روشهای مختلف جراحی بینی | انواع جراحی بینی

با روش­های مختلف جراحی بینی آشنا شوید 

بینی، بخش مرکزی صورت را تشکیل می‌دهد و روی ظاهر افراد تأثیر زیادی دارد. به همین علت، سالانه افراد زیادی برای بهبود شکل ظاهری خود، انجام عمل جراحی زیبایی بینی را انتخاب می‌کنند. می‌توان به‌جرئت گفت یکی از گیج‌کننده‌ترین معضلاتی که متقاضیان انجام جراحی بینی با آن روبه‌رو هستند، انتخاب بین روش جراحی باز یا بسته است. این اصطلاحات مبهم هستند و بسیاری از افراد به‌درستی روند جراحی در هر نوع را متوجه نمی‌شوند. به همین دلیل به متقاضیان پیشنهاد می‌شود قبل از تصمیم‌گیری نهایی، به دانشی درست و جامع از این روش‌های جراحی رسیده و به نکات مثبت و منفی جراحی باز و بسته توجه کنند. در این مطلب تلاش کرده‌ایم اطلاعات جامعی درباره این دو مدل روش جراحی ارائه کنیم.

جراحی بینی به روش بسته | جراحی بینی به روش باز | عمل بینی به روش بسته

روش‌های جراحی بینی بسته و باز

روش‌های جراحی باز و بسته، دو نوع مختلف از جراحی‌های زیبایی بینی یا رینوپلاستی هستند. براساس هدف جراحی و میزان تغییرات مورد نیاز، یکی از این روش‌ها به فرد متقاضی جراحی پیشنهاد خواهد شد. در ادامه هر یک از این روش‌ها را توضیح خواهیم داد.

جراحی بینی بسته

 در روش رینوپلاستی بسته که به آن رینوپلاستی اندونازال (endonasal rhinoplasty) نیز گفته می‌شود، تمام برش‌های جراحی از داخل حفر‌ه‌های بینی زده می‌شود. در این روش با وجود اینکه شکاف‌های مختلف تقریباً نیمی از آستر بین دو حفره بینی را برش می‌زنند، اما هیچ قسمت از برش به شکل بیرونی دیده نمی‌شود و فرد پس از پایان جراحی هیچ زخم آشکاری روی صورت نخواهد داشت. اما از آنجایی که شکاف‌های ایجاد شده در سوراخ‌های راست و چپ بینی به یکدیگر مرتبط نیستند، جایگذاری مجدد پوست بینی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و کل عمل جراحی باید از طریق دستگاه‌های ظریف و با دید محدود انجام شود. همچنین از آنجایی که برای دسترسی به ساختمان داخلی، بینی باید کشیده شود، معمولاً در این روش فرد دچار آسیب غضروفی خواهد شد. بسیاری از افراد که تنها تغییرات کوچک و جزئی در ساختار بینی لازم دارند، این روش جراحی را ترجیح می‌دهند.

جراحی بینی بسته

جراحی بینی باز

در رینوپلاستی باز، یک برش افقی چند میلی‌متری در بین دو مجرای بینی، شکاف‌های ایجاد شده را به یکدیگر متصل می‌کند. پس از ایجاد شکاف، پوست بینی کاملاً به بالا جمع شده و تمام ساختمان بینی برای جراح نمایان می‌شود. پزشک می‌تواند اجزای مختلف بینی را به شکلی مستقیم مشاهده کرده و تغییرات لازم را ایجاد کند. همچنین در این روش به بافت غضروفی بینی صدمه‌ای وارد نخواهد شد. جراحی بینی باز روشی سخت­تر نسبت به جراحی بسته بوده اما اختیارات بیشتری به جراح برای تغییر ساختار بینی می‌دهد.

کدام روش جراحی بینی، بسته یا باز ؟

هر یک از روش‌های جراحی باز و بسته دارای مزیت‌ها و نکات منفی مختص به خود هستند و انتخاب بهترین روش باید با توجه به وضعیت درمانی متقاضی انجام شود. جمع‌آوری اطلاعات درباره مزیت‌های مختلف هر یک از این روش‌ها می‌تواند به مناسب‌ترین انتخاب منجر شود.

رینوپلاستی | جراحی بینی بسته | جراحی بینی به روش باز

 عمل بینی به روش بسته |  جراحی بینی بسته

مزایای جراحی زیبای بینی به روش بسته

انجام جراحی زیبایی بینی به روش بسته می‌تواند نقاط قوت مختلفی برای فرد متقاضی داشته باشد. اولین مزیت این مدل جراحی این است که فرد مدت زمان کوتاه‌تری بی‌هوش خواهد بود. از آنجایی که داروهای بیهوشی اثرات منفی متعددی دارند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مدت زمان عمل را کاهش دهند و جراحی بسته گزینه‌ی مناسبی برای این گروه است. جراحی بینی بسته حدود سی دقیقه زمان می‌برد. همچنین به دلیل اینکه هیچ‌کدام از شکاف‌های جراحی در قسمت بیرونی نیست، زخم قابل مشاهده‌ای روی صورت فرد باقی نخواهد ماند.

یکی دیگر از مزیت‌های انجام عمل جراحی بسته این است که از پوست صورت محافظت می‌کند. به دلیل اینکه در این جراحی شکافی در پرده‌ی بین دو حفره‌ی بینی ایجاد نمی‌شود، گردش خون در پوست مختل نشده و پوست می‌تواند عملکرد عادی خود را حفظ کند. بعد از جراحی این افراد دچار التهابات کمتری خواهند شد زیرا کانال‌های پوستی دست نخورده باقی می‌مانند و به همین علت، در جراحی بسته فرد سریع‌تر بهبود می‌یابد.

مزایای جراحی زیبایی بینی به روش باز

جراحی زیبایی بینی باز نسبت به روش بسته تکنیک جدیدتری است و مزیت‌های متعددی نسبت به روش بسته دارد. انجام این عمل بسیار آسان‌تر است. با شکافتن پوست بینی، تمام قسمت‌های داخلی کاملاً قابل مشاهده بوده و جراح می‌تواند به‌سادگی تغییرات موردنظر را انجام دهد. آناتومی بینی فرد کاملاً قابل بررسی و تغییر است. همچنین در این حالت می‌توان مدل نوک بینی فرد را نیز تغییر داد. بعلاوه، برخی افراد نیاز به بافتهای پیوندی برای تغییر شکل بینی دارند و اضافه کردن بافت تنها با روش جراحی باز ممکن است. با استفاده از این روش پیوند بافت دقیق‌تر انجام می‌شود و احتمال شکست خوردن پیوند بسیار کاهش می‌یابد.

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی به روش باز و بسته

مراقبت کردن درست از بینی پس از انجام عمل بینی در نتیجه‌ی نهایی بسیار تأثیرگذار است. با پیروی از توصیه‌های متخصصان می‌توانید میزان درد و التهاب پس از جراحی را به حداقل برسانید. موفقیت عمل جراحی بینی علاوه بر پزشک متخصص بر عهده‌ی خود فرد نیز هست بنابراین بهتر است به فرایند بهبودی پس از عمل کاملاً توجه نشان دهید.

نمونه جراحی بینی دکترثابت

بلافاصله بعد از جراحی بینی 

  • بهتر است از نزدیکانتان بخواهید حداقل بیست‌وچهار ساعت بعد از جراحی در کنار شما باشند تا اثرات داروهای بیهوشی برطرف شود.
  • توجه داشته باشید که استراحت در طول این زمان ضروری است.
  • سرتان را بالاتر از قفسه‌ی سینه قرار دهید.
  • سعی کنید تا مدتی فقط به پشت دراز بکشید تا به بینی فشاری وارد نشود.
  • قبل از شروع درد، داروهای آرام‌بخش تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از سرگیجه، وضعیت بدن خود را به شکل آنی تغییر ندهید.
  • معمولاً پس از جراحی درون حفره‌های بینی با باند پر می‌شود. بنابراین احتمالاً در چند روز اول نتوانید با بینی نفس بکشید. نگران نباشید دو یا سه روز پس از انجام عمل این باندها بیرون آورده می‌شوند.
  • ممکن است پس از جراحی دچار خونریزی بینی شوید که معمولاً طبیعی است و پس از هفته اول کاهش می‌یابد.
  • بهتر است تا دوازده ساعت بعد از جراحی تنها مایعات مصرف کنید اما در روزهای بعد مصرف غذاهای مقوی و دارای پروتئین بالا به شما در بهبود سریع‌تر کمک می‌کنند.
  • در ساعات اولیه پس از جراحی روی بینی و صورت خود یخ بگذارید تا التهاب و درد را کم کند.

یک هفته پس از جراحی بینی 

کبودی زیر چشم‌ها یکی از عوارض رایج جراحی بینی است که برای افراد مشکلات متعددی را پدید می‌آورد. این عارضه معمولاً ده روز پس از جراحی از بین می‌رود.

التهاب قسمت‌های داخلی بینی ممکن است تنفس شما را دچار مشکل کند. در این مواقع با گذاشتن یخ روی بینی می‌توانید التهاب را کاهش دهید.

پس از هفته اول احتمالاً متوجه خواهید شد که نوک بینی کمی بالاتر کشیده شده است. این تغییر دائمی نیست و پس از چند هفته بینی به حالت ایده‌ال خود تغییر شکل خواهد داد.

از هفته دوم می‌توانید فعالیت‌های فیزیکی سبک مانند پیاده روی را از سر بگیرید.

نمونه جراحی بینی دکتر ثابت

بخیه‌های بینی پس از یک هفته توسط پزشک برداشته می‌شود و اگر جراحی بینی از نوع باز انجام شده باشد، در قسمت زیر بینی یک زخم صورتی رنگ مشاهده خواهید کرد که به مرور زمان کمرنگ می‌شود.

با برداشته شدن آتل بینی دربازه زمانی یک تا دو هفته پس از جراحی، خواهید توانست شکل جدید بینی خود را مشاهده کنید. البته ترمیم کامل بینی تا یک سال زمان لازم دارد.

تا دو ماه پس از جراحی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. آفتاب سوختگی می‌تواند موجب افزایش التهاب بینی شود.

پس از جراحی بینی، فعالیت غده‌های چربی پوست در نواحی مرکزی صورت افزایش می‌یابد. این عارضه معمولاً تا یک سال پس از جراحی همراه افراد خواهد بود.

دکتر محمد ثابت | جراحی بینی

جراحی بینی به روش بسته | روش‌های مختلف جر احی بینی |  رینوپلاستی بسته

آیا مشکلات تنفسی با رینوپلاستی بسته اصلاح می شود؟

اختلالات تنفسی بینی مرتبط با یک مشکل آناتومیک مانند انحراف سپتوم، بزرگ شدن شاخک یا تنگی دریچه بینی را می‌توان با جراحی زیبایی بینی اصلاح کرد و ظاهر زیبایی به بینی داد که مناسب فرم صورت باشد. در بیمارانی که هیچ تمایل زیبایی ندارند و ساختار بینی آنها مناسب است، عملکرد بینی تنها با سپتوپلاستی قابل ترمیم است.

 بیشتر بدانید: جراحی زیبایی بینی

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :