جراحی زیبایی شکم

جراحی زیبایی شکم از یکی رایج‌­ترین جراحی­‌های زیبایی است. یکی از نشانه‌­های مهم جوانی، داشتن شکمی سفت و کمر باریک است. با این حال، ناحیه شکم یکی از مناطقی است که به‌ویژه در زنان پس از زایمان و افزایش وزن، سریع‌تر رو به چاقی و وخامت می‌رود. زایمان باعث شل شدن و ترک خوردن پوست شکم شده و باعث ایجاد چربی و اتساع شکم می‌­شود. به خصوص بعد از یائسگی، چربی بیشتری در اطراف شکم و کمر ایجاد می­‌شود. علائم کشش اضافی در قسمت تحتانی شکم و گاهی اوقات در سمت بالای ناف، برای اکثر افراد، چه با لباس و چه برهنه، ناراحت کننده است. با جراحی شکم می‌­توان از شر پوست اضافی، بافت چربی و ترک­‌های زیر ناف خلاص شد.

انواع جراحی زیبایی شکم 

برداشتن چربی های اضافی شکم، پهلو، پشت واز بین بردن شلی و افتادگی پوست نواحی مرتبط از طریق شکاف پوست که بسته به وسعت عمل جراحی مثلاً درشکم ناف جدید و یا ازهمان ناف قبلی استفاده می‌گردد، به این عمل جراحی زیبایی شکم گفته می‌شود. 

از بین بردن پوست اضافه شکم| جراحی زیبایی شکم

جراحی زیبایی شکم | آبدومینوپلاستی | لیپولیزر | جراحی شکم

آبدومینوپلاستی

آبدومینوپلاستی (تامی تاک) را می‌توان به عنوان یک روش جراحی قابل توجه در بهبود و جوان سازی شکم نام برد، چرا که می‌تواند برروی سه مولفه اصلی (پوست، توده چربی، عضلات) ایجاد کننده تغییرات نامطلوب در ظاهر شکم، تاثیر گذارد. بنابراین اگر شما راجع به یکی از این فاکتورها یا تمامی انها در رابطه با خودتان نگران هستید، تامی تاک می تواند به شما کمک کند.

این عمل جراحی برای تمامی سنین قابل انجام است، اما بیشتر مراجعین، زنانی‌اند که بارداری داشته‌اند و خواهان بازگرداندن ظاهر شکم خود به قبل از دوران بارداری شان هستند. این عمل باید بر روی افرادی انجام شود که در وضعیت سلامت کامل به سر می‌برند.افراد سیگاری دو هفته قبل از انجام آبدومینوپلاستی باید سیگار خود را کنار گذاشته و بلافاصله پس از عمل نباید مبادرت به کشیدن سیگار بکنند. ابدومینوپلاستی در شرایط اتاق عمل، تحت بیهوشی عمومی و توسط متخصص جراحی زیبایی، پلاستیک و ترمیمی انجام می شود.

انواع روش‌­های آبدومینوپلاستی چگونه انجام می شود؟

بطور کلی دو نوع آبدومینوپلاستی وجود دارد. اولی ابدومینوپلاستی کل شکم و دیگری مینی ابدومینوپلاستی

در این روش پوست شکم با ایجاد برشی به طول­‌های مختلف روی پوست، شکم لیفت می‌­شود، ماهیچه‌­های شل شده شکم با کمک بخیه سفت می‌­شوند و پوست اضافی شکم برداشته می­‌شود.ابدومینوپلاستی یک عمل منفرد و استاندارد نیست و با توجه به میزان تغییر شکل شکم از تکنیک‌های جراحی و برش­‌های متفاوتی استفاده می‌­شود. در جراحی زیبایی شکم با آبدومینوپلاستی برشی کوچکی در ناحیه بیکینی ایجاد می­‌شود، پوست شکم بلند می­‌شود، عضلات شل شده شکم سفت می‌شوند و با برداشتن پوست اضافی، شکمی صاف­تر به دست می آید. در مواردی که پوست اضافی فقط در قسمت پایین ناف باشد، جراحی مینی شکم (مینی ابدومینوپلاستی) کافی است.           

در ابدومینوپلاستی کامل شکم، ناف تعویض شده و پوست اضافی برداشته می­‌شود. اما در جراحی مینی ابدومینوپلاستی فقط ناحیه زیر شکم کشیده می­‌شود و ناحیه ناف ثابت می‌­ماند.

ابدومینوپلاستی در بهبود موارد زیر می تواند کمک کننده باشد:

  • پوست و خطوط استریا:  نمی‌توان از طریق ورزش پوست اضافی شکم را از بین برد، چرا که پوست اضافه ،دیگر خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و هیچگونه پاسخ فیزیولوژیک نسبت به ورزش نخواهد داشت. از این رو آبدومینوپلاستی مستقیما با حذف پوست اضافی شکم و بهبود وضعیت خطوط استریا به منظور ایجاد شکمی سفت تر و با خطوط استریای کم‌تر ( یا بدون خطوط استریا) انجام می‌شود.
  • توده چربی: وقتی که پوست اضافه حذف می‌شود توده چربی اضافی متصل شده به آن هم حذف خواهد شد. در صورت نیاز، لیپوساکشن تکمیلی می‌تواند به لاغرتر شدن شکم و حذف چربی های اضافی باقی مانده در شکم، در حین انجام تامی تاک کمک کند. ممکن است حذف توده چربی برای بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند دیگر مد نظر نباشد.
  • عضلات: همان طور که پوست شل شده و افتاده را می‌توان کشید، عضلات شکمی را نیز که به سبب بارداری و کاهش یاافزایش وزن ، شل و افتاده، نازک و ضعیف شده اند را نیز می توان کشید و بهبود داد. در اصطلاح پزشکی به شل شدن عضلات (خارج شدن از حالت نرمال خودشان) ” diastasis recti” می گویند. ورزش می تواند سبب تقویت عضلات شل شده شکمی شود اما اگر این شل شدگی زیاد باشد ، ورزش دیگر در بازگرداندن این عضلات به جایگاه اولیه خودشان کارساز نیست. در جریان عمل آبدومینوپلاستی، عضلات شل شده به جایگاه اصلی خودشان بازگردانیده می‌شوند (حتی از حالت اصلی خودشان کمی مستحکم تر می شوند). مجموع این اعمال یک شکم صاف و احتمالا مقعر با یک کمر باریک را برای فرد به ارمغان می آورد.

نمونه کارهای جراحی زیبایی شکم توسط دکتر محمد ثابت

تمامی نمونه کارها

لیپوساکشن

لیپوساکشن (که به نام لیپوپلاستی نیز شناخته می‌شود) یکی از رایج‌ترین روش‌های جراحی زیبایی بدن در ایران است. لیپوساکشن شامل حذف انتخابی بافت چربی از بخش‌های مختلف بدن با استفاده از برش‌های ریز است.در نتیجه باعث ایجاد ظاهر صاف تر و یکنواخت تر با کمترین زمان نقاهت می شود.

رژیم غذایی و ورزش باعث سوختن چربی می‌شوند. اما راهی برای خلاص شدن از چربی‌های اضافی در مناطق خاص از بدن وجود ندارد. برخی از بخش‌های بدن چربی را ذخیره می‌کنند. وقتی از طریق رژیم و ورزش وزن خود را از دست می دهید، بدن شما چربی را به صورت تعیین شده ای بر اساس ژنتیک شما از دست می دهد. وقتی بقیه بدن لاغرتر می شود مناطق انباشته از چربی واضح تر می‌شوند. در خانم‌ها این مناطق در اطراف ران ، شکم، پشت و پهلو است. در مردان این بخش‌ها بیشتر در پهلو و شکم هستند. لیپوساکشن با از بین بردن بافت‌های چربی در مناطق موردنظر به صورت انتخابی عمل می‌کند. گاهی لیپوساکشن تنها راه برای خلاص شدن از این مشکلات است، بدون اینکه وزن زیادی کاهش یابد. اگر نیاز به حذف موضعی چربی دارید، لیپوساکشن روش مناسب برای شماست.

لیپوساکشن و همچنین لیپوماتیک یکی از روش‌هایی است که می‌تواند چربی ها را از بدن خارج کند .در این روش لوله  وارد بدن می‌شود و بدون اینکه برشی در شکم به وجود بیاید چربی‌ها توسط دستگاه به بیرون کشیده می‌شود .اما در جراحی ابدومینوپلاستی برش ها باعث می شود که پوست همراه با چربی ها به طور کامل بلند شود و جراح به تمامی چربی ها دسترسی پیدا می‌کند و چربی ها جدا می کند .همچنین می توان چربی شاید نیاز باشد در برخی از نواحی و برای افراد لیپوساکشن به طور همزمان با جراحی زیبایی شکم و یا پیش از آن انجام بگیرد.

لیپوساکشن

لیپوساکشن شکم | عمل لیپوماتیک | جراحی زیبایی شکم | لیپوپلاستی

لیپوماتیک شکم و پهلو

لیپوماتیک یکی از جدیدترین و کارآمدترین روش‌ها برای لاغری شکم و پهلو با عمل جراحی است. هنگام انجام جراحی شکم، برای خارج کردن چربی اضافی از نواحی بالایی شکم، پهلوها و پشت کمر، می‌توان از تکنیک‌های مختلف لیپوماتیک استفاده کرد. درواقع لیپوماتیک نوعی روش لیپوساکشن بدون درد و عوارض زیاد است. دستگاه لیپوماتیک، یک موتور بادی دارد که هوای فشرده تولید می‌کند. این هوای فشرده به کانولا منتقل می‌شود و حرکات مختلفی را در آن ایجاد می‌کند. در روش لیپوماتیک از شکاف ایجاد شده در شکم و یا ایجاد چند شکاف کوچک در پهلوها، می‌توان به بافت‌های چربی زیر پوست دسترسی یافت. سپس با کمک لوله‌های بلند و باریکی که کانولا نام دارد، بافت‌های چربی را خورد کرد و سپس بیرون کشید. کانولا درواقع همان لوله استیل بلند و باریکی است که وارد بدن می‌شود تا چربی‌ها را خورد کند و بیرون بمکد. با کمک خورد کردن بافت‌های چربی و خارج کردن آن از زیر پوست، می‌توان پهلو‌ها را نیز لاغر کرد.

برای لاغری شکم و پهلو با عمل لیپوماتیک، نخست شکاف‌های کوچکی در ناحیه شکم، پهلوها، پشت و یا اطراف ناف ایجاد می‌شود. سپس لوله کانولا وارد بدن می‌شود. لوله کانولا پس از ورود به زیر پوست، با حرکت در سه جهت افقی، عمودی و همچنین دوران و چرخش حول محور خود، بافت‌های چربی را به ذرات کوچک تبدیل می‌کند. سپس مانند یک جاروبرقی قدرتمند بافت چربی را بیرون می‌کشد.

روش لیپوماتیک دو ویژگی و مزیت مهم دارد. نخست اینکه اندازه برش‌های ایجاد شده در پوست، نسبت به روش‌های قدیمی‌تر لیپوساکشن، بسیار کوچکتر است. همچنین درد و عوارض پس از عمل نیز در لیپوماتیک بسیار کاهش می‌یابد. ویژگی مهم دیگر لیپوماتیک این است که چربی خارج شده از بدن، قابلیت تزریق به دیگر نقاط بدن را دارد. در نتیجه برای فرم دادن به دیگر بخش‌های بدن مانند باسن و سینه‌ها می‌توان از چربی‌های خود فرد استفاده کرد.

باید گفت که در کنار عمل ابدومینوپلاستی، لیپوماتیک نیز به کار گرفته می‌شود.ترکیبی از این دو روش، یک جراحی شکم و پهلوی کارآمد و نتیجه بخش خواهد بود.

لیپوماتیک علاوه بر اینکه به عنوان روش کمکی همراه با ابدومینوپلاستی انجام می‌شود، در شرایطی که افتادگی در شکم زیاد نباشد، به تنهایی نیز می‌تواند برای تخلیه چربی از نواحی شکم و پهلو به کار گرفته شود. عمل لیپوماتیک، با روش‌ها و دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شود که هر یک مزایای مخصوص به خود را دارند. پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی می‌تواند بسته به نیاز و شرایط بدنی هر فرد، یکی از روش‌ها را پیشنهاد دهد.

جراحی برداشت چربی با لیزرلیپولیز

لیزر لیپوساکشن (لیپوساکشن با کمک لیزر، لیزر لیپوماتیک) که در بین مردم به عنوان عمل چربی سوزی نیز شناخته می‌­شود، روشی است برای برداشتن چربی از ناحیه مورد عمل با شکستن چربی ناحیه مورد عمل به کمک اشعه لیزر و از بین بردن رگ‌های نازک که باعث خونریزی یا کبودی می­‌شود. با لیپوساکشن، می­‌توانید رسوبات چربی در بدن خود را که از نظر زیبایی مشکل ایجاد می­‌کنند را آب کنید.

در روش لیزر لیپوساکشن، ابتدا پرتوهای لیزر به ناحیه مورد نظر ارسال می‌­شود. سپس با کمک یک کانول فیبر به ضخامت 3 میلی متر تمام چربی­‌ها شکسته می‌شود. در طی این فرآیند چربی‌­ها مایع می ­شوند. سپس با استفاده از فشار منفی با کمک کانول­‌های 3-4 میلی متری که بسیار نازک‌تر از لیپوساکشن کلاسیک هستند، چربی خارج می‌شود. بافت چربی ذوب شده و پس از مایع شدن با لوله­‌های فلزی نازک در سیستم وکیوم از بدن خارج می شوند بنابراین، بدن از شر چربی­‌های اضافی خلاص شده و سفت می­‌شود. 

روش لیزر لیپوساکشن یک گزینه جراحی است که اگر نتوانید مقداری چربی اضافی را به صورت موضعی حذف کنید، حتی پس از انجام تمام رژیم‌ها و ورزش‌های مناسب با متخصص تغذیه، می‌توانید از آن استفاده کنید. این یک روش بسیار موثر برای از بین بردن چربی‌­های سرسخت و اضافی به صورت موضعی است.

بعد از عمل جراحی شکم چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

در روزهای اول بعد از عمل ممکن است تورم و درد در ناحیه شکم وجود داشته باشد که با مسکن قابل کنترل است. معمولا از بخیه­‌های حل شونده استفاده می‌­شود که نیازی به کشیدن ندارند. به طور متوسط، شما باید 1-3 روز در بیمارستان بمانید. ممکن است چند ماه طول بکشد تا شما همان احساس قبلی را داشته باشید و کاملا بهبود یابید. بعد از 1-2 هفته می‌توانید به سر کار خود بازگردید. جای زخم ممکن است در 3-6 ماه اول کمی قرمز و پف کرده به نظر برسد که این طبیعی است. ممکن است 9 ماه تا 1 سال طول بکشد تا جای زخم‌­ها کاملا صاف و محو شوند.

کاندیدای مناسب جراحی زیبایی شکم

کاندیدای مناسب برای جراحی شکم افراد خوش اندامی هستند که چربی اضافی و شلی پوست شکم آنها را آزار می‌دهد که با رژیم غذایی و ورزش قابل درمان نیست. این جراحی مخصوصا برای خانم­‌هایی که بعد از بارداری پوست شکمشان شل یا کشیده شده مفید است. جراحی زیبایی شکم همچنین در افرادی که مشکلات ارتجاعی پوست و شلی پوست ناشی از پیری دارند نیز بسیار موثر است.

برای افرادی که قصد کاهش وزن بیش از دارند، باید این جراحی به تعویق بیفتد. به همین ترتیب، زنانی که قصد باردار شدن دارند، باید پس از زایمان این جراحی را انجام دهند. زیرا ماهیچه‌­های عمودی شکم که در اثر عمل فشرده می­شوند، خطر جدا شدن مجدد در دوران بارداری را دارند. بنابراین در این موارد، جراحی شکم باید برای بعد موکول شود.  

حتی اگر از جای زخم­‌های باقی مانده پس از هر گونه جراحی شکمی انجام شده در گذشته شکایت داشته باشید، ممکن است پزشک استفاده از برخی روش‌­های جراحی زیبایی شکم را به شما توصیه نکند. چون این ردپاها بیش از حد آشکار می­شود. 

قبل از عمل جراحی شکم، مصاحبه با پزشک انجام می شود. متخصص سلامت شما، میزان چربی شکم و نحوه توزیع آن، افتادگی پوست و کیفیت پوست شما را بررسی می­کند. مهم است که در این معاینات تا حد امکان اطلاعات دقیقی به پزشک داده شود.

خطرات جراحی زیبایی شکم

هیچ خطر جدی برای انواع روش­‌های جراحی­ زیبایی شکم وجود ندارد. بخش قابل توجهی از جراحی­‌ها بدون هیچ مشکلی انجام می‌­شود. با این حال، مانند تمام عمل­‌های جراحی، این عمل­‌های جراحی نیز ممکن است با خطرات جزئی همراه باشد. که در ادامه به آن می پردازیم:

  • شل شدن شکم بعد از جراحی شکم

پس از جراحی برداشتن چربی شکم، ممکن است افتادگی در شکم وجود داشته باشد. در واقع اگر به توصیه­‌های پزشک خود عمل نکنید، افتادگی ممکن است رخ دهد.

  • کبودی پس از جراحی شکم

پس از جراحی برداشتن چربی شکم، کبودی در ناحیه شکم طبیعی است. البته کبودی‌ها در عرض 15 روز خود به خود از بین می‌­روند. 

  • ادم جراحی زیبایی شکم 

مانند تمام مداخلات جراحی، ادم ممکن است در کسانی که تحت عمل جراحی برداشتن چربی شکم قرار گرفته‌اند، رخ دهد. تورم در این ناحیه پس از مدتی شروع به کاهش می­کند و در 6-12 ماه پس از عمل، ادم در ناحیه شکم به طور کامل از بین می­رود.

  • عفونت بعد از جراحی شکم 

خطر عفونت بعد از عمل­‌های برداشتن چربی شکم، بسیار کم است. با تمیز نگه داشتن ناحیه شکم، بیماران می‌­توانند از تمام عفونت­‌های احتمالی جلوگیری کنند. ناحیه جراحی در صورت زخم باید استریل نگه داشت و به مصرف آنتی بیوتیک اهمیت داد. پزشک در مورد خطر عفونت به شما کمک می­‌کند.

  • تجمع خون بعد از جراحی زیبایی شکم 

پس از انجام مراحل حذف چربی شکم، ممکن است در شکم برخی از بیماران خون و مایعات جمع شود. در این حالت حتما باید به پزشک مراجعه شود.

بارداری بعد از جراحی زیبایی شکم

یکی از موضوعاتی که افرادی که می‌خواهند این جراحی را انجام دهند بیشتر در مورد آن کنجکاو هستند این است که آیا باردار شدن بعد از جراحی شکم، عوارضی به همراه خواهد داشت یا خیر. ابدومینوپلاستی عملی نیست که بر بارداری تأثیر بگذارد یا در دوران بارداری مشکلی ایجاد کند . زمان مناسب برای بارداری در زنانی که عمل جراحی شکم انجام داده اند مربوط به تکمیل روند بهبودی عمل است و این سالم ترین روش برای پزشک است که تصمیم بگیرد چه مدت پس از عمل امکان بارداری وجود دارد.
موضوع دیگر این است که مادرانی که می خواهند بعد از بارداری، ابدومینوپلاستی انجام دهند باید چه مدت صبر کنند. زمان ایده آل برای ابدومینوپلاستی 1 سال پس از زایمان، عنوان شده است. در این دوران می توان با کمک تغذیه منظم، شیردهی و ورزش تا حد امکان وزن خود را کاهش داد و در عین حال می‌توان میزان دقیق کشیدگی و افتادگی را نیز مشخص کرد.
مادرانی که قصد بارداری جدیدی ندارند و می خواهند ناحیه شکم خود را سفت کنند، می توانند در پایان 1 سال پس از زایمان با مراجعه به متخصص، روند جراحی را برنامه ریزی کنند. از آنجایی که ممکن است پس از زایمان جدید در زنانی که تحت عمل ابدومینوپلاستی قرار گرفته اند، افتادگی و ترک‌های جدید ایجاد شود، مادرانی که قصد باردار شدن مجدد دارند باید جراحی را برای مدتی به تعویق بیاندازند.

جراحی زیبایی شکم توسط دکتر محمد ثابت متخصص جراحی زیبایی پلاستیک

دکتر محمد ثابت فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی و انواع جراحی­‌های زیبایی شکم و سایر اندام­‌ها هستند. ایشان سابقه انجام بیش از6000 جراحی پلاستیک و زیبایی را در کارنامه خود دارند. انواع مختلف روش­‌های جراحی زیبایی شکم مانند آبدومینوپلاستی، لیپوساکشن، لیپوماتیک و... توسط دکتر ثابت انجام می­‌شود. تخصص و تجربه بالای ایشان در انواع روش‌های جراحی پلاستیک و زیبایی همیشه باعث نتایج موفقیت­ آمیز در جراحی­ های زیبایی و رضایت بیماران بوده است.

هزینه­ های جراحی زیبایی شکم

هزینه جراحی زیبایی شکم ثابت نیست و به عوامل زیادی مانند تجربه و مهارت جراح متخصص، وضعیت بیمار، روش مورد استفاده، اقدامات اضافی مانند آبدومینوپلاستی همراه با لیپوساکشن و ... بستگی دارد. جهت آگاهی بیشتر در مورد هزینه‌­های جراحی مورد نظر خود می­‌توانید وقت مشاوره قبلی بگیرد و از نوع مناسب جراحی زیبایی شکم و هزینه آن مطلع شوید.

برای حفظ نتایج جراحی زیبایی شکم چه باید کرد؟

فرد می‌خواهد پس از انجام جراحی زیبایی شکم ساختار زیبایی موجود خود را حفظ کند و به روند قبل از جراحی بر نگردد. برای این کار، فرد باید به موارد زیر توجه کند:

  • در مورد تغذیه باید دقت کردو  وزن را باید با خوردن متعادل ،حفظ کرد.
  • باید به طور منظم ورزش کرد زیرا در بدنی که عضله ساخته می شود، افتادگی وجود ندارد.
  • انجام فعالیت های مختلف برای عضلات شکم ضروری است.

فردی که عمل جراحی شکم را انجام می‌دهد می تواند در این زمینه هم تحقیق کند و هم با پزشک مشورت کند. محافظت از ساختار بدن برای فرد مهم است. فردی که نمی‌تواند ساختار بدن خود را حفظ کند و دوباره دچار افتادگی می‌شود، ممکن است دوباره جراحی ابدومینوپلاستی انجام دهد. اما برای اینکه این اتفاق بیفتد باید 1 سال از اولین جراحی بگذرد، سپس همین روند دوباره تکرار می شود تا نتیجه حاصل شود.

آیا می توان جراحی زیبایی شکم را برای رفع ترک های پوستی انجام داد؟

به دلیل انبساط بیش از حد پوست، ممکن است ترک های عمیقی در ناحیه شکم ایجاد شود و پوست خاصیت ارتجاعی خود را در این ناحیه از دست بدهد. در چنین مواردی، جراحی شکم برای از بین بردن تغییر شکل پوست ترجیح داده می شود. با این حال، برای اینکه این جراحی صورت بگیرد باید افتادگی در شکم وجود داشته باشد. زیرا هنگامی که قسمت‌های ترک خورده برداشته می‌شوند، مهم است که پوست باقی مانده انعطاف پذیر باشد تا آن ناحیه را بپوشاند. به عبارت دیگر، تا جایی که پوست اجازه می‌دهد، می‌توان ترک‌های شکم را برداشت البته اگر قسمت‌های زیادی هم برداشته شود، ممکن است فرد در خم شدن به جلو دچار مشکل شود.

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :