درباره مراقبت های بعد از بوتاکس بیشتر بدانید

انواع مراقبت های بعد از بوتاکس

بوتاکس یکی از روش‌های درمانی است که بیشتر جنبه زیبایی دارد و برای کاهش و از بین بردن چین و چروک های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوتاکس از طریق فلج برخی عضلات منجر به از بین بردن چروک های بدن می‌شود. مکانیسم عملکرد بوتاکس از طریق شل کردن عضلات است. بوتاکس معمولا در مطب پزشک متخصص انجام شده و نیازی به بستری و یا بیهوشی ندارد. البته در برخی موارد و متناسب با خواست بیمار از بیهوشی موضعی هم ممکن است استفاده شود. تزریق بوتاکس یکی از روش‌هایی است که آگاهی از مراقبت بعد از تزریق بوتاکس از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع مراقبت های بعد از بوتاکس | تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس | بوتاکس صورت | مراقبتهای بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

بوتاکس پیشانی و چشم

بوتاکس پیشانی و دور چشم، یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین تزریقات بوتاکس برای رفع چین وچروک و خطوط عمیق می‌باشد. با تزریق بوتاکس در این نواحی علاوه بر بهبود کامل چین و چروک‌های اطراف پیشانی و دورچشم خود تا حدی بسیار زیاد پوست شما جوان خواهد شد.
بوتاکس پیشانی و چشم به منظور جوان سازی و شادابی انجام می‌شود و درصد زیادی از افراد با بالا رفتن سن و زیاد شدن چین و چروک پیشانی و افتادگی پلک بالا به بوتاکس پیشانی روی می آورند. از دلایل به وجود آمدن این چروک‌های پیشانی خندیدن و اخم کردن زیاد، خشک بودن پوست صورت، ژنتیک و بالا رفتن سن  است که با تزریق مقداری بوتاکس به راحتی رفع می‌شود.

اقدامات بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

  • پس از بوتاکس دور چشم نباید دراز کشید
  • بعد از بوتاکس دور چشم نباید آن ناحیه را ماساژ دهید
  • داروهای ضد التهاب را مصرف نکنید
  • تا 24 ساعت بعد از بوتاکس حمام نکنید
  • از انجام ورزش‌های سنگین بپرهیزید
  • دخانیات و الکل مصرف نکنید
  • استفاده از کرم‌های دور چشم برای این دوران مناسب است

با انجام این مراقبت‌ها اطمینان داشته باشید که هیچ مشکلی برای شما رخ نمی‌دهد و دوره درمان کوتاه‌تر می‌شود.

بوتاکس | مراقبت های بعد از بوتاکس

تزریق بوتاکس صورت | مراقبت های بعد از بوتاکس زیر چشم | اقدامات بعد از بوتاکس

 تزریق بوتاکس خط لبخند

این تزریق نیازی به بی‌حسی ندارد، اما با این حال ممکن است پزشک ناحیه را با کمپرس سرد یا کرم بی‎حسی بی‌حس کند. درد آن معمولاً بسیار جزئی و ناچیز است. چند تزریق کوچک بوتاکس مستقیماً در ماهیچه‌هایی انجام شده که عامل شکل‌گیری خطوط هستند.
کل درمان حدود 15 دقیقه زمان می‌برد. مانگاری نتایج بوتاکس معمولاً 4 تا 6 ماه است و ماندگاری نتایج تزریق ژل 6 تا 12 ماه است. مدت اثر این نوع بوتاکس متغیر و برای هر بیمار متفاوت است. در صورت تمایل می‌توان تزریق را برای حفظ نتایج به دست آمده تکرار کرد.

بوتاکس ابرو و مراقبت های آن

تا حدود ۵ تا ۷ روز بعد از انجام عمل بوتاکس ابرو، نتایج آن را مشاهده می‌کنید. اما نتایج نهایی در زمانی در حدود ۲ هفته ظاهر خواهند شد. این عمل کاملاً بی خطر و کاملاً بدون درد است. پیشنهاد ما این است که منطقه تزریق بوتاکس (Botox injections) را تا حدود ۴ ساعت رها کرده و دست نزنید. بیماران به ندرت چیزی بیش از گزش خفیف ناشی از تزریق یا قرمزی، که پس از یک ساعت کاهش می‌یابد را تجربه خواهند کرد. با این حال احتمال بوجود آمدن کبودی وجود دارد.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از بوتاکس | ترمیم بوتاکس | مزایای تزریق بوتاکس 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت بعد از تزریق بوتاکس اهمیت بالایی دارد و شاید اهمیت آن با کیفیت کار انجام شده برابری کند. مهمترین کارها برای مراقبت بعد از تزریق بوتاکس به شرح زیر هستند:

  1.  لمس نکردن قسمت تزریق، مخصوصا از ماساژ دادن نواحی مورد نظر حداقل تا 24 ساعت پرهیز کنید. این کار باعث شده که ماده تزریق شده به سایر نواحی پوست نیز انتقال پیدا کند.
  2.  بعد از تزریق بوتاکس از مصرف الکل اجتناب کنید.
  3.  از فعالیت های سنگین فیزیکی پرهیز کنید.
  4.  کسانی که بعد از تزریق متوجه کبودی در قسمت های مورد نظر شدند می‌توانند از آرنیکا و یا ویتامین K استفاده کنند.
  5.  یکی از مهم‌ترین موارد برای مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس پرهیز از لایه برداری‌هایی مانند میکرودرم و سایر لایه برداری‌ها است.
  6.   بعد از تزریق در صورت ناراضی بودن از نتیجه کار می توانید آن را ترمیم کنید.
  7.  در صورتی که بعد از تزریق بوتاکس متوجه عوارض جانبی شدید حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.
  8. عدم مصرف آسپرین، اگزدرین، ایبوپروفن، الیو یا ادویل از یک هفته قبل از درمان تا دو روز پس از تزریق. مصرف تایلنول ایرادی ندارد.
  9.  عدم مصرف ویتامین E یا گل راعی (سنت جان ورت) به مدت 2 تا 3 روز قبل و بعد عمل، مصرف مولتی ویتامین ایرادی ندارد.
  10.  اجتناب از فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی تا 24 ساعت پس از تزریق

اثر بوتاکس دائمی نیست | مراقبت بعد از بوتاکس

استحمام بعد ازتزریق بوتاکس

یکی از مواردی که باید بعد از بوتاکس به آن توجه نمود استحمام بعد از بوتاکس است که بیشتر افراد با آن دچار مشکل می‌شوند. حمام بعد از تزریق بوتاکس هیچ گونه ایرادی ندارد اما باید به دمای آب توجه کنید زیرا حرارت بالا ممکن است بوتاکس شما را دچار مشکل کند. مشکلی که دمای بالا می تواند برای بوتاکس ایجاد کند تغییر حالت بوتاکس و نا مطلوب بودن نتیجه تزریق است.

بعد از بوتاکس چه کارهایی را نباید انجام داد

فعالیت‌هایی وجود دارد که بهتر است بعد از تزریق بوتاکس از انجام آن‌ها خودداری کنید این فعالیت‌ها خطرناک نیستند اما برای مراقبت بیشتر بهتر است که انجام نشود. به عنوان مثال محل تزریق بوتاکس را ماساژ ندهید، تا چند ساعت بعد از تزریق از دراز کشیدن و خم شدن خودداری کنید، سعی کنید فعالیت بدنی زیادی نداشته باشید.

مراقبت های بعد از بوتاکس

مراقبت های بعد از بوتاکس | مراقبت های بعد از بوتاکس مو | بعد از بوتاکس

هر گاه پزشک معالج شما توصیه‌هایی به شما می‌کند باید همه نکاتی که توسط ایشان ذکر می‌شود را به صورت کامل رعایت کنید در صورتی که مراقبت‌های بعد از بوتاکس به صورت کامل رعایت نشود و کارهایی که نباید انجام داد را انجام دهید بوتاکس شما دچار مشکل می‌شود و ممکن است عوارض زیادی به دنبال داشته باشد.

تاثیر تغذیه در مراقبت های بعد از بوتاکس

در مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس، تغذیه اهمیت زیادی دارد زیرا به بهبودی سریع تر و جلوگیری از بعضی عوارض جانبی کمک زیادی می‌کند به همین خاطر بهتر است از مصرف غذاهایی که موجب رقیق شدن خون می‌شوند، خودداری نمایید تا میزان کبودی و خونریزی بعد از تزریق بوتاکس کاهش پیدا کند.
همچنین از دو هفته قبل از انجام تزریق، از مصرف سیگار و الکل خوداری کنید. بهتر است در طی این دوران آب بیشتری بنوشید و از میوه و سبزیجات تازه و پروتئین بیشتری استفاده کنید. مصرف ویتامین‌ها نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و منجر به کوتاه تر شدن دوره نقاهت و نتیجه گیری بهتر از روند درمان می‌شود.

دکتر ثابت | مراقبت های تزریق بوتاکس

مراقبتهای بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم | مراقبت های بعد از بوتاکس | سه روز بعد از بوتاکس

نحوه شستن صورت بعد از تزریق بوتاکس

برای مراقبت بعد از تزریق بوتاکس بهتر است که حداقل تا 4 ساعت صورت خود را نشویید. پس از گذشت این زمان می توانید صورت خود را با آب گرم و ملایم و صابون بشویید. اگر پوست حساسی دارید می توانید از یک محصول مخصوص شستشوی ملایم با ph خنثی استفاده کنید. باید صورت را خیلی نرم و ملایم بشوید و از اسفنج‌های سخت برای شستشو استفاده نکنید. همچنین، قبل از خشک کردن صورت بهتر است با دستمال نرمی اول آن را پاک کنید تا از ایجاد خطوط ریز و خشک در پوست جلوگیری شود.

تاثیر آرایش در مراقبت های بعد از بوتاکس

یکی از نکات مهم در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس، منع استفاده از لوازم آرایشی است. حداقل تا 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس از آرایش کردن خودداری کنید. چراکه استفاده از لوازم آرایشی باعث تماس و مالش پوست می شود که می تواند موجب پخش شدن سم بوتولینوم در بدن شود.

 بیشتر بدانید: انواع بوتاکس

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :