تزریق بوتاکس | چگونگی تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس

بوتاکس روشی است که تزریق آن نیاز به مهارت و تخصص در این زمینه دارد و قطعأ باید توسط پزشک مجرب انجام شود که مهمترین عامل انجام روش بوتاکس با ماندگاری بالاست.
 افراد هنگامی که چین و چروکی رو پوست خود مشاهده می‌کنند به فکر درمان آن می‌افتند و امروزه راحت‌ترین و سریعترین راه حل برای از بین بردن این چین و چروک‌ها و افتادگی پوست بوتاکس است. تزریق بوتاکس  باعث آرامش عضلات می‌شود و همین آرامش و عدم حرکت عضلات از چین و چروک جلوگیری می‌کند.

بوتاکس چیست | بوتاکس صورت

تزریق بوتاکس به صورت | تزریق بوتاکس به گونه | عوارض بوتاکس | بوتاکس صورت

نحوه اثر بوتاکس

بوتاکس فراورده‌ای از سم بوتولیکس است این سمّ می‌تواند تمام ماهیچه‌های ارادی و غیرارادی را بی حس یا فلج کند در حال حاضر از خاصیت این سم برای درمان بیش از ۵۰ نوع بیماری و زیبا سازی بدن و صورت استفاده می‌شود.امرزوه تزریق بوتاکس (Botox) شایعترین اقدام برای زیبایی‌ در جهان است و برای از میان بردن چین و چروک‌هایی که به دلیل فعالیت بیش از حد ماهیچه‌ها بوجود آمده‌اند استفاده می‌شود.

حرکت ماهیچه‌ها در صورت و انقباضات آن توسط فرمان عصبی انجام می‌گیرد. این فرمان توسط استیل کولین به ماهیچه‌ها می‌رسد و با تزریق بوتاکس از ترشح این ماده جلوگیری بعمل آمده و انقباضات ماهیچه ضعیف می‌شود. در واقع کار بوتاکس از کار انداختن موقت این ماهیچه‌ها و جوانسازی پوست است. بعد از بکاربردن این روش، پوست روی عضلات صورت، صاف و بدون چروک خواهد شد. معمولا از سن ۲۵ سالگی به بعد می توان از تزریق ژل استفاده کرد.

چگونگی انجام روش بوتاکس

بوتاکس، یک جراحی ساده و بی خطر است. پزشک با استفاده از یک سوزن کوچک بوتاکس را به صورت شما تزریق می‌کند که درد بسیار کمی دارد. بیماران درد ناشی از ورود سوزن را با درد ناشی از گزیدن ساس مقایسه می کنند. تزریق بوتاکس نیاز به بیهوشی ندارد و پس از اتمام عمل می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را ادامه دهید.

تزریق بوتاکس | بوتاکس چیست | چگونگی انجام بوتاکس

تفاوت تزریق بوتاکس و ژل

تزریق بوتاکس برای محو کردن چین و چروک ها استفاده می‌شود اما تزریق ژل علاوه بر از بین بردن خطوط و چین و چروک‌ها کاربردهای دیگری نیز دارد و برای پر کردن بافت‌های پوست که دچار ضعف شده است انجام می‌شود.

نقاطی از صورت و بدن که با بوتاکس جوان می شوند

پیشانی از جمله نواحی است که با تزریق بوتاکس می‌توان خطوط عرضی پشت سرهم آن  که بخاطر بالا انداختن زیاد ابرو به مرور زمان ایجاد شده است را از بین برد. همچنین تزریق بوتاکس در ناحیه، خطوط اخمی که به دو صورت عمودی یا افقی در بین دو ابرو ایجاد می‌شود را برطرف می‌کند. خطوط ریز کنار چشم هم خیلی‌ خوب به تزریق بوتاکس جواب می‌دهند.

چنانچه بیمار تمایل داشته باشد، روش خاصی برای تزریق بوتاکس وجود دارد که باعث بالا بردن گوشه های ابرو می‌شود و ظاهری مطلوب به چهره بیمار می‌بخشد. انجام این کار در کسانی که فاصله بین ابرو و چشم آنها کم است بسیار رضایت بخش‌تر است. اگر روش تزریق بوتاکس صحیح باشد و توسط متخصص مجرب انجام شود نتایج حاصل از انجام بوتاکس راضی کننده است.

ماهیچهٔ نازکی بنام پلاتیسما به پوست گردن متصل استکه به مرور زمان و با افزایش سن و انقباضش باعث بوجود آمدن خطوط برجسته ای در دوطرف خط وسط گردن می‌شود و فرد مسن تر به نظر می‌رسد. تزریق بوتاکس در چند نقطه باعث شل شدن ماهیچه‌ی پلاتیسما و در نتیجه آزاد شدن پوست گردن شده و سفت‌تر شدن پوست ناحیه گردن و جوان شدن ظاهر پوست آن از دیگر نتایج بوتاکس است. تزریق بوتاکس را می توان برای از بین بردن خطوط زیر چشم، اطراف لب، خط خنده و خطوط زیر و گوشه‌های لب نیز بکار برد. تزریق بوتاکس در این نواحی باید توسط فرد مجرب و به میزان کم انجام شود چرا که بروز عوارض در این نواحی بیشتر است.

تزریق بوتاکس | بوتاکس صورت

ماندگاری تزریق بوتاکس | عوارض بوتاکس صورت | بوتاکس ژل | بوتاکس صورت

تاثیرگذاری بوتاکس

اثر گذاری تزریقات بوتاکس، موقتی هستند. بطور متوسط بوتاکس ۶ـ ۴ ماه تأثیر خود را حفظ می‌کند. طول دقیق این مدت در میان افراد مختلف فرق می‌کند. نباید بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس انتظار داشته باشید که پوست سریعا دچار تغییرات شگرف شود، این تغییرات بعد از گذشت سه تا هفت روز زمان لازم دارد تا اثر نماید و در هفته دوم این اثر گذاری به اوج خود می رسد.

دفعات تکرار تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس را باید تکرار کرد، مطالعات بالینی اخیر نشان می‌دهند که به مرور زمان طول مدت بقای اثر بوتاکس افزایش می‌یابد. بنابراین شما در آینده از تزریقات کمتری برخوردار خواهید شد. زمانٍ تمدید رابطه‌ی مستقیمی با نوع بوتاکس و نوع پوست بیمار دارد. با از بین رفتن اثر بوتاکس چروک‌ها دو مرتبه ظاهر می‌شوند. لذا برای اینکه بتوان نتیجه خوبی برای کاهش چروک های اخم و پیشانی و اطراف چشم حاصل شود لازم است تزریق بوتاکس حداقل سالی دو بار انجام شود.

عوارض جانبی بوتاکس

کوبیدگی موقتی یا خون مردگی حاصل از تزریق بوتاکس در پوست، معمولی‌ترین عارضه جانبی عمل بوتاکس است. این کوفتگی در هر بیماری که بوتاکس را انجام می‌دهد دیده می‌شود. این کوبیدگی نتیجه پاسخ طبیعی بدن به یک تغییر بافتی است.از آنجایی که تمام اثرات بوتاکس کاملاً برگشت پذیرند، هر گونه عوارض جانبی موقتی است و هیچ گونه جای نگرانی  ندارد. در صورتی که تزریق بوتاکس توسط پزشک با تجربه و متخصص انجام نشود ممکن است عوارضی مانند ضعف عضلانی یا ورم و یا حساسیت و ... برای فرد به وجود بیاید. این عوارض می‌تواند مشکل ساز باشد و هزینه‌های زیادی باید صرف شود که جبران شود. اما در صورتی که تزریق بوتاکس توسط کلینیک معتبری انجام شود، احتمال بروز چنین مشکلاتی به حداقل می‌رسد.

عوارض جانبی تزریق بوتاکس | بوتاکس چیست

افراد مناسب تزریق بوتاکس

هدف از تزریق بوتاکس از بین بردن چین و چروک‌های روی صورت و جوانسازی است. با تزریق بوتاکس در ناحیه کنار چشم می‌توانید خطوط پنجه کلاغی را بردارید و یا خطوط ناشی از اخم روی پیشانی را با تزریق بوتاکس از بین ببرید.    

بوتاکس بهتر است یا تزریق ژل

بوتاکس و تزریق ژل هر دو برای از بین بردن چین و چروک‌های روی پوست استفاده می‌شوند. اما این دو از نظر کارکرد با همدیگر متفاوت هستند بوتاکس با فلج کردن ضمن نشان ندادن چین و چروک صورت، به خاطر ایجاد فلج در عضلات باعث می‌شود چین و چروک کمتری در صورت ایجاد شود. اما تزریق ژل با پر کردن چین و چروک‌ها این کار را انجام می‌دهد. نمی‌توان گفت کدام نوع بهتر است برای برخی از نواحی صورت تزریق ژل بهتر است و برای بعضی نواحی بوتاکس بهتر است.

تزریق بوتاکس | دکتر محمد ثابت

بوتاکس صورت | بوتاکس دیسپورت | بوتاکس ژل | عوارض بوتاکس

ماندگاری بوتاکس

اثر بوتاکس به طور کلی 3-5 ماه باقی می ماند. افرادی هم هستند که اثر بوتاکس برای آنها 3 ماه به پایان می رسد یا تا 6 ماه باقی می ماند. طبق نظرات افرادی که بوتاکس تزریق کرده اند: افرادی که برای اولین بار تزریق بوتاکس انجام دادند می گویند که اولین تزریق 2تا3 ماه ماندگاری دارد اما پس از دومین تزریق، بوتاکس ماندگاری بیشتری دارد.

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :