انواع جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی گوش

 جراحی زیبایی گوش، اتوپلاستی (Otoplasty) یا به شکل عامیانه‌­تر زیبایی گوش برجسته، همگی روش­‌هایی هستند که برای اصلاح ظاهر گوش­‌های برجسته که به سمت جلو زاویه‌­دار هستند یا برای اصلاح گوش­‌هایی با ناهنجاری­‌های مختلف اعمال می­‌شوند. این جراحی شکل گوش، اندازه آن یا نسبت بین گوش‌­ها را تغییر می­‌دهد. جراحی زیبایی گوش برای اصلاح بدشکلی‌های مادرزادی یا بعدی مانند مچاله شدن و افتادگی گوش، بیرون­زدگی غضروف اضافی اطراف گوش یا مشکلات ناشی از تصادف و غیره در گوش انجام می‌­شود.

 برای بزرگسالان و همچنین کودکان بالای 6سال می‌توان از این روش‌ها استفاده کرد. مهمترین فایده جراحی در سنین پایین رهایی از مشکلات روانی و محیطی در دوران مدرسه است. در بزرگسالان، علاوه بر دلایل زیبایی شناختی، گوش‌­های آسیب دیده ممکن است به دلیل آسیب نیز نیاز به اصلاح داشته باشند. اگر از سلامت خوبی برخوردار هستید، هیچ محدودیت سنی بالایی برای این مداخله جراحی وجود ندارد. این عمل جراحی که ظاهری طبیعی و زیبا برای گوش فراهم می­‌کند، با استفاده از تکنیک­‌های پیشرفته انجام می­‌شود. به این ترتیب می­توان یک دوره نقاهت کوتاه و راحت را تجربه کرد.

نموه جراحی زیبایی گوش | گوش بل | عمل گوش بل

جراحی زیبایی گوش | گوش بل | جراحی نرمه گوش | اتوپلاستی

انواع جراحی زیبایی گوش

جراحی­‌های زیبایی گوش شامل تکنیک‌­ها و روش­‌های مختلفی بوده و با اهداف مختلفی انجام می‌­شوند. بطور کلی سه نوع جراحی زیبایی گوش وجود دارد: جراحی کوچک کردن گوش، جراحی بازسازی گوش و جراحی زیبایی گوش دوطرفه .

تمامی نمونه کارها

 

جراحی گوش بل

به جراحی که برای اصلاح گوش­‌هایی بسیار بزرگ که با فاصله زیادی از سر قرار دارند انجام می‌­شود جراحی گوش بل می گویند. درجات زاویه گوش بل می‌­تواند با یکدیگر متفاوت باشد. گوش برجسته به دلیل تغییر در غضروف گوش ایجاد می­‌شود. همچنین ممکن است به دلیل عمق بیش از حد حفره بیرونی گوش ایجاد شود. قبل از انجام جراحی این نوع گوش، باید علت برجسته شدن گوش را به درستی مشخص کرد و پس از تعیین آن، روش مداخله ای برای علت آن برنامه‌­ریزی کرد.

این جراحی شامل نرم کردن غضروف و کج کردن آن به سمت عقب بدون ایجاد اختلال در شکل و ساختار آناتومیک طبیعی گوش است. جراحی از طریق یک برش تقریباً 4-5 سانتی­متری در پشت گوش انجام می­‌شود. بنابراین جای زخم در پشت گوش باقی می‌­ماند و کاملاً نامرئی است. پس از پایان عمل جراحی، بخیه­‌هایی روی محل برش زده می‌­شود و سپس پنبه در داخل گوش قرار می­‌گیرد. جراحی‌با بی­‌حسی موضعی انجام می­‌شود و 1.5 ساعت طول می­‌کشد. بیمار می‌تواند در روز دوم دوش بگیرد.

جراحی گوش بل | گوش بل | عمل گوش بل

جراحی گوش با لیزر

عمل گوش با لیزر یک جراحی پیشرفته است که برای برطرف کردن مشکلات ظاهری گوش با استفاده از فناوری لیزر، بدون درد، بدون بانداژ و بدون خونریزی اعمال می‌شود. در واقع در این روش برش‌­هایی که در جراحی گوش نیاز است با تکنولوژی لیزر انجام می‌­شود و به این ترتیب باعث خونریزی نمی­‌شود و اثری از برش بعد از عمل باقی نمی‌­ماند. علاوه بر این برای دستیابی به نتایج بهتر بافت غضروفی با زاویه زیاد با فناوری لیزر نرم شده و زاویه مناسبی برای آن فراهم می­‌شود.

جراحی ترمیمی گوش

دو شکایت مهم در مورد گوش، سوراخ‌های بزرگ و بریدگی لاله گوش در اثر استفاده مداوم از گوشواره بزرگ و کاهش پری آن با افزایش سن و پیری است.

به مرور زمان سوراخ‌­های گوشواره به خاطر استفاده از گوشواره­‌های سنگین، کشیده می‌­شوند و این کشیده شدن می‌تواند منجر به پارگی لاله گوش شود. چنین پارگی­‌هایی باید با روش خاصی ترمیم شوند. در طی این روش که با بی­‌حسی موضعی انجام می­‌شود لاله گوش ترمیم می­‌شود و فرد دوباره می‌­تواند از گوشواره استفاده کند.

جراحی گوش ترمیمی | دکتر محمد ثابت

جراحی زیبایی گوش با لیزر

جراحی پلاستیک گوش سوخته

برای اصلاح اسکارهای ناشی از سوختگی در گوش می­‌توان ازروش‌­های ترمیمی استفاده کرد. این روش بعد از بهبود زخم‌­های ناشی ازسوختگی در گوش قابل اجراست. در این روش از اصلاح بافت نواحی سوخته برای ترمیم آنها کمک گرفته می‌­شود. در سوختگی‌­های شدید ممکن است پزشک از پیوند پوست سایر نواحی بدن که در معرض دید نیستند برای ترمیم گوش استفاده ­کند. زخم­‌های ناشی از این جراحی بعد از چند ماه خود به خود ترمیم می­‌شوند و جای هیچ نگرانی نیست.

مشاوره اتوپلاستی

درطول مشاوره با جراحی زیبایی گوش، محدودیت‌ها و خطرات آن آشنا خواهید شد و درباره نیازها و نگرانی‌های خود صحبت خواهید کرد. این گفتگو به پزشک کمک می‌کند انتظارات شما را درک کرده و تعیین کند که آیا می توان به آن ها دست یافت. پزشک گوش‌های شما، از جمله پوست و غضروف و استخوان زیرین را ارزیابی می‌کند. پس از مشاوره، یک عکاس برای پرونده پزشکی عکس می‌گیرد.

پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و شرایطی را که ممکن است درطول یا بعد از عمل باعث ایجاد مشکلاتی مانند فشار خون کنترل نشده یا لخته شدن خون شود را بررسی می‌کند. شما باید در هرگونه شرایط پزشکی، آلرژی‌های دارویی، درمان‌های پزشکی که انجام داده‌اید، جراحی‌های قبلی و داروهایی که درحال حاضر استفاده می‌کنید اطلاعاتی را به پزشک ارائه دهید. چراکه ارائه کامل اطلاعات برای جراحی مهم است.

مشاوره اتوپلاستی | جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی گوش برای چه کسانی مناسب است؟

اتوپلاستی در ایران با نام جراحی زیبایی گوش شناخته می‌شود. این جراحی برای نزدیک کردن گوش‌های برجسته به سر و کوچک کردن گوش‌های بزرگ انجام می‌شود. جراحی گوش همچنین می‌تواند گوش هایی که به دلیل آسیب دیدگی یا تا خوردگی‌های نامناسب، کوچک بودن غیرمعمول یا عدم وجود چین و چروک‌های طبیعی، دچار مشکل شده‌اند را نیز اصلاح کند. با جراحی اتوپلاستی همچنین می‌توان لاله گوش یا لوب‌های بزرگ یا کشیده را بهبود داد.

آیا من گزینه مناسبی برای جراحی زیبایی گوش هستم؟

در بیشتر موارد، این جراحی در کودکان بین 4 تا 14 سال انجام می شود. گوش ها تقریبا تا 6 سالگی کاملا رشد کرده اند و هرچه زودتر جراحی انجام شود، نتیجه جراحی بهتر بوده و کودک کمتر توسط دوستانش مورد تمسخر قرار می گیرد. جراحی  زیبایی گوش در بزرگسالان نیز ممکن است انجام شود و به طور کلی خطری در ارتباط با جراحی گوش در یک بیمار بزرگسال وجود ندارد.

جراحی اتوپلاستی چگونه انجام می شود؟

چندین روش وجود دارد که پزشک ممکن است هنگام انجام جراحی تغییر شکل گوش از آنها استفاده کند. یکی از تکنیک‌های معمول شامل ایجاد یک برش کوچک در پشت گوش برای قرار گرفتن در معرض غضروف گوش و سپس عمل روی غضروف برای خم شدن دوباره آن به سمت سر است. اغلب در این مورد برای شکل دادن گوش جدید از بخیه های غیرقابل جذب استفاده می‌شود. تکنیک دیگر شامل ایجاد یک برش مشابه در پشت گوش و از بین بردن پوست و استفاده از بخیه برای جمع شدن غضروف‌ها به پشت گوش است. این تکنیک بدون ازبین بردن غضروف ها، شکل گوش را تغییر می‌دهد.

قیمت جراحی زیبایی گوش | دکتر محمد ثابت

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش |  جراحی گوش برجسته | جراحی زیبایی گوش با لیزر

در روشی که توسط دکترثابت انجام می شود، ترکیب برداشتن غضروف و بافت‌های پوست زیرجلد به همراه تغییرشکل غضروف‌ها با بخیه استفاده می‌شود. این روش در دراز مدت کمترین میزان عود را خواهد داشت و نتایج ماندگاری را از جراحی اتوپلاستی چه در کودکان و چه در بزرگسالان رقم خواهد زد.

چه نوع بیهوشی در جراحی زیبایی گوش اعمال می شود؟

پاسخ به این سوال بسته به سن فرد، جراحی‌های قبلی، پیچیدگی عمل و ترس از جراحی ممکن است متفاوت باشد. از نظر فنی، بی حسی موضعی برای اتوپلاستی کافی است. با این حال، پس از معاینه، بسته به شرایط خاص شما، ممکن است تصمیم گرفته شود که جراحی با بیهوشی عمومی انجام شود. شما می‌توانید با در میان گذاشتن این موضوع با پزشک خود در طول معاینه، پاسخ روشنی برای این سوال دریافت کنید.

خطرات احتمالی بعد از جراحی زیبایی گوش چیست؟

 از آنجایی که جراحی زیبایی گوش تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، خطرات کلی برای این عمل وجود دارد، به همین دلیل ممکن است عوارض خاصی ایجاد شود. خطر خونریزی یکی از مشکلات بعد از عمل گوش است، این خونریزی ممکن است منجر به تجمع خون در گوش شود البته این وضعیت با تخلیه خون حل می شود. خطر عفونت در بافت غضروف کم است با این حال، در یک مورد بسیار نادر، اگر خطر عفونت در بافت غضروف وجود داشته باشد، ممکن است شکل گوش تغییر کند و نیاز به جراحی دوم باشد. در جراحی دوم نیاز به انتقال غضروف خواهد بود با این حال، دستیابی به تقارن در جراحی زیبایی گوش کمی دشوار است. به عبارت دیگر، در جراحی پلاستیک گوش، ظاهر برجسته گوش از بین می رود، اما ممکن است ظاهر نامتقارن ایجاد شود.

اما برای اینکه جراحی زیبایی گوش طبیعی باشد باید دقت شود که گوش‌ها خیلی به سر نزدیک نشود. در جراحی پلاستیک گوش، بخیه‌های گوش گاهی بعد از 5 ماه آکنه ایجاد می‌کنند و ممکن است سعی کنند بیرون بیایند. در این صورت مراجعه به پزشک متخصص ضروری است. این ناحیه باید پانسمان شود و بخیه ها برداشته شود.

دکتر جراحی زیبایی گوش

دکتر محمد ثابت با سالها سابقه درخشان در زمینه انواع جراحی پلاستیک و زیبایی از بهترین و مدرن‌­ترین تکنیک‌­ها برای جراحی زیبایی گوش و رفع مشکلات مادرزادی ظاهر گوش مانند گوش بل و مشکلات ناشی از سوختگی وغیره استفاده می­‌کنند.

جراحی گوش نیز همانند هر عملی که توسط دکتر ثابت صورت می­‌گیرد، آماده سازی اولیه بیمار توسط ایشان صورت می‌گیرد و تصویر هدفمند از نتیجه جراحی به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و نتایجی که باید به صورت واقعی به دست آید نهایی می­‌شود. می­‌توانید سوالات خود را در زمینه انواع جراحی زیبایی گوش در اینجا بپرسید و پاسخ مناسب خود را دریافت کنید. برایتان روزهای تندرستی آرزومندیم.

آیا جراحی گوش یک راه حل دائمی است؟

میزان ماندگاری جراحی زیبایی گوش که روی لاله گوش انجام می شود بسیار بالاست. حتی اگر لاله گوش کاهش یافته بعداً آسیب ببیند، زیاد آویزان نمی شود. با این حال، ساختار پوست و ساختار ژنتیکی بسیار مهم است. علاوه بر این، استفاده از گوشواره‌های سنگین ممکن است باعث افتادگی مجدد گوش تا حدودی شود.

دوره نقاهت بعد از جراحی گوش

بهبودی پس از جراحی زیبایی گوش بسیار ساده و راحت است. بیماران اتوپلاستی در هر سنی می توانند به راحتی با بانداژ سر در همان روز بعد از عمل به خانه برگردند. اکثر جراحان پلاستیک برداشتن این پانسمان را در عرض چند روز (یا در بعضی موارد تا یک هفته) توصیه می‌کنند. پس از برداشتن باند، می توان بلافاصله نتایج را مشاهده کرد. ممکن است کبودی و تورم جزئی وجود داشته باشد، اما گوش های شما حتی در این مرحله عالی به نظر می رسند. بسته به ترجیح جراح شما، بخیه ها ممکن است برداشته نشوند. شما پس از برداشتن اولین بانداژها، می‌توانید دوش بگیرید و به احتمال زیاد پزشک توصیه می‌کند که هنگام شب قبل از خواب، گوش‌هایتان را با یک کش موی ساده یا کش تنیس بپوشانید تا از گوش‌هایتان محافظت شود.

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :