بلفاروپلاستی | جراجی زیبایی پلک | جراحی پلک

بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک که اصطلاحا به آن بلفاروپلاستی نیز می‌گویند با ایجاد تغیراتی در پلک و ابروها باعث زیباترشدن چشم‌ها می‌شود. از نظر زیباشناسی، چشم‌ها مهمترین جزء صورت هستند. چشم‌ها نشان دهنده سن فرد ومنعکس کننده حالت هیجانی وخلقی وی هستند و متاسفانه چشم‌ها و پلک‌ها زودتر از سایر اجزای بدن علائم پیری را نشان می‌دهند. یکی از فوائد جراحی‌های زیبایی از جمله جراحی زیبایی پلک ها یا بلفاروپلاستی ایجاد حس اعتماد به نفس و جوانی در افراد است.

بلفاروپلاستی  | جراحی زیبایی پلک

جراحی بلفاروپلاستی | جراحی پلک | جراحی پلک پایین 

جراحی پلاستیک پلک‌ها یا بلفاروپلاستی برای برداشتن پف پلک‌ها، اصلاح افتادگی پلک وبرداشتن پوست اضافی آنها طراحی شده است هرچند که امکان دارد مقداری از چین وچروک‌های سطحی پلک را نیز کمتر کند. با استفاده از عمل زیبایی پلک‌ها (Eyelid surgery) همچنین می‌توان عضلات اخم را قطع کرد و حتی ابرو را هم تا حدی بالاتر برد. باید توجه داشت که با جراحی زیبایی پلک‌ها، سیاهی دور چشم‌ها برطرف نمی‌شود وهمچنین این عمل کمکی به کسانی که تورم پلک‌هایشان بدلیل بیماری‌های متابولیکی است نمی‌کند (مثل تورم پلک ناشی از پرکاری تیروئید). در این عمل می‌توان پلک‌های فوقانی وتحتانی رابطور مجزا یا همزمان مورد عمل قرار داد.

جراحی زیبایی پلک‌ها با سه روش بی حسی موضعی، نیمه بیهوشی و بیهوشی کامل قابل انجام است که در انتخاب نوع بیهوشی نظر شما لحاظ خواهد شد. همچنین مدت عمل چهار پلک حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

اقدامات قبل از جراحی بلفاروپلاستی

قبل از جراحی پلک بلفاروپلاستی باید مراقبت‌هایی انجام شود و به نکاتی توجه شود. لذا لازم است که قبل از جراحی پلک به مدت دو هفته باید از مصرف داروهایی مانند پیرکسیکام، ابوفن، آسپرین، مفنامیک اسید و ایندومتاسین خود داری نمایید، قبل از جراحی باید آزمایشات لازم که توسط پزشک تجویز می‌شود را به طور کامل انجام داده و توصیه‌های پزشک خود را رعایت کنید.

جراحی زیبایی پلک | بلفاروپلاستی | دکتر ثابت

جراحی زیبایی پلک | انواع جراحی پلاستیک  | بلفاروپلاستی پلک پایین

کاربردهای جراحی پلاستیک

افتادگی پلک بالا و شل بودن پلک که چین و چروک روی پلک ایجاد می‌کند و با این جراحی این افتادگی رفع می‌شود، در صورتی که افتادگی پلک ناشی از سنگینی پوست باشد در بینایی افراد اختلال ایجاد می‌کند، افتادگی پلک پایین باعث زیاد دیده شدن سفیدی چشم می‌شود و این جراحی چنین مشکلاتی را حل می‌کند، جراحی بلفاروپلاستی باعث رفع پف پلک بالا و زیر چشم می‌شود.

تکنیک جراحی زیبایی پلک

بلفاروپلاستی پلک بالا:

برش درست روی چین پلک داده می‌شود لذا احتمال اینکه بعد از عمل جای برش روی پلک‌ها بماند فوق العاده کم است. بعد از برداشتن ازپوست ونسج زیر پوستی، درصورت لزوم کیسه‌های چربی نیز برداشته شده و محل برش با نخ بسیار نازک دوخته می‌شود. جراحی زیبایی پلک بالا که دومین نوع جراحی پلک است بیشتر به منظور بهتر شدن بینایی است زیرا با بالا رفتن سن و افتادگی پلک بینایی افراد کم می شود به همین علت این جراحی صورت می‌گیرد. جراحی پلک بالا برای رفع چین و چروک و جوان سازی نیز انجام می‌شود زیرا افتادگی پلک باعث می‌شود، صورت حالتی خسته و پژمرده داشته باشد.

جراحی افتادگی پلک  | جراحی پلک بالا

جراحی پلک پایین | جراحی بلفاروپلاستی | هزینه جراحی زیبایی پلک

بلفاروپلاستی پلک پایین:

مثل مورد بالا است فقط برش اولیه درست زیر مژه‌ها داده می‌شود. با بلفاروپلاستی پلک پایین چربی‌های اضافه پلک پایین از بین می‌رود و بافت نگه دارنده پلک پایین محکم و کشیده تر می‌شود. با جراحی پلک پایین پف و خمودی پلک پایین از بین رفته و باعث زیباتر شدن چشم می‌شود، کسانی که این جراحی را انجام می‌دهند چهره‌ای زیباتر و جوانتر پیدا می‌کنند.

نکاتی که بیمار باید در مورد جراحی زیبایی پلک بداند:

  1. از دوهفته قبل ازعمل از مصرف داروهایی مثل بروفن، ایندومتاسین، پیروکسیکام، مفنامیک اسید خودداری کنید و چنانچه به هر دلیلی به مسکن نیاز داشتید فقط از استامینوفن ساده یا کدئین استفاده کنید.
  2. قبل از ورود به اتاق عمل حتما آرایش چهره خود را کاملا پاک نمایید.
  3. به مدت سه روز بعد ازعمل از قطره‌های نفازولین چشمی واشک مصنوعی استفاده نمایید.
  4. آنتی بیوتیک تجویزی را به مدت یک‌هفته مرتبا مصرف نمایید.
  5. تا ۲۴ ساعت بعد از عمل از کمپرس سرد صورت استفاده نمایید. بدین منظور می‌توانید چند تکه کوچک یخ را در کیسه فریزر ریخته در کیسه را بسته و آن را روی صورت خود قرار دهید.
  6. درطی چند روز اول بعداز عمل کمتر دراز بکشید و هنگام دراز کشیدن نیزبهتر است بالشت زیر سرشما بلندتر باشد تا شیب بدنتان بیشتر شود. این کار باعث می‌شود کبودی و تورم شما به حداقل برسد.
  7. یک هفته بعد از عمل برای کشیدن بخیه‌ها به مطب پزشک خود مراجعه کنید.

جراحی پلک پایین | جراحی بلفاروپلاستی | دکتر محمد ثابت

بلفاروپلاستی پلک پایین | جراحی زیبایی پلک پایین |  جراحی پلک پایین و بالا | بلفاروپلاستی 

نقاهت بعد از بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک)

دوره نقاهت بعد از عمل بلفاروپلاستی، ساده است. در صورت قرار دادن سیم پشت پلک، باید 4 تا 5 روز پس از عمل توسط جراح زیبایی شما برداشته شود. برای محدود کردن ادم بعد از بلفاروپلاستی باید به طور منظم از کمپرس سرد استفاده شود. نتیجه نهایی بعد از گذشت 2 ماه از بلفاروپلاستی قابل مشاهده است. شما باید برای دوره ای بین 4 تا 7 روز در دسترس نبودن برنامه ریزی کنید.

آیا برای بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک) محدودیت سنی وجود دارد؟

هیچ محدودیت سنی برای انجام جراحی زیبایی پلک وجود ندارد. زیرا بسته به عوامل ژنتیکی، برخی از بیماران ممکن است پوست اضافی روی پلک‌های خود داشته باشند یا فتق‌های چربی داشته باشند و حتی در دهه 20 سالگی نیاز به زیبایی داشته باشند. البته ما استفاده از روش‌های زیبایی را در سنین پایین توصیه نمی‌کنیم. تشکیل پوست یا کیسه های اضافی که با بالا رفتن سن رخ می‌دهد باعث می‌شود افراد به این جراحی نیاز داشته باشند اما در سنین بالا هم انجام جراحی بلفاروپلاستی نیاز به دقت بالاتری دارد.

آیا نتایج بلفاروپلاستی دائمی است؟

با انجام جراحی زیبایی پلک، پوست اضافی و گاهی بافت های ماهیچه ای و چربی از پلک ها برداشته می شود. نتایج عمل بلفاروپلاستی دائمی است البته امکان دارد بیمارانی باشند که بخاطر کاهش خاصیت ارتجاعی پوست در طول زمان، حالات چهره و تاثیر سن نیاز به جراحی مجدد پلک داشته باشند.

    دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

    به اشتراک بگذارید :