دقت و ظرافت بیشتری صورت بگیرد، نتیجه کار بهتر می‌شود.

جراحی لیفت لب معمولاً کمتر از یک ساعت طول می‌کشد و حتی گاهی در ۲۰ دقیقه اول بیهوشی تمام می‌شود. مدت زمان جراحی سنترال لب نیز به طور میانگین بین نیم تا یک ساعت طول می‌کشد.

دوره نقاهت جراحی زیبایی لب

دوره بهبودی بعد از فیلرهای تزریقی بسیار کم و سریع است. بیماران می توانند بدون محدودیت فورا فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. بعد از تزریق مقداری کبودی و تورم شایع است، اما باید در روزهای بعد از درمان سریع فروکش کند.

عمل جراحی لیفت لب به زمان استراحت بیشتری نیاز دارد و معمولاً بعد از دو تا سه روز شخص می تواند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرد. تورم، درد و ناراحتی بعد از جراحی و در طول دوره بهبودی قابل انتظار است، اما این موارد را می توان با دارو کنترل کرد.

هزینه جراحی زیبایی لب

هزینه بزرگ کردن لب بسته به موارد زیر متفاوت است:

  •  نوع روش انجام شده
  • تجربه پزشک
  • جایی که شما زندگی می کنید
  • فیلرها معمولاً به ازای هر سرنگ تزریق شده قیمت دارند. هزینه به مقدار مواد مورد نیاز بستگی دارد.
  • اکثر طرح‌های بیمه درمانی، جراحی زیبایی یا عوارض مرتبط با جراحی زیبایی را پوشش نمی‌دهند. قبل از انجام این جراحی‌ها، از نحوه پرداخت خود اطلاع کسب نمایید.

جراحی لیفت لب برای چه کسانی مناسب است

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید از خود بپرسید که چرا می‌خواهید لب‌های خود را اصلاح کنید. شما نباید این روش را انجام دهید مگر اینکه واقعاً بخواهید ظاهر خود را اصلاح کنید.

لیفت لب مناسب کسانی است که فاصله بینی ولب آنها به دلیل افزایش تدریجی سن یا گاهی جراحی بینی بیش از حد زیاد شده است.

پزشک می‌تواند با شما در مورد مزایا و معایب گزینه‌های بزرگ کردن لب صحبت کند و به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام روش یا محصول برای شما بهترین است. قبل از انجام عمل لیفت و بالا کشیدن لب باید در سلامت کامل و غیرسیگاری باشید. اگر موارد زیر را دارید ممکن است کاندیدای بزرگ کردن لب نباشید:

جراحی لیفت لب

  •  یک عفونت فعال مانند تبخال دهان
  •  دیابت
  •  لوپوس
  • مشکلات لخته شدن خون

اگر قبلاً در گذشته تبخال دهانی داشته‌اید، باید قبل از انجام این روش به پزشک خود اطلاع دهید. اگر آلرژی شناخته شده‌ای دارید یا به لیدوکائین حساسیت دارید، قبل از انجام عمل به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، در مورد دارو‌هایی که مصرف می‌کنید، از جمله دارو‌های تجویزی و بدون نسخه و مکمل‌های گیاهی، به پزشک خود اطلاع دهید.

خطرات و عوارض جراحی زیبایی لب

عوارض جانبی فیلر‌های اسید هیالورونیک موقتی است و فقط باید چند روز طول بکشد. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• خونریزی از محل های تزریق

• تورم و کبودی

• قرمزی و حساسیت در محل تزریق

• فعال شدن مجدد زخم های سرد یا تاول ها (هرپس سیمپلکس) در لب ها یا ناحیه اطراف لب

عوارض جانبی یا خطرات جدی تر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • • تورم یا کبودی شدید و طولانی مدت از یک هفته تا ۱۰ روز

    • عدم تقارن لب

    • برآمدگی و بی‌نظمی در لب‌ها

    • عفونت

    • تزریق به رگ خونی، باعث از بین رفتن بافت می‌شود

    • زخم و سفت شدن لب

    • واکنش آلرژیک باعث قرمزی، تورم یا خارش اطراف لب می‌شود

    • تب، اگر دچار تورم یا تب شدید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

مشاوره جراحی لب

عمل زیبایی لب |  جراحی زیبایی لب

عوارض ناشی از لیفت و سانترال لب نیز شامل موارد زیر می باشد:

  •  باقی ماندن جای زخم
  •  عفونت در محل جراحی
  •  احساس سفتی در ناحیه جراحی
  •  تغییر شکل لبخند
  •  مشکلات تنفسی
  • مشکلات گفتاری
  • کج شدن و بالا رفتن بیش از حد لب بالا
  •  تشکیل لخته خونی و فشار خون بالا
  •  فلج شدن اعصاب ناحیه جراحی

مزایای جراحی لب

  • مزایای جراحی لب شامل موارد زیر می باشد:
  •  لب های پرتر
  • بلند شدن گوشه های دهان و چهره ای شادتر
  •  اصلاح شکل و طول لب ها
  •  برجسته شدن خط لب
  •  بهبود طرح لبخند و نمایان شدن دندان ها
  •  صافی لب ها و برطرف کردن چین و چروک لب
  •  بهبود دائمی
  •  افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس

فاصله طبیعی بین بینی و لب چقدر است؟

با توجه به معیارهای زیبایی چهره، طول ایده آل لب بالایی در بررسی دقیق زیبایی شناسی لب بین 12 تا 15 میلی متر است. در صورتی که طول این قسمت بیشتر از آنچه باید باشد و باعث ناراحتی فرد می شود، می توان برای جراحی لیفت لب برنامه ریزی کرد. تفاوت های قابل توجهی در تناسب صورت در مردان و زنان وجود دارد. فاصله بینی تا لب در مردان بیشتر است. در خانم ها طول، شکل، موقعیت و جزئیات لب بالایی اهمیت بیشتری دارد. داشتن طول لب بالایی متناسب با وسط صورت باعث می‌شود افراد سالم تر و جوان تر به نظر برسند.

 بیشتر بدانید: جراحی زیبایی صورت

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :