انواع جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی؛ یک شاخه از جراحی است که برای بر طرف کردن مشکلات مادرزدای یا مشکلاتی که در اثر حادثه و به صورت اکتسابی به وجود می‌آیند و باعث اختلال در شکل، ظاهر و عملکرد بدن می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبائی این است که در تمامی سطح بدن، هرگونه نقص ناشی از پوست، زیرپوست و استخوان‌ها را رفع نمایند و هرکدام از بافت‌هایی که از بین رفته است با بافت‌های مشابه آن ترمیم کند.

جراحی پلاستیک چیست جراحی پلاستیک | انواع جراحی پلاستیک صورت | جراحی پلاستیک چیست 

جراحی پلاستیک بر حفظ عروق، جایگزینی بافت با بافتی مشابه، توجه به مناطق کالبدی و بهبود زخم با به‌حداقل‌ رساندن آسیب در بافت آسیب‌دیده متمرکز است.

جراحی زیبائی، یکی از شاخه‌های فرعی جراحی پلاستیک است. جراحی زیبائی مجموعه‌ای از جراحی‌ها و اقدامات برای زیباتر شدن و بهتر شدن تصویر افراد از بدن خودشان است.

جراحی پلاستیک صورت

گستره‌ی درمانی جراحی پلاستیک صورت متغیر بوده و می‌تواند شامل کل صورت، بینی، لب، گوش و گردن باشد. جراحی زیبایی (cosmetic surgery) به دو شاخه تقسیم می‌شود: بازسازی و آرایشی.

جراحی پلاستیک صورت

جراحی پلاستیک | جراحی زیبایی صورت | عمل جراحی پلاستیک | جراحی پلاستیک صورت

جراحی پلاستیک بازسازی

شامل جراحی پلاستیک سوختگی و جراحی‌هایی که هدف آنها برطرف کردن نقایص و عدم تقارن‌های ناشی از مشکلاتی مانند انواع تومورها یا بروز عفونت و یا ناهنجاری‌های تکاملی و مشکلات مادرزادی است. با اینکه عمل ترمیمی صورت، بهبود عملکرد صورت را دنبال می‌کند، می‌توان از آن به عنوان عملی برای ترمیم و زیبایی صورت، به صورت همزمان نیز یاد کرد.

جراحی پلاستیک صورت آرایشی

 به منظور ارتقاء ساختار ظاهری و ویژگی‌های صورت است. که رایج‌ترین این جراحی‌ها شامل برجسته‌ سازی صورت، برجسته‌ سازی چشم، کاشت چانه و گونه، لیپوساکشن و اصلاح چین و چروک صورت و همچنین جوانسازی است.

انواع جراحی زیبایی صورت

  1. جراحی پلاستیک بینی (رینوپلاستی): ایجاد تغییرات در شکل ظاهری بینی و بهبود عملکرد بینی از طریق ایجاد تغییرات در شکل پل بینی و غضروف آن
  2. جراحی پلاستیک صورت (لیفت صورت) : کلی ترین جراحی پلاستیک صورت به منظور جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک های صورت و خط خنده بدون اینکه ظاهری نامتعارف و غیر طبیعی به شما بدهد.

انواع جراحی پلاستیک

  1. جراحی پلاستیک پلک (بلفاروپلاستی): جوانسازی چهره با جراحی پلاستیک پلک و بالا کشیدن ابروها از طریق لیفت ابروها یا بوتاکس
  2. جراحی پلاستیک چشم (لیفت چشم):‌ به منظور برطرف کردن پف زیر چشم و چین و چروک های پنجه کلاغی در اطراف چشم
  3. جراحی پلاستیک گوش (اتوپلاستی) : اصلاح شکل و فرم گوش ها ، کوچک کردن و یا بزرگ کردن گوش
  4. جراحی پلاستیک لیفت گردن یا لیپوساکشن گردن : ‌به منظور برداشتن غبغب و رفع چین و چروک های ناحیه فک و گردن
  5. جراحی پلاستیک گونه : به منظور برجسته سازی و زاویه دار کردن گونه ها
  6. جراحی پلاستیک لب (لیفت لب) : برای برجسته سازی و حجیم کردن لب‌ها
  7. جراحی پلاستیک لیفت پیشانی (لیفت پیشانی): برای از بین بردن چین و چروک های عمودی وافقی پیشانی و جوانسازی چهره

جراحی زیبایی پلک

درمان افتادگی پلک | انواع عمل جراحی | جراحی پلاستیک | جراحی پلاستیک صورت

عمل جراحی زیبایی پلک ها یا بلفاروپلاستی

متاسفانه چشم‌ها و پلك‌ها زودتر از ساير اجزاي بدن علائم پيري را نشان مي‌دهند. عمل جراحي پلاستيك پلك‌ها براي برداشتن پف پلك‌ها، اصلاح افتادگي پلك و برداشتن پوست اضافي آنها بکار می رود. در این جراحی می‌‍توان پلك هاي بالا و پایین را به طور مجزا يا همزمان مورد عمل قرار داد. بلفاروپلاستی که بیشتر با هدف جوانسازی و برداشت پوست و چربی‌های اضافه دور پلک انجام می‌شود در این سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و دارای محبوبیت زیادی در بین مردان و زنان می‌باشد.

جراحی افتادگی و پف پلک

افتادگي پلك می تواند در زمان تولد که موجب افتادگی پلک نوزادان می‌شود، به وجود آید و یا در کودکان مدتی پس از تولد ظاهر می‌شود. افتادگی پلک نوزادان و کودکان می‌تواند منجر به تنبلی چشم شود. افتادگی پلک در بزرگسالان ناشی از افزایش سن است که معمولاً در سنین بالای ۵۰- ٤۵ سال رخ می‌دهد و در اكثر موارد با پف پلک و افتادگي ابرو همراه می‌باشد.

پوست اضافی و پف پلك سبب سنگيني روي چشم‌ها شده و گاهی نیز میدان بینایی را محدود می‌کند. در برخی موارد افتادگی ابرو و پیشانی سبب تشدید این علائم می‌گردد. بهترین نوع جراحی زیبایی چشم برای افتادگی و پف پلک ها بلفاروپلاستی می‌باشد.

 جراحی بلفاروپلاستی شامل برداشتن ظریف پوست‌های اضافه و تنظیم چربی‌های داخل پلک می‌باشد.

عمل جراحی معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. اما در بعضی از موارد نیاز به اعمال جراحی ديگري توام با عمل بلفاروپلاستی است که می‌توان به لیفت ابرو، فیکس کردن ابرو، فیکس کردن غده اشکی، پیوند چربی، تزریق چربی و بخصوص عمل افتادگی پلک اشاره کرد.

عمل زيبايي پلك با لیزر و یا دستگاه‌های دیگر نیز قابل انجام است وجدیدترین روش برش استفاده از دستگاه امواج راديويي در جراحي‌هاي زيبايي صورت مي‌باشد.

مشاوره جراحی پلاستیک

جراحی افتادگی پلک بالا

در صورت وجود تنبلی چشم همراه با افتادگی پلک نوزادان و کودکان، جراحی باید هر چه زودتر انجام شود. اما اگر افتادگی پلک سبب تنبلی چشم نوزادان و کودکان نباشد، جراحی در سنین ورود به مدرسه و یا 18 سالگی انجام می‌شود. اما در افتادگی پلک بزرگسالان عمل جراحی افتادگی پلک که اکثرا تحت بیحسی موضعی توسط جراح انجام می گیرد. جراحی افتادگی پلک بالا بیشتر در سنین بالا برای افرادی که دچار افتادگی پلک شده اند انجام می‌شود و هدف از انجام این جراحی تقویت بینایی می‌باشد البته این بدان معنا نیست که افراد جوان این جراحی را انجام نمی دهند زیرا ممکن است شخصی به دلیل یک حادثه دچار افتادگی پلک شده باشد یا اینکه مادرزادی چنین مشکلی داشته باشد.

جراحی پلاستیک چیست

جراحی بینی | جراحی پلاستیک | بهترین جراح پلاستیک

پف زیرچشم یا پف پلک پایین

بیش‌ترین علامت مربوط به زیبایی چشم و پلک پف زیرچشم با پف پلک پایین است. ظاهر خسته و غمگین از شکایات مراجعه کنندگان است. گاهی شلی پلک پایین همراه با پف زیر چشم مانع عملکرد خوب پمپ اشکی می‌شوند که سبب اشک ریزش می‌شود.

جراحی زیبایی پلک پایین به منظور بهبود پف پلک پایین از داخل چشم انجام می‌شود و برش پوست ندارد. گاهی در حین عمل زیبایی پلک پایین نیاز به صاف‌تر کردن پوست پلک است تا از میزان چین و چروک پلک کاسته شود. در اکثر افراد بالای 45 سال نیاز به کشیدگی زاویه چشم به منظور تقویت پمپ اشکی وجود دارد. عوارض بلفاروپلاستی پلک پایین شامل گرد شدن چشم، برگشتن پلک به بیرون و نمایان شدن سفیدی زیر چشم است.

جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی

جراحي پلاستيك بيني كه اصطلاحاً ” رينوپلاستي ” ناميده مي‌شود جراح زيبايي بيني نيز با درنظرگرفتن شكل مناسب بيني براي هر صورت خاص، با برداشتن قسمت‌هاي اضافي و حالت دادن به قسمت‌هاي باقيمانده این جراحی را انجام می دهد. بهترين نوع بيني نوعي است كه با ساير اجزاء صورت هماهنگي داشته باشد.

مراحل عمل جراحی بینی

جراحی بینی اصلاح ساختمان خارجی بینی برای رفع نقص‌های زیبایی، عملکردی مادرزادی و اکتسابی بینی است. در ابتدا پرسش‌هایی در مورد انسداد یک طرفه یا دو طرفه بینی، مشکلات سینوس‌های اطراف بینی، ضربه دیدن بینی یا سابقه جراحی قبلی بر روی بینی از بیمار می‌شود. ساختمان‌داخلی و خارجی بینی مورد معاینه قرارمی‌گیرند. از نمای نیم رخ، تناسب بینی با دیگر قسمت‌های صورت، برآمدگی پشت بینی و افتادگی نوک بینی مورد بررسی قرار می‌گیرد. جراحی بینی باید به گونه‌ای باشد که در هر زاویه‌ای بدون ایراد باشد و اندازه آن با اندازه صورت فرد تناسب داشته باشد و هیچ گونه مشکل تنفسی برای فردی که جراحی بینی انجام داده است به وجود نیاید و فرد بتواند مثل گذشته روال عادی زندگی خود را طی کند.

مشاوره انواع جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک | انواع جراحی پلاستیک | جراحی پلاستیک چیست | جراح پلاستیک

به طور کلی، در جراحی زیبایی بینی می‌توان قوزهای استخوانی و غضروفی را متناسب کرد و اندازه و شکل نوک بینی را تغییر داد. و هچنین نقایص گوناگون بینی را با برداشتن بافت‌های اضافی، برطرف و یا با افزودن بافت‌ها پوشاند.

 مراحل ‌مختلف‌ زير ممكن‌ است‌ بخشی از‌ يك‌ عمل‌ رينوپلاستي باشد:

  1. اصلاح‌ ناهنجاري و انحراف‌ تيغه‌ بيني‌ (سپتوپلاستي)        

  2.  برداشتن‌ قوز استخواني‌ و غضروفي‌.  

  3. ترميم‌ نوك‌ بيني‌ مانند باريك‌ كردن‌ و بالا بردن.   

  4.  باريك‌ كردن‌ قسمت‌ فوقاني‌ و مياني‌ بيني‌.         

  5.  افزودن‌ پيوندهاي‌ استخواني‌ و غضروفي‌

  6. دوختن پوست و گچ گیری.

  7. کاربرد جراحی زیبایی بینی

  8. تغییر در سایز بینی (کوچک بزرگ کردن بینی)

  9. برطرف کردن قوز بینی

  10. تغییر ظاهر بینی‌های گوشتی و استخوانی

  11. تغییر اندازه سوراخ‌های بینی

  12. تغییر زاویه بینی در مقایسه با لب بالا

جراحی بینی

جراحی پلاستیک | عمل جراحی پلاستیک

چرا باید به جراحی پلاستیک، ترمیمی یا زیبایی متوسل شد؟

هدف از جراحی پلاستیک ترمیمی بازگرداندن یکپارچگی بدن و صورت است، طوری که فرد بتواند خود را از نظر جسمی و اخلاقی پس از ضربه - سوختگی، گاز گرفتگی، تصادف و ... بازسازی کند. همچنین برای اصلاح یک ناهنجاری مانند لب خرگوش در کودکان یا سینه های خیلی بزرگ و... از جراحی پلاستیک استفاده می کنند.

 جراحی ترمیمی همچنین بر بازسازی بدن آسیب دیده توسط یک روش جراحی، مانند نصب پروتز سینه پس از برداشتن سینه (ماستکتومی) تمرکز دارد. در جامعه‌ای که ظاهر در آن حرف اول را می‌زند، جراحی زیبایی با هدف بازگرداندن عزت نفس انجام می‌شود.  لیپوساکشن معده یا پاها ، اصلاح بینی (رینوپلاستی)، لیفت صورت، جراحی پلک و ... ازجمله دلایل توسل افراد به جراحی پلاستیک است.

چگونه بهترین پزشک متخصص را برای جراحی پلاستیک پیدا کنیم

اگر به دنبال با تجربه‌ترین پزشک فوق تخصص زیبایی و جراحی پلاستیک می‌گردید دکتر محمد ثابت را به شما معرفی می‌کنیم که سالیان طولانی در این زمینه فعالیت کرده است و یکی از اعضای انجمن جراحان پلاستیک ایران می‌باشد و در زمینه جراحی پلاستیک و زیبایی و ترمیمی دارای مدرک فوق تخصص می‌باشد و با اطمینان کامل می‌توانید برای انجام جراحی‌های زیبایی خود به این پزشک برجسته مراجعه نمایید.

مزایای جراحی پلاستیک و زیبایی چیست؟

هنگامی که ورزش و تغذیه سالم دیگر نتایج رضایت بخشی را ارائه نمی دهند، جراحی پلاستیک زیبایی روش خوبی برای بهینه سازی بدن است. با وجود سبک زندگی سالم و فعال، نمی توان روند پیری را متوقف کرد. برای افرادی که به ظاهر خود اهمیت زیادی می دهند و می خواهند جوانی خود را حتی در سنین بالا حفظ کنند، جراحی زیبایی روش خوبی است تا احساس خوبی نسبت به بدن خود داشته باشید.

انواع مختلف جراحی زیبایی و پلاستیک ضد پیری وجود دارد که شادابی را باز می گرداند و ظاهری جذاب و جوان را تضمین می کند.جراحی زیبایی به بیمارانی که به دلیل تصادفات، بیماری ها، اضافه وزن قابل توجه با کاهش وزن سریع، دوران بارداری و شیردهی از بدن خود ناراضی هستند، امید می دهد. جراحی زیبایی به شما این امکان را می دهد که اعتماد به نفس بیشتر، عزت نفس بهتر، رضایت از بدن خود و لذت جدیدی از زندگی داشته باشید.

 بیشتر بدانید: انواع جراحی پلاستیک

دکتر محمد ثابت | فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

به اشتراک بگذارید :