لیفت صورت چیست  | جراحی لیفت صورت چگونه انجام می شود

جراحی زیبایی صورت

جراحی زیبایی صورت یکی از زیر شاخه‌‌های جراحی پلاستیک است که شامل انواع روش‌‌های جراحی است که بسته به تقاضای افراد به منظور زیباسازی صورت در اثر تغییر شکل‌‌های ناشی از عوامل خارجی، به‌ویژه پس از سن معین، یا تغییر نواحی مختلف صورت که از نظر ساختاری دچار اختلال هستند، انجام می‌شود.

عمل‌‌های زیبایی صورت را می‌‌توان به طور کلی روی کل صورت و یا فقط در قسمت‌های خاصی از صورت اعمال کرد. جراحی‌‌های زیبایی صورت به قسمت‌های اصلی دهان و چانه، گونه‌‌ها و بینی، پیشانی و دور چشم تقسیم می‌‌شود. در حین جراحی زیبایی بخشی از صورت بیمار به یکپارچگی کلی صورت توجه می‌‌شود. به این معنا که پس از آنالیز دقیق کل صورت توسط پزشک متخصص روش درمانی مناسب تصمیم‌‌گیری می‌‌شود.

جراحی زیبایی صورت | لیفت صورت | جراحی لیفت صورت

چگونه برای لیفت صورت آماده شویم

یکی از پرطرفدار‌ترین جراحی‌های زیبایی بین خانم‌ها در سال‌های اخیر، لیفت صورت است و تنها در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۸ هزار لیفت صورت در آمریکا انجام شده است. اما قبل از اینکه، این جراحی را انتخاب کنید، مواردی وجود دارد که باید نسبت به آن آگاه باشید. قطعا این موارد به شما در آماده شدن برای جراحی و آنچه باید بعد از جراحی انتظارش را داشته باشید، کمک زیادی می‌کند.

جراحی زیبایی صورت | لیفت صورت  | لیفت صورت چیستعمل لیفت صورت | لیفت صورت با جراحی | عمل لیفت صورت چیست

لیفت صورت چیست

لیفت صورت، در ساده‌ترین حالت، یک عمل زیبایی است که به سفت شدن پوست اطراف صورت و گردن کمک می‌کند تا صورت، زیباتر ‌و جوان‌تر به نظر برسد. به همین دلیل اگر شما با نگرانی‌هایی درباره افتادگی پوست صورت، خطوط ریز یا چین و چروک در چهره مواجه هستید، لیفت صورت بهترین گزینه و راه حل برای نگرانی‌های شماست.

لیفت صورت به طور خاص نیمه پایینی صورت یعنی خط فک، گونه‌ها و دهان را هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل بیمارانی که تحت عمل لیفت صورت قرار می‌گیرند ظاهر قویتر و جوان‌تری پیدا می‌کنند.

جراحی زیبایی صورت | لیفت صورت چیست

جراحی لیفت صورت چگونه انجام می­ شود؟

یکی از انواع جراحی پلاستیک، لیفت صورت و گردن است که می‌تواند ظاهر شما را به میزان قابل توجهی جوان‌تر و زیباتر کند و در نهایت روند پیری پوست را کندتر کند. این روش جوان سازی پوست بسیار محبوب است. انواع مختلف روش‌‌های لیفت صورت وجود دارد که هر کدام بطریق خاصی انجام می‌‌شوند.

در جراحی لیفت صورت، ابتدا جراح برشی را در پوست سر، در پشت سر یا شقیقه‌‌ها، در ناحیه گوش ایجاد می‌کند. پوست صورت و بافت‌های زیرین، سیستم عضلانی آپونورتیک لایه برداری، کشیده و در موقعیت مورد نظر ثابت می­‌شوند و پوست اضافی برداشته می‌شود. این عمل از 2 تا 3.5 ساعت طول کشیده و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌‌شود.

لیفت صورت چیست | جراحی لیفت صورت چگونه انجام می شود

لیفت صورت چیست و چگونه انجام میشود | جراحی لیفت صورت |  نمونه لیفت صورت

لیفت صورت ترمیمی

معمولا برای کسانی که از روش‌‌های بدون جراحی برای لیفت صورت استفاده می‌کنند با بالاتر رفتن سن و بعد از گذشت 10 سال احتمال تکرار لیفت با همان روش و یا با استفاده از روش‌‌های جراحی وجود خواهد داشت. بنابراین محدودیتی برای انجام جراحی برای افرادی که قبلا از روش‌های موقت استفاده کرده‌اند وجود ندارد.

برای افرادی هم که قبلا جراحی لیفت صورت (facelift surgery) انجام داده‌‌اند ولی از جراحی خود راضی نبوده‌‌اند و یا با گذشت زمان مجددا صورتشان دچار افتادگی و چین و چروک پوست شده‌‌اند­ نیز محدودیتی برای جراحی مجدد لیفت صورت وجود ندارد.

در حین جراحی لیفت صورت چه اتفاقی می‌افتد

بسته به اینکه چه نگرانی‌های برای زیبایی صورت خود دارید، جراح پلاستیک شما، ممکن است روش‌های مختلفی، برای جراحی انتخاب کند. اما به طور کلی، در حین انجام این جراحی، بیهوشی کامل صورت می‌گیرد و بعد از آن جراح شما، بسته به تکنیک خاصی که برای جراحی در نظر گرفته است، برش‌هایی را برای ترمیم چین و چروک در کنار گوش یا اطراف خط رویش مو انجام می‌دهد.

دکتر محمد ثابت | جراحی لیفت صورت

در این عمل و برای از بین بردن چربی و پوست اضافه صورت، جای بافت‌های زیر پوست تغییر کرده و عضلات صورت نیز جا‌به جا می‌شوند. پس از اتمام جراحی، محل برش‌ها با بخیه یا چسب‌های مخصوص، محافظت می‌شوند.
یک نکته مهم این است که، در اکثر موارد، علاوه بر لیفت صورت، به طور همزمان جراحی پلک، پیشانی، ابرو و لیفت سانترال لب و تزریق چربی نیز لازم است که باعث می‌شود، یک عمل ترکیبی به صورت همزمان انجام شود.

دوره نقاهت بعد از جراحی لیفت صورت چگونه است

تورم و قرمزی صورت در چند روز اول بعد از عمل جراحی، موضوعی طبیعی است. در بعضی از بیماران نیز ممکن است که احساس خارش یا کشیدگی پوست به صورت جزئی در محل عمل خود داشته باشند. همچنین در این روش، محو شدن جای زخم در برش‌های ایجاد شده، کمی زمان‌بر است. فارغ از اینکه ترمیم کامل پوست، بعد از جراحی از فردی نسبت به فرد دیگر کاملا متفاوت است، باید تاکید کرد، در اکثر بیماران، ترمیم محل برش‌ها به صورت کامل، حداقل دو تا سه ماه زمان نیاز دارد.

دوره نقاهت جراحی لیفت صورت | جراحی زیبایی صورت

بهترین گزینه ­های لیفت صورت

بهترین گزینه­ های لیفت صورت و گردن شامل موارد زیر می­‌باشد.

  • پایین آمدن ابروها و پوست پیشانی، گوشه چشم، دهان
  • ایجاد چین و چروک‌های عمیق صورت، ورم زیر چشم و پلک پایین
  • عمیق شدن چین­‌های نازولبیال (خط خنده)
  • برآمدگی و بیرون زدگی بافت گونه‌ها از لبه پایینی فک (به اصطلاح گونه­‌های بولداگ)
  • تشکیل چانه دوم، افتادگی بیضی صورت

قبل از تصمیم‌گیری برای جراحی به چه نکاتی باید توجه کرد

حال که با جراحی لیفت صورت و مراحل آن آشنا شدید، در ادامه، به چند پیشنهاد برای تصمیم‌گیری بهتر قبل از عمل، اشاره می‌کنیم:

انتخاب جراح مناسب و دارای صلاحیت برای انجام جراحی، یکی از مهم‌ترین کار‌ها قبل از عمل است. بهترین گزینه برای شما جراحانی هستند که در جراحی لیفت صورت و لیفت ابرو تخصص دارند و این جراحان فقط شامل فوق‌تخصص‌های جراحی پلاستیک می‌شوند.

جراحی لیفت صورت توسط دکتر محمد ثابت | جراحی زیبایی صورت

عمل لیفت صورت چگونه است |  نمونه لیفت صورت

دومین نکته مهم، آماده کردن فضای مناسب برای استراحت بیمار بعد از عمل جراحی‌ است. حداقل دوره استراحت مطلق، بعد از عمل در بیماران، دو هفته است. فضای استراحت شما باید ساکت و راحت باشد و بهتر است با جزئیات درباره کارها و داروهایی که بعد از عمل جراحی نیاز هست که انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید.

بهتر است برای انجام کارها، از دوستان یا اقوامتان، برای کمک، استفاده کنید و اگر فرد نزدیک به خود، برای کمک ندارید حتما قبل از عمل، چند وعده غذای مناسب، تهیه کنید و کارهای روزمره‌تان را سر و سامان بدهید تا بابت این موضوعات، نگرانی نداشته باشید.

بهترین کاندیدها برای جراحی لیفت صورت

برای انجام جراحی زیبایی صورت برخی  افراد بخاطر داشتن شرایط زیر گزینه بهتری برای این جراحی هستند:

  • افرادی که از نظر جسمانی سالم هستند یعنی بیماری خاصی از جمله بیمارهای ویروسی مانند هپاتیت ندارند.
  • افرادی که سیگار و الکل مصرف نمی کنند.
  • زیباجویانی که نسبت به نتیجه این جراحی نگاهی واقع بینانه دارند.
  • کسانی که پوست صورت افتاده و انعطاف پذیری دارند.
  • افرادی در ناحیه صورت خود با مشکلات زیادی مواجه هستند و تنها راه بهبودی و رفع مشکل انجام جراحی لیفت صورت است.

عوارض احتمالی لیفت صورت

عارضه اصلی در روزهای بعد از جراحی لیفت صورت، هماتوم است که به دلیل خونریزی از رگ زیر پوست و تشکیل کیسه خون است. در افراد سیگاری، به دلیل خشکی بافت پوست، بهبودی می تواند مشکل ساز باشد، به همین دلیل است که توصیه می کنیم در یک ماه قبل از عمل، سیگار را ترک کنید.

در موارد نادر اتفاق می‌افتد که شاخه عصبی که عملکرد حرکتی لب پایین را انجام می دهد آسیب می بیند و این باعث عدم تقارن خفیف لبخند برای حدود 3 ماه می شود، در حالی که فیبر عصبی دوباره رشد می کند. در صورت ناراحتی، تزریق کمی سم بوتولینوم به طرف دیگر به تعادل مجدد لبخند در این بین کمک می کند.

آیا خطر فلج صورت در جراحی لیفت صورت وجود دارد؟ 

عصبی که صورت را حرکت می‌دهد از جلوی گوش خارج می‌شود و در ماهیچه‌های گونه‌ها و لب‌ها پخش می شود.  مناطقی که در این جراحی روی آنها کار می‌شود به این شاخه‌ها بسیار نزدیک است با این وجود از بین رفتن یکی از شاخه‌ها در این جراحی بسیار غیر منتظره است. با این حال، حتی اگر یکی از این شاخه‌ها شکسته نشود، ممکن است برای مدتی تنبل شود و باعث ایجاد درجه ای از عدم تقارن در صورت فرد شود. 

 بیشتر بدانید: جراحی زیبایی صورت

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :