جراحی لیفت گردن

لیفت گردن

با افزایش سن، کاهش وزن و دلایل ژنتیکی، پوست گردن می‌­تواند خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و بیشتر و بیشتر آویزان شود. این از دست دادن خاصیت ارتجاعی یک روند طبیعی پیری است، اما می­‌تواند برای بسیاری از افراد استرس‌­زا باشد. اگر نارضایتی مداوم از غبغب یا گردن چروکیده وجود دارد، لیفت گردن یک درمان موثر است.

لیفت گردن یک جراحی پلاستیک است که پوست شل و رسوبات چربی اضافی روی گردن و ناحیه « غبغب» را از بین می‌برد. در صورت نیاز، در حین عمل، ماهیچه‌­های ضعیف شده نیز سفت می­‌شوند (پلاتیسما پلاستی). لیفت گردن، فرم کامل بیضی شکل صورت، خطوط برازنده گردن و زاویه کاملاً صاف گردن و چانه را بازیابی می­‌کند و با این جراحی 10 تا 15 سال احساس جوانی خواهید کرد.

لیفت گردن

از بین بردن چین و چروک گردن | عمل لیفت گردن و صورت

لیفت گردن چیست؟

لیفت گردن یک نوع جراحی پلاستیک گردن است که با هدف اصلاح تغییرات مرتبط با افزایش سن در گردن و عواقب ناشی از کاهش وزن به منظور بهبود کانتور و بازیابی زیبایی این ناحیه از صورت انجام می­‌گیرد. این عمل را می‌­توان به عنوان یک روش جداگانه یا در ترکیب با سایر انواع روش­‌های جوانسازی صورت، از جمله به عنوان بخشی از لیفت صورت، انجام داد.

دلایل لیفت گردن

  • پوست اضافی گردن؛
  • عضلات گردن ضعیف و شل؛
  • چربی اضافی در گردن و چانه؛
  • زاویه صاف گردن و چانه

وظیفه اصلی جراحی که لیفت گردن را انجام می­‌دهد، کشش عضله، برداشتن چربی و پوست اضافی و ثابت کردن عضلات در موقعیت جدید است.

چه کسی به لیفت گردن نیاز دارد؟

به طور کلی، لیفت گردن (Neck lift) در صورتی که پوست گردن چروکیده و افتاده شده باشد (گردن بوقلمون) یا در موارد بوجود آمدن غبغب، از دست رفتن خطوط گردن بدون طرح چانه یا رسوب چربی در ناحیه گردن انجام می‌شود. قاعدتا این نوع لیفت صورت تا سن 50 سالگی توصیه نمی‌­شود.

لیفت گردن | چه کسی به لیفت گردن نیاز دارد؟

لیفت و جوانسازی گردن | عمل لیفت گردن

این جراحی به رفع مشکلات زیر کمک می کند:

  • غبغب؛
  • کانتور "متورم" و مبهم گردن و صورت؛
  • پوست شل، افتادگی و کشیده روی گردن؛
  • رول­‌ها و چین­‌های چربی روی گردن و چانه؛
  • لکه‌­ها و شیارهای عمیق در گوشه های دهان ("چین‌­های عروسکی")

لیفت گردن جلوه زیبایی شناختی بسیار خوبی به فرد می­‌دهد و به فرد امکان می‌­دهد از شر آشکارترین علائم پیری خلاص شود. این عمل همیشه نه تنها گردن، بلکه قسمت پایین صورت را نیز تحت تأثیر قرار می­‌دهد. همچنین می­‌تواند با لیفت صورت برای دستیابی به یک اقدام اصولی برای جوانسازی صورت ترکیب شود.

انواع روش های لیفت گردن

به طور کلی روش­‌های جراحی مختلفی برای لیفت گردن استفاده می‌­شود. اینکه کدام یک بهترین است همیشه برای هر بیمار جداگانه تعیین می­‌شود.

  • در لیپوساکشن، چربی اضافی از طریق یک برش کوچک زیر چانه مکیده می‌­شود و سفت شدن پوست گردن انجام می‌­شود. این روش بدون استفاده از چاقوی جراحی (از طریق سوراخ یا برش های بسیار کوچک) بیشتر در زنان جوان برای از بین بردن تجمع چربی استفاده می­‌شود.
  • برای سفتی بیشتر، پوست زیر چانه را می­‌توان با برشی به طول حدود پنج سانتی متر برداشت و با کاهش عضله گردن (عضله زیر جلدی)  باعث سفتی بیشتر پوست گردن شد.
  • لیفت گردن را می‌­توان از طریق برش پشت گوش نیز انجام داد که باعث لیفت اضافی صورت نیز می‌­شود. اگر بخواهیم نه تنها چربی اضافی گردن و چانه را از بین ببریم، بلکه پوست را نیز سفت کنیم (از بین بردن شلی، چین و چروک گردن)، لیپوساکشن باید با سفت کردن پوست گردن و یک سوم پایینی صورت تکمیل شود (لیفت دایره ای صورت و گردن). لطفا توجه داشته باشید که انجام سفت کردن پوست جداگانه روی گردن امکان پذیر نیست. جراحی پلاستیک گردن همیشه شامل لیفت پایین صورت است.
  • لیفت گردن با روش SMAS (لیفت سیستم اسکلتی عضلانی سطحی) شکل خاصی از لیفت صورت است که در آن پوست و لایه بافت همبند سطحی (SMAS) از لایه زیرین جدا می­‌شود. بافت SMAS بالا کشیده و ثابت می­‌شود. این روش که برای هر نوع بیمار مناسب نیست، نتایج بسیار طبیعی می‌­دهد.
  •  لیفت گردن با روش  MACS (لیفت صورت با حداقل دسترسی) در این روش برش‌­های کوچک­تری ایجاد می­‌شود که خیلی عمیق نیستند. دوره بهبودی نیز سریعتر می‌­باشد ولی این تکنیک نیز برای هر زیباجویی مناسب نیست.
  • لیفت گردن با پلاتیسماپلاستی، اگر تغییرات مرتبط با افزایش سن منجر به ضعیف شدن و پتوز عضلات شده باشد، لیفت گردن نه تنها باید شامل لیپوساکشن رسوبات چربی و سفت کردن پوست گردن باشد، بلکه سفت کردن عضلات نیز باید به صورت سنتی و آندوسکوپی انجام شود (پلاتیسماپلاستی). اگر دچار پتوز عضلات نشده­‌اید، بر سفت شدن ماهیچه اصرار نکنید! پلاتیسما پلاستی که به صورت غیر ضروری و بدون در نظر گرفتن ویژگی­‌های فردی انجام شود، می‌­تواند مشکلات متعددی از جمله دشواری تنفس و احساس سفتی مداوم در گردن (به ویژه در بیماران مبتلا به آسیب ­شناسی تیروئید) ایجاد کند.

با توجه به گستره وسیع گزینه‌های جراحی لیفت گردن، مشاوره دقیق با پزشک برای دستیابی به بهترین نتیجه بسیار مهم است.

دکتر ثابت به تمامی روش‌های فوق مسلط است.عملیات لیفت گردن انجام شده توسط وی با تکنیک "بخیه پنهان" ، نتایج طولانی مدت بسیار خوبی به دست می‌دهد.

دکتر محمد ثابت | جراح زیبایی | جراحی لیفت گردن

جراحی لیفت گردن چگونه انجام می‌­شود؟

لیفت گردن معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می­‌شود. روش اصلاح و روند عمل به وضعیت بافت­‌های ناحیه گردن، چانه، ویژگی­‌های فردی بیمار و اهداف جراحی بستگی دارد. این جراحی به طور متوسط از 1 تا 3 ساعت یا بیشتر (بسته به میزان اصلاح) طول می­‌کشد. لیفت بافت گردن همیشه همراه با اصلاح ناحیه پایین صورت انجام می­‌شود.

اقدامات و مراقبت های قبل از لیفت گردن

مراجعه به یک جراح پلاستیک، اولین قدم برای انجام لیفت گردن است. می­‌توانید مستقیماً از طریق مراجعه به مرکز زیبایی و یا از طریق تماس با تلفن وقت بگیرید.

در طول مشاوره، جراح از خواسته و نظر زیباجو مطلع می‌شود و همچنین گردن بیمار را برای ارزیابی معیارهای زیر بررسی می‌کند:

  • وضعیت پوست؛
  • وجود بافت چربی اضافی؛
  • محلی­‌سازی نقص‌­های برجسته؛
  • اندازه غدد بزاقی؛
  • زاویه گردن و چانه

اگر نتایج معاینه مثبت باشد، یک مشاوره دوم مورد نیاز است که در آن پزشک تاریخ عمل را تعیین می­‌کند.

جراحی لیفت گردن چگونه انجام می شود | لیفت گردن

برای دوره قبل از عمل هیچ توصیه خاصی وجود ندارد، به استثنای قطع مصرف الکل و داروهایی که بر سرعت گردش خون تأثیر می­‌گذارد. دقیقاً در روزی که لیفت گردن انجام می‌­شود، زیباجو  باید به طور کامل از خوردن و نوشیدن مایعات (حتی آب) خودداری کند.

دوره نقاهت و بهبودی لیفت گردن چقدر است؟

معمولا دوره توانبخشی این عمل زیبایی، آسان و کاملا بدون درد است. اغلب در بیشتر افراد، در ناحیه جراحی کبودی وجود ندارد و تورم نیز اندک است. اما در برخی بیماران ممکن است تورم و کبودی وجود داشته باشد. در هر صورت، تمام کبودی‌ها و تورم‌های پس از لیفت گردن در عرض 7 تا 10 روز از بین می‌روند و بخیه‌ها پس از 2 هفته به سختی قابل تشخیص خواهند بود. پس از 6 هفته، ردیابی کار جراح تقریبا غیرممکن خواهد بود. در این دوره رعایت تمام دستورات جراح و مراقبت صحیح از بخیه­‌ها بسیار مهم است تا بعداً کاملاً نامرئی شوند.

بیماران به طور متوسط ​​یک تا دو روز پس از عمل برای نظارت بعد از عمل، در بیمارستان می‌­مانند تا در صورت درد شدید یا عوارضی مانند خونریزی یا عفونت، به سرعت درمان شوند. در روز سوم یا چهارم پس از عمل می­‌توانید موهای خود را بشویید.

دوره نقاهت و بهبودی پس از لیفت گردن | جراحی لیفت گردن

پس از لیفت گردن بخیه‌­ها به صورت مرحله­‌ای برداشته می‌­شوند: معمولا در روز دوم و سپس در روز هفتم (بسته به ویژگی­‌ها و شرایط فردی امکان تغییر وجود دارد). ما درمان­‌های ضد احتقان و مراقبت­‌های پزشکی لازم را به شما ارائه می‌­دهیم که به شما امکان می­‌دهد ظرف 1 تا 2 هفته به سبک زندگی عادی خود بازگردید.

برای 2-3 هفته لازم است از یک باند الاستیک مخصوص استفاده شود که تورم را تسکین می‌دهد و بهترین شرایط را برای بازگرداندن خطوط صحیح گردن ایجاد کند. برای حدود یک ماه شما نمی­‌توانید ورزش کنید، وزنه بردارید، به استخر یا ساحل بروید. توصیه‌­های دقیق توسط جراح در طول مشاوره ارائه می‌شود.

مراقبت های بعد از لیفت گردن

 علائمی مانند تورم، کبودی، بی­‌حسی پوست و احساس سفتی ممکن است بلافاصله پس از لیفت گردن ایجاد شود. ولی معمولاً پس از هفت تا ده روز تمامی این علائم ناپدید می‌شوند. باید بلافاصله پس از عمل، یک دوره استراحت دو هفته­‌ای، برنامه ­ریزی شود. پس از پایان دوره توانبخشی، بیمار باید به برخی توصیه‌­ها برای جلوگیری از عوارض دیررس پایبند باشد. انجام کارهای سنگین بدنی یا ورزش تا چهار هفته پس از عمل ممنوع است.

به عنوان یک قاعده، بیمار می‌­تواند پس از چهار هفته به زندگی عادی بازگردد. برای اینکه روند بهبود اسکار مختل نشود، باید در سه ماه اول بعد از عمل از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب شود. بطور کلی جراحان پلاستیک توصیه می­‌کنند از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (هر روشی)، درجه حرارت بالا (سونا، حمام و غیره) روی بدن به مدت سه ماه خودداری کنند. توسل به روش‌­های زیبایی که با استفاده از میکروتروما انجام می‌­شود نیز توصیه نمی‌­شود.

دکتر محمد ثابت | جراحی لیفت گردن

جراحی زیبایی گردن | لیفت و جوانسازی گردن | عمل زیبایی گردن

ماساژ که با جابجایی عضلات و پوست انجام می‌شود، حتی اگر در ناحیه گردن انجام نشود، می‌تواند منجر به عوارض شود. برای بهبودی سریع، می‌توانید یک دوره فیزیوتراپی را انجام دهید، که جراح می‌تواند توصیه کند، باید تغذیه صحیح داشته باشید و عادات بد را کنار بگذارید.

چه عوارضی ممکن است در حین یا بعد از عمل لیفت گردن ایجاد شود؟

عمل لیفت گردن مانند سایر روش‌های جراحی خطر عوارض و عوارض جانبی را به همراه دارد. پس از عمل ممکن است تورم و کبودی در ناحیه ایجاد شود. عوارضی که ممکن است پس از عمل لیفت صورت و گردن رخ دهد شامل عفونت، بی حسی، درد، ریزش مو در نواحی برش، آسیب عصب صورت یا تجمع مایع است اما احتمال بروز این عوارض بسیار کم است. برای بسیاری از بیماران، نتایج نهایی، مانند ظاهر جوان ماندگار پس از عمل، آنها را تشویق می‌کند تا در مورد انجام لیفت گردن تصمیم بگیرند.

آیا تکنیک جراحی لیفت گردن اسکار بیشتری بر جای می گذارد؟

خیر لیفت گردن از طریق برش ایجاد شده در زیر چانه انجام می‌شود که در چین طبیعی که همه مابین چانه و گردن داریم پنهان شده است. اسکارهایی که در پشت گوش‌ها پنهان شده اند از برش‌هایی هستند که دسترسی به کناره های گردن را فراهم می کردند.

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :