مهمترین نکات در مورد جراحی بینی

مهمترین نکات در مورد جراحی بینی 

جراحی بینی یکی از رایج‌ ترین جراحی‌ها است و افراد زیادی به دلایل مختلف مجبور به انجام این عمل جراحی می‌شوند. انجام این جراحی می‌تواند کیفیت زندگی روانی و جسمانی فرد را به شکلی قابل‌توجه ارتقا دهد. با این حال بسیاری از متقاضیان اطلاعات کافی و کاملی درباره روند این جراحی و نکات مهم مرتبط با آن ندارند و این قضیه می‌تواند خطرات جدی جانی برای افراد در پی داشته باشد. در این نوشته تلاش کرده‌ایم اطلاعات ضروری در ارتباط با جراحی بینی را بررسی کنیم.

مهمترین نکات جراحی بینی

بینی استخوانی | عوارض جراحی بینی | عمل بینی طبیعی |  نکات عمل بینی

جراحی بینی چیست

جراحی بینی دارای انواع مختلفی است و طیف وسیعی از مشکلات را در برمی‌گیرد. اما به طور کلی به روند باز کردن ساختمان بینی برای از بین بردن مشکلات تنفسی مختلف یا بهبود ظاهر فیزیکی صورت فرد، جراحی بینی گفته می‌شود. می‌توان گفت که رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی رایج‌ترین نوع جراحی بینی است که در حال حاضر بسیاری از افراد برای به دست آوردن ظاهر مورد نظر خود آن را انتخاب می‌کنند. به جز رینوپلاستی، جراحی‌های ترمیمی و بهبود دهنده‌ی تنفس فرد نیز برای برخی افراد انجام می‌شود.

نکات جراحی بینی | جراحی بینی

تفاوت بینی گوشتی و بینی استخوانی

اگر کاندید انجام یکی از انواع جراحی بینی باشید، احتمالاً اصطلاحاتی مانند بینی گوشتی یا بینی استخوانی را شنیده‌اید و شاید برایتان دراین‌باره سؤال ایجاد شده باشد. به بیان ساده، بینی گوشتی دارای پوستی ضخیم است که غده‌های چربی زیادی داشته و دارای منافذ باز است. در این مدل از بینی معمولاً بافت غضروفی کم بوده و بیشتر بینی از پوست، چربی زیر آن و غده‌های پوستی تشکیل شده است. مدل بینی‌های گوشتی بیشتر در بین آقایان دیده می‌شود و سر بینی این افراد حالتی درشت و روبه پایین دارد.

جراحی بینی گوشتی | نکات جراحی بینی

نکات عمل بینی

از طرف دیگر بینی‌های استخوانی بافت پوست بسیار نازکی دارند و عمده قسمت‌های بینی از استخوان یا غضروف تشکیل شده‌اند. انجام عمل جراحی روی بینی‌های استخوانی به مراتب ساده‌تر است و نتیجه‌ی بهتری هم دارد. معمولاً جای زخم ناشی از جراحی برای افرادی که بینی استخوانی دارند بعد از یک سال کاملاً بهبود پیدا می‌کند، در حالی که افراد دارای بینی گوشتی معمولاً باید جای زخم ناشی از جراحی را تا پایان عمر روی صورت خود تحمل کنند.


جراحی بینی استخوانی | نکات جراحی بینی

اقدامات قبل از جراحی بینی

فرایند جراحی بینی، با مراجعه‌ی فرد به پزشک متخصص آغاز می‌شود. در ابتدا پزشک آزمایش‌های موردنیاز را انجام داده و براساس هدف جراحی، فرایند را برای مراجع توضیح خواهد داد. عمل جراحی بینی معمولاً در بیمارستان یا کلینیک‌های مجهز انجام می‌شود. در بازه‌ی ده روز قبل از جراحی، فرد نباید آسپرین یا دیگر داروها رقیق‌کننده‌ی خون را مصرف کند. همچنین مصرف داروهای ضدالتهاب استروئیدی مانند ناپروسین یا ادویل نیز در هفته‌ی قبل از جراحی ممنوع است.
از شش ساعت قبل از جراحی، فرد نباید غذا یا مایعات مصرف کند. حتی مصرف آب یا آدامس نیز در این بازه زمانی قدغن است، چراکه پر بودن معده می‌تواند بر عملکرد داروهای بیهوشی تأثیر بگذارد. قبل از انجام عمل جراحی بهتر است افرادی که سیگار می‌کشند، آن را ترک کرده یا مصرف سیگار را به حداقل برسانند تا خطر سرفه و خونریزی پس از عمل کاهش یابد. همچنین فراموش نکنید که لازم است هر نوع بیماری زمینه‌ای را به پزشک اطلاع دهید. اگر به‌تازگی بیمار شده باشید، معمولاً جراحی تا بهبود کامل وضعیت شما به تعویق خواهد افتاد.

اقدامات قبل از جراحی بینی

در روز جراحی، سعی کنید به‌موقع در محل بیمارستان یا کلینیک حاضر شوید. احتمالاً مدارک مختلفی مانند کارت‌های شناسایی و برگه‌ی سوابق پزشکی‌تان را لازم خواهید داشت پس بهتر است آن‌ها را همراه داشته باشید. لباس‌های گشاد و راحتی بپوشید که دکمه داشته باشند. هر گونه زیورآلات یا وسیله‌ی ارزشمند را در خانه بگذارید. معمولاً قبل از عمل از شما خواسته می‌شود آرایش خود را پاک کنید، بنابراین توصیه می‌کنیم برای راحتی بیشتر، آرایش نداشته باشید.

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی

عمل جراحی بینی بسته به نوع و هدف جراحی می‌تواند چند ساعت زمان نیاز داشته باشد. پس از انجام عمل به یکی از اتاق‌های بیمارستان منتقل خواهید شد و تا زمانی که هوشیاری کامل تان را به دست آورید، تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرید. عمل جراحی بینی نیاز به بستری درازمدت در بیمارستان ندارد و پس از چند ساعت می‌توانید به منزل برگردید. توجه داشته باشید که اثر داروهای بیهوشی در کوتاه مدت، به طور کامل از بین نخواهد رفت بنابراین لازم است یکی از اعضای خانواده یا دوستان‌تان شما را همراهی کند. بهتر است بعد از جراحی تا بیست‌وچهار ساعت غذا مصرف نکنید و تنها به نوشیدن مایعات سرد اکتفا کنید تا خطر استفراغ ناشی از داروهای بیهوشی کاهش پیدا کند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی | مهمترین نکات جراحی بینی

دوره نقاهت عمل بینی چقدر است 

به طور میانگین، بهبود کامل از عمل جراحی بینی حدود یک سال طول خواهد کشید. می‌توانید با مراقبت از سلامت خود در این مدت، زمان لازم برای بهبودی را کاهش دهید. برای اینکه دید بهتری از مراحل نقاهت عمل بینی داشته باشید، از این برنامه زمانی کمک بگیرید:

  • هفته اول: پزشک متخصص وضعیت بینی شما را بررسی کرده و به احتمال زیاد خواهید توانست آتل روی بینی را بردارید. همچنین در برخی موارد پانسمان داخلی بینی نیز پس از یک هفته بیرون آورده می‌شود. در طول این زمان احتمال کبودی‌هایی در چشم‌هایتان به وجود خواهد آمد اما قادر خواهید بود به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهید. نیاز است در این مدت در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. همچنین به صورتتان فشار نیاورده و اجسام سنگین را نیز جابه‌جا نکنید.
  •  هفته دوم: تا پایان این هفته بیشتر کبودی‌ها و التهابات صورتتان از بین خواهد رفت.
  •  هفته‌های سوم و چهارم: در این زمان می‌توانید فعالیت‌های جسمانی را از سر بگیرید و ورزش‌های هوازی انجام دهید. همچنین پس از این بازه‌ی زمانی، قادر خواهید بود از عینک مطالعه یا عینک‌های آفتابی استفاده کنید.
  •  هفته ششم: در پایان این هفته اجازه خواهید داشت ورزش‌های قدرتی را نیز انجام دهید زیرا استخوان‌ها بازسازی شده‌اند. با این حال قبل از شروع فعالیت‌های شدید با پزشک و مربی ورزشی‌تان مشورت کنید.
  •  سه تا شش ماه: در این بازه بی‌حسی و حس عجیب پوستی اطراف بینی کامل از بین خواهد رفت.
  •  یک سال: بعد از این زمان فرایند ترمیم کامل می‌شود. بعد از یک سال شما نباید هیچ‌گونه کبودی، التهاب، قرمزی یا درد را تجربه کنید. همچنین بینی‌تان شکلی طبیعی خواهد داشت. اگر بعد از این مدت هنوز خونریزی یا درد دارید، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

دکتر محمد ثابت | جراحی بینی

نکات عمل بینی | دوره نقاهت عمل بینی

بهترین سن برای عمل بینی

برای انجام عمل جراحی بینی، لازم است بینی فرد به رشد کامل خود رسیده باشد. در بیشتر نوجوانان تا سن پانزده ‌سالگی بینی به اندازه‌ی ثابت خود خواهد رسید اما بهتر است افراد حداقل تا هیجده سالگی صبر کنند تا اطمینان حاصل شود که بینی کاملاً رشد کرده است. از طرف دیگر، با وجود اینکه محدودیت سنی خاصی برای انجام جراحی بینی وجود ندارد، اما داروی بیهوشی و عوارض بعد از عمل می‌توانند برای افراد هفتاد سال به بالا خطر جانی داشته باشند. به همین علت جراحی بینی برای این افراد نیز توصیه نمی‌شود. بهترین بازه‌ی سنی برای انجام این عمل جراحی، بیست تا چهل سال است. در طول این دوره پوست صورت هنوز حالتی ارتجاعی دارد و نتیجه‌ی بهتری بعد از عمل به دست خواهد آمد. همچنین سرعت بهبودی در افرادی که در این بازه سنی قرار دارند بسیار بیشتر است.

توصیه‌هایی برای بهبود بعد از جراحی بینی

با عمل به قوانین اساسی و ساده، می‌توانید روند بهبودی بینی خود پس از انجام جراحی را سریع‌ترکنید:

ورزش را فراموش نکنید

سرعت گردش خون در بدن با انجام ورزش می‌تواند بالا رود و در نتیجه به بهبودی‌تان کمک کند. در دو هفته‌ی اول می‌توانید پیاده‌روی را شروع کنید و از هفته چهارم قادر خواهید بود که ورزش‌های هوازی مختلفی را انجام دهید. با این حال برای دویدن سریع یا بلند کردن وزنه روی سر بهتر است تا پایان هفته ششم صبر کنید.

دکتر محمد ثابت | جراحی بینی

جراحی بینی | خطرات جراحی بینی |  نکات جراحی بینی 

مراقب عوارض احتمالی باشید

در هفته‌های پس از جراحی باید بدن خود را به‌دقت تحت نظر بگیرید و هر نشانه‌ی خاص یا غیرعادی را یادداشت کرده و به پزشک اطلاع دهید. توجه داشته باشید با وجود عادی بودن التهاب و حتی خونریزی در هفته‌های اول، این علائم نباید شدید باشند یا در زندگی عادی‌تان اختلال ایجاد کنند.

به رژیم غذایی‌تان توجه کنید

مصرف برخی از خوراکی‌ها می‌تواند به کاهش التهاب بینی و صورت کمک کند. مصرف میوه‌هایی مانند آناناس که دارای میزان زیادی ویتامین سی بوده در این زمان به کمک شما خواهند آمد. بهتر است تا شش هفته بعد از عمل از مصرف خوراکی‌های دارای نمک زیاد یا غذاهای تند پرهیز کنید، زیرا بسیاری از ادویه‌ها می‌توانند اثری منفی بر التهابات داشته باشند.

عوارض جراحی بینی 

جراحی بینی مانند هر عمل جراحی دیگر نیز می‌تواند دارای عوارض متعددی باشد. از آنجایی که بیشتر جراحی‌های بینی جزو جراحی‌های پیچیده به‌حساب می‌آیند، عوارضی مانند خونریزی، عفونت و واکنش‌های آلرژیک به مواد بیهوشی باید در نظر گرفته شود.
همچنین امکان ایجاد مشکلات دیگری برای فرد وجود دارد:

  1. دشواری تنفس از راه بینی
  2.   بی‌حسی دائمی در نقاط اطراف بینی یا داخل بینی
  3.  احتمال از بین رفتن تقارن بینی
  4.  درد، تغییر رنگ و التهابات مقاوم به درمان
  5.  وجود همیشگی جای زخم اطراف بینی
  6.  ایجاد حفره در تیغه‌ی داخلی بینی
  7.   نیاز به انجام جراحی‌های ترمیمی اضافی

در صورتی که دچار این عوارض شدید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی 

به اشتراک بگذارید :